OLED TV Tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Oceanic, 9 feb 2018.

  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Många har väntat många år på att oled tekniken ska gå ner i pris och att mogna den stora frågan är om 2018 äntligen är året man ska gå över till oled tv?

    De flesta tillverkare har redan presenterat årets line up?

    Verkar som 65 tummarna kommer gå ner i pris I år vilket har hållt mig från att köpa förra året.

    Verkar som tex Sonys 65 tummare kommer landa på runt 20 000
     
    bernard gillar detta.
  2. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Ja, för egen del blev 2018 året jag bytte till Oled. Köpte en LG 55" B7 för runt 12-papp på mellandagsrean, eller ja... strax efter nyår.
    Aldrig varit så nöjd med bild på en TV som med denna.
     
    bernard gillar detta.
  3. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    LG Oled 2017 års modeller har ju varit riktigt bra vilket även Dockland ovan verkar hålla med om. Får se vad LG 65 B7 kostar i sommar. Kanske inte finns kvar så då får det nog bli att kolla in LG 65 B8S modellen.
     
    bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag hade definitivt köpt en OLED idag om jag inte redan hade en välfungerande LCD, även om det är en fin uppgradering. Tiden får helt klar sägas vara mogen på så vis att tekniken förfinats till den grad att flertalet barnsjukdomar försvunnit och priset gått ned till humana nivåer.

    Skulle gissa att 65" lagom till Black Friday nästa år hamnar på en nivå som motsvarar vad 55" kostade vid Black Friday 2017.
     
  5. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Ja, har en 8 år gammal tv så kan bli lagom till Black Friday. Din prisgissning låter rimlig. Ska bli kul att se hur myket billigare B8S blir gentemot de vanliga modellerna. Ska bli kul när testerna börjar rulla in.
     
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    De modeller som prestenterades på ces kommer nog inte hamna i butik förrens april, så återstår att se vad prisättningen blir för 65 tummarna.

    Om priset landar på runt 25 000 för premium modellerna rekommenderar jag köp.

    Visst vi kan vänta år efter år efter förfiningar, men i år har HDR standarder stabiliserats sig.
    Nästa krig mellan tillverkarna blir i NITS (ljustyrka). visst du kommer få mer nits för varje år som går, men om du planerar att ha din tv i 6-7 år eller uppåt bör man hoppa på oled tåget nu, då kommer den hålla lagom bra till microled tar över.

    visst väntar man till nästa år kanske man kan spara runt 5000... men 1 år av att plågas av sin nuvarande tv är inte kul det heller med tanke på hur kort livet är.

    köper man tv var 5e år eller så tycker jag man kan spendera 25 000 med gott samvete.

    emot förra året så har vi inte sett dramtatiskt förbättring i bildkvalite, nuvarande paneler verkar vara maxade. Återstår att se hur mkt nits på panelerna kommer öka på årsbasis framöver.

    Till Er som väntar på black friday, ni kanske borde vara beredda på att det är framförallt fjolårets modeller som kommer reas ut och inte årets.

    HDR standarder kan i efterhand läggas till via firmware uppdateringar.

    Men med tanke på hur lite skillnad det är på årets modeller och fjolårets så känns det inte längre värt att vänta på nästa års modeller så jag kommer slå till i år iallafall, 39 000 finns sparat för min del för tv köp.

    Jag har stått ut med min panasonic plasma sedan 2012. Det enda jag gillar med den är svärtan.
    Ska bli enormt skönt med ny tv nu...

    som sagt skillnaderna är verkligen hårfin..kan dock skilja rätt mkt i pris...
    Därför tror jag det lutar åt en sony för min del..men återstår att se när mer recensioner kommer ut osv på årets modeller


    View: https://www.youtube.com/watch?v=U2dkaYVAuLE
     
    Last edited: 11 feb 2018
  7. Brix

    Brix Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Jag tror generellt sett att skillnaden i bildkvalité mellan olika OLED-skärmar kommer vara betydligt mindre än t.ex skillnaden mellan olika LCD-skärmar just pga. att OLED-tekniken i sig är så sjukt bra :)

    Jag tror inte bildkvalitén heller kommer skilja sig mycket mellan billigare OLED-modeller och dyrare, utan jag tror främst skillnaden kommer vara att de dyrare har fler funktioner, bättre byggkvalité och exklusivare design.

    Att köpa ny TV vart 5:e år lär knappast heller bli nödvändigt med OLED, bildkvalitén lär inte bli mycket bättre på den tiden :) Känns som att bildkvalitén inte ens kan bli så mycket bättre än vad den redan är faktiskt :P
     
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Kalibrering från fabrik kan nog skilja sig.
    Där tror jag Panasonic ligger bäst till pga TX märkningen. Men återstår att se vad det blir för. Märke när det kommit recensioner på årets line up. Är inte lika säker på att det blir en Panasonic längre är helt klart öppen för andra märken också.
     
  9. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Verkar ju som Phillips vinner i blind testet i videon ovan. Väldigt oväntat. Den kostar bara 16k men 55 tum
     
  10. Brix

    Brix Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Klart den kan, men OLED-tekniken i sig ger ju t.ex total svärta och extremt hög kontrast så på de punkterna så kommer det inte skilja nåt mellan olika TV's. Sen kan ju såklart t.ex färgåtergivningen skilja något, men man ställer ju ändå in TV'n och det gör ju en hel del :)

    Vad exakt innebär TX?
     
  11. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Panasonics TX modeller har THX märkning

    "
    THX® Certified Display


    THX* was founded by legendary filmmaker George Lucas with the goal of improving the entertainment experience in the cinema and in the home. Only televisions that pass 400 independent THX lab tests within 30 testing categories receive the mark of THX 4K Display certification. Their rigorous performance standards and uncompromised picture quality ensure that you experience the filmmaker's vision exactly as it was intended.

    * THX and the THX logo are trademarks of THX Ltd. which are registered in some jurisdictions. The THX 3D logo is a trademark of THX Ltd. All rights reserved."
     
  12. Brix

    Brix Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    THX är tyvärr enbart ett PR-trick och betyder ingenting. Vilket oftast såna märkningar är. Ett praktexempel på detta är t.ex Logitech's billiga högtalarsystem som också har THX-certifiering och dessa är verkligen inget att hänga i granen om man har några krav på ljudkvalité :P

    Ett tips är att sluta kolla efter såna märkningar då de oftast inte säger nånting och enbart är där i marknadsföringssyfte. Gå istället på faktiska specifikationer och framförallt egna erfarenheter med produkten i fråga :) Det viktigaste i slutändan är ju ändå hur man själv upplever produkten.
     
  13. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Rykte: Samsung återupptar tillverkningen av OLED-TV

    Väldigt intressant , samsung sägs börja tillverkning av oled TV igen. Då de använder kvantprickar antar jag att de kommer runt LGs pantent på något sätt.

    Det är ju själva tillverkningsprocessen "ink jet printing" som LG har patent på som hindrar Samsung från att göra oleds TVs med bra yield (lättare att göra små skärmar)

    Jag hoppas då de kommer sälja sina panaler till andra tillverkare så som panasonic som kan det där med bildbehandling och någorlunda äkta bild.
     
  15. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    bernard gillar detta.
  16. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Börjar bli duktig sugen på att skaffa oled nu. Envisas fortfarande med att inte byta ut min Kuro från 2008 men när jag här om dagen såg att MediaMarkt sänkt priset på Philips 65oled873 kliade det i fingrarna.
     
    bernard gillar detta.
  17. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Hoppas på rejäl pris sänkning på Panasonic tvn Som det ser ut nu blir det svårt att konkurrera med ett priset det återstår dock att se hur den presenterar jämfört med årets lineup oavsett vad så I sommar köper jag oled det blir min present till mig själv för jag jobbar arslet av mig.
     
  18. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Ja här måste jag motivera mitt inköp lite mer, tror inte hon köper att jag jobbar arslet av mig :)

    Kuron kostade ju 34 000 när det begav sig så runt 20 000 är ju "billigare" iaf.
     
  19. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Om du har en kuro är du kanske ett Panasonic fan. Som sagt återstår att ses .. Igentligen är det dumt att köpa direkt vid release men jag har väntat länge nog.. Men 39 lax var 10k mer än väntat.. Men återstår att se vad de andra sätter för priser .. De har mkt att bevisa för de priset också, ska hålla utkik för recensioner hur årets lineup jämför sig
     
  20. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA