Officiell 3.2 till P7310 verkar ha släppts nu... eller inte... eller jo förresten...

Diskussion i 'Samsung' startad av kallt_kaffe, 13 feb 2012.

  1. karla

    karla Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Man kanske ska ta och kika på det där med att flasha, för man verkar ju få vänta ett tag till annars. Jag vågar inte ens tänka på när 4.0 kan tänkas komma, framåt jul kanske...

    Jag frågade om 3.2 på Samsungs Facebooksida och fick följande svar om någon är intresserad:

    "Precis som du säger är det bara Galaxy Tab 8.9 3G som fått 3.2. WiFi-varianten får väntan lite till. Ska återkomma med exaktare info så fort jag vet med. Gäller också att hålla koll på Uppdateringsfliken, där lägger vi upp nyaste nytt!"

    På uppdateringsfliken står inte specifikt om 7310, så det hjälper inte så mycket.
     
  2. Zapp

    Zapp Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag har en 7310 WiFi 16 inköpt på Elgiganten som idag kör 3.1 NSE.

    Blev lite sur över att det aldrig kommer ngn 3.2 och beslöt mig för att ringa Samsung support och fråga vad som pågår.

    Efter lite rotande i papper och prat med kollegorna fick jag svaret...

    NSE versionen är en 'branded' version av NEE. Detta innebär att det är upp till företaget som står för 'brandningen' att leverera uppdateringen till 3.2 och inget som Samsung vet när det kommer att ske.

    Ok, vem är det då som står för NSE? Jo det är Telia!!!!!

    Hur är det möjligt att jag kontant har köpt en 8.9 WiFi från Elgiganten som visar sig ha Telia branded OS? Varken jag eller min Tab har ngt att göra med Telia. Jag har inget 3G abonnemang och det finns ingenstans jag kan stoppa in ett SIM kort i min Tab.

    Eftersom inte Elgiganten på ngt sätt informerat om detta då jag köpte den kommer jag att reklamera min Tab som trasig och be att få den reparerad, dvs få rätt OS installerat på den eller få den utbytt till det jag köpt.

    Sent from my GT-P7310 using Tapatalk
     
    hiitti gillar detta.
  3. hiitti

    hiitti Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Oj! Vad intressant! Jag har 3g versionen, nse, men köpt utan abonnemang. Jag fick efter massa supportsamtalande veta:
    "Vad vi kunnat*se*utifrån*de*numren*du*gav*till*oss.*Så*har*du*fått*en*felaktig*mjukvara*i*din*platta.*Därav*meddelandet*"Din*enhet*stöder*inte
    programvaruuppgradering*via*Kies".
    Ta*med*dig*plattan*till*din*återförsäljare*och*be*om*att*få*ny*mjukvara*på*plattan."
    Nu kanske man ska ringa igen...
     
    Last edited: 19 mar 2012
  4. Kurre

    Kurre Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Så den dagen de släpper 4.0 och vi vill uppgradera till den. Så skall Telia, som inte har oss som kunder, sätta sig ned och göra en version till oss helt gratis och utan att förvänta sig någon vinst av detta.
    Hhhmmm...... Vad får mig att tro att detta inte kommer att ske....
     
  5. hiitti

    hiitti Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jo, ganska vrickat... jag kör iof telia på taben, men den köptes utan. Blir att flasha in en nee via odin... eller spoofa csc så man kan uppdatera till 3.2 via kies.
     
  6. hiitti

    hiitti Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jag lyckades få min P7300 i bootloop när jag med cmw försökte göra en backup (ironin...). Tankar din NSE version nu, då den från samfirwire inte fungerade (fel checksumma eller filer :S )... Håller tummarna
     
  7. hiitti

    hiitti Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    DU RÄDDADE MITT LIV! Evigt tacksam! :D Ute ur bootloopen! (Kunde endast komma åt odin). Tack :)
     
  8. josi

    josi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag tycker det låter som om Samsungs support pratar strunt. Jag köpte en 7310 WiFi 16 på NetOnNet för några veckor sen, och den hade 3.1 NSE. Att skylla det på Telia tycker jag är ganska lågt. Den levererades ändå i en kartong som var plomberad i Samsungs fabrik, och ingenstans på kartongen framgår att det skulle vara en branding.

    Johan
     
  9. Zapp

    Zapp Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Ok, jag är öppen för förslag...

    Enl. SamKiesUpdate (Twitter) så är NSE följande:
    NSE = Sweden (Telia) P7300XWKL4/P7300NSEKL1

    Enl. Samsung Support Sverige så är NSE branded OS för Telia

    Enl. Kies så har min Tab 8.9 (köpt av Elgiganten) NSE installerat.

    Ovan är det jag fått fram 'so far'.

    Jag har ett ärende just nu på Elgigantens support där jag ifrågasätter det OS som finns installerat på min Tab.

    Vad tycker du att jag skulle göra istället eller på ngt annat sätt?

    /Jonas...
     
  10. josi

    josi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Zapp: Jag säger inte att du gjort något fel eller borde gjort på annat sätt.

    Men jag tycker Samsung verkar ha dålig koll på vad det är de säljer. Om man köper en Tab 8.9 hos Elgiganten eller Netonnet i en (av Samsung) plomberad kartong, så tycker jag inte de sen ska komma och påstå att man har en Telia-branding. I så fall måste ju Samsung ha skickat plattor avsedda för Telia till andra återförsäljare, och har man gjort ett sånt misstag så borde man också ta ansvar för att rätta till det....

    Johan
     
  11. Zapp

    Zapp Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Det håller jag med om, till 100%.

    Tyvärr visar det sig att jag gjort en affär med Elgiganten som i sin tur möjligen har gjort en affär med Samsung eller ngn annan, jag vet inte det.

    Jag måste som konsument vända mig till den jag köpt varan av för att få rättelse. I detta fall får sedan Elgiganten vända sig till sin leverantör för samma sak. Till slut kan det mycket väl vara så att det är Samsung som får rätta till felet men gången måste tyvärr bli den som beskrivs ovan.

    Vidare är det till slut som vanligt så att det är jag som konsument som lider mest av allt det här. Nedlagd tid, frustration osv...

    Anledningen till att jag skriver detta här är att förhoppningsvis bidra till lite mer information i saken.

    Troligen hade det varit bäst om jag hållit käften och flashat in 3.2 NEE med Odin så hade allt varit ur världen. Saken är bara den att jag retar mig på att det mer eller mindre alltid är ngt 'special' med det man köper numera. Det kan gälla TV apparater som i vissa butiker har egna produktnummer eller som i detta fallet att det plötsligt visar sig vara en annan mjukvara i prylen.

    Allt jag vill är att jag skall få det jag köpt och inget annat. Hade det framgått i beskrivningen att denna Tab 8.9 hade OS 3.1 NSE installerat hade jag naturligtvis tagit reda på vad det var innan jag köpte. Jag hade då troligen fått reda på att det fanns NEE också och försökt nosa upp vad som skiljer dessa åt. Jag hade kanske inte hittat ngn info i saken och köpt den i alla fall (det hade nog blivit så) men då hade jag i alla fall vetat det från början.

    Om inget annat står i beskrivningen förutsätter jag att det är standard 1A som levereras. NSE (Sweden (telia)) är i detta fallet INTE standard 1A (kanske om jag handlat i en Teliabutik men fan vet..) utan det måste vara NEE (tror jag).

    Någon som vet mer om detta som kan sprida lite ljus i mörkret?

    /Jonas...
     
  12. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Då bootloopar är en nästan lika vanlig dödsorsak som kedjerökning så jag drar ett till streck på lappen över antal liv jag räddat med mina nörd-kunskaper. ;)

    I övrigt följer jag diskussionen om NSE vs NEE med intresse. Om jag inte minns fel så är dessutom situationen med P7300 omvänd, dvs att det släppts 3.2 för NSE men inte för NEE.

    Jag har iaf en clockwork backup kvar 3.1 NSE och en annan efter Kiesuppgradering till 3.2 NEE så jag kan backa till lämplig version om det skulle dyka upp en uppgraderingen som kräver någon av dem.

    Min P7310 är för övrigt också den en NSE från El-giganten.
     
  13. hiitti

    hiitti Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Hehe, sant. Boootlopen va skum då jag inte kunde få den sluta försöka om och om igen (kanske är vanligt,vad vet jag).

    Jo, de roliga var ju att jag hade NSE 3g, men enligt kies var den ej lämplig för uppgraderingar.... Nu med din 3.2 så säger kies iaf att jag har nyaste versionen.

    Känner mig väääldigt besviken på samsung då de sa till mig att de första som släpptes i sverige hadeproblem att kontakta OTA servrarna. Hade jag vetat det hade jag inte falskt trott jag hade nyaste utan bootat windows och kies-skiten på en gång och på så sätt kunnat hantera detta mycket bättre (lämna tillbaka taben)...
     
  14. Zapp

    Zapp Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    NSE vs NEE, uppdatering

    Jo, Elgiganten ringde och ville ha lite mer upplysningar från mig.

    Det vanliga, first line support hade skrivit lite fel i ärendet som vi fick rätta till.

    Det spännande var att det här med att NSE skulle vara ngt som hade med Telia att göra hade de ingen aning om. Vad de (Elgiganten) visste så hade denna versionen 'bara' lite mer förinstallerade appar, läs bloat. Denna information hade Elgiganten fått när de köpte in plattorna, av vem framgick tyvärr inte och jag pressade inte heller.

    Fortsättning följer...

    /Jonas...
     
  15. NexusS-ICS

    NexusS-ICS Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Kanon! Följde anvisningarna och funkade perfekt, inget mer telia custom med bonnier bloatware :)
     
  16. josi

    josi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag tror faktiskt inte NSE har något med Telia att göra. Även min platta hade NSE innan jag flashade om den. Det jag kunde se skilde sig var ett antal Bonnier appar (som dessutom inte gick att avinstallera).

    Johan
     
  17. hiitti

    hiitti Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jag tror tvärt emot. Läste i min csc folder, tyckte det stod att telia var kunden. Ska kolla igen och kopiera in här ikväll.
     
  18. josi

    josi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ok, jag kan ha fel. Blir bara fundersam när det är så många återförsäljare förutom Telia som säljer den brandingen, och jag lyckades inte hitta någon app som var kopplad till Telia....
     
  19. hussseein

    hussseein Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    1 492
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    varför sitter ni och pratar om 3.2 när ics finns? Funderar på köpa en sådan här tablet men om ics är så långt borta får jag nog vänta
     
  20. Zapp

    Zapp Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Välkommen.

    Jag är medveten om att ICS finns men vad jag vet så finns det ingen officiell ICS släppt av Samsung till Galaxy Tab 8.9 ännu.

    Du kanske vet ngt som inte jag vet...

    /Jonas...