Tips: Övre och nedre delen av pekskärmen la av: En work-around

Diskussion i 'Xperia Z3 Compact - Allmänt' startad av RickeNe, 1 nov 2017.

  1. RickeNe

    RickeNe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2013
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Sedan någon månad har jag inte kunnat dra ner notifikationslisten på min Z3C. Dock funkade det när skärmlåset var igång och/eller telefonen var i landscape. När jag ritade i Sketch verkade som att skärmen inte registrerade tryck på översta delen av skärmen. Dock kunde jag leva med detta.

    Igår gick det inte längre att trycka på nedre delen av skärmen, alltså bl.a. hem-knappen. Detta gjorde att jag var tvungen att starta om telefonen om jag ville lämna en app. Detta höll inte, så först återställde jag telefonen med telefonen (hjälpte inte) och sedan reparerade jag mjukvaran och återställde med Xperia Companion. Funkade heller inte.

    Jag hittade dock en workaround på Sonymobiles forum, text längst ned, på tyska. Sammanfattningsvis, med kommandot "adb shell wm overscan 0,50,0,30" trycktes den delen av skärmen som används ihop så listen flyttades ner något och de 3 knapparna lite uppåt. Inte särskilt snyggt, men det funkar nu. Kör med denna lösning och ser om Sony släpper något som ger ha-begär på CES 2018.

    -------

    Z3 compact in den USB-Debugmodus bringen:

    * unter Einstellungen - über das Telefon - "Build-Nummer" mehrmals gedrückt halten, bis "Sie sind Entwickler!" erscheint
    * unter "Entwickleroptionen" das USB-Debugging aktivieren
    - Handy per USB verbinden und "MTP - Daten übertragen" als Übertragungsmodus wählen
    - ADB-Tools downloaden (siehe Google) und die Zip-Datei entpacken
    - im Explorer den Ordner öffnen, in dem sich die adb.exe befindet
    - Rechtsklick mit gehaltener Shift-Taste in einen freien Bereich -> "Eingabeaufforderung hier öffnen"
    - "adb devices" eingeben und prüfen, ob das Handy gefunden wird
    - "adb shell wm overscan 0,0,0,30" eingeben
    -> fertig!