Olika standarder på hörlursfjärrkontroller. Hur lösa?

Diskussion i 'Xperia Z3+' startad av prisoner_of_mars, 23 sept 2015.

  1. prisoner_of_mars

    prisoner_of_mars Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2015
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    3
    Telefon:
    Sony Xperia Z3+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z3+
    Telefon 2:
    Nokia Lumia 830
    Som jag redan skrev i en annan tråd, har jag precis införskaffat min första Androidlur. Det blev en Xperia Z3+ och har varit väldigt nöjd med den hittills. Ett irritationsmoment är att funktionerna på micsladden till mina hörlurar inte funkar som de ska. Den har alltså en fjärrkontroll med tre knappar som kan styra volym, play/pause, skippa låt och svara i telefon. Den har en switch för Android/iPhone och den funkade perfekt med min Nokia Lumia 830 vilken använder samma standard som de flesta Androidlurarna. Med min Z3+ så kan jag dock enbart kontrollera volymen, mittknappen gör samma sak som volym upp.

    Jag har forskat i ämnet lite och det visar sig att detta inte är ett hårdvarutfel på min telefon utan det är en standard som Sony själva skapat. Vad jag undrar om man kan komma förbi problemet med någon mjukvaruinställning eller app?

    Har testat några appar vilka kan anpassa funktionen på hörlursfjärrkontroller, men de förutsätter att fjärrisen funkar normalt till att börja med. Hittade också instruktioner för en DIY-hack som någon snubbe gjort för att lösa detta, men det innebar lite lödning etc. och med tanke på den mikroskopiska storleken på elektroniken i sladden så är risken stor att man sabbar något permanent...

    Hojta gärna till ifall någon haft samma problem!
     
  2. Kanel

    Kanel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2012
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    123
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Hojt.
    Hade samma problem med nya Sennheiserlurar. Irriterande att Sony inte stödjer standard också, förutom egna lurar.
     
  3. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 037

    MINA ENHETER

  4. prisoner_of_mars

    prisoner_of_mars Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2015
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    3
    Telefon:
    Sony Xperia Z3+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z3+
    Telefon 2:
    Nokia Lumia 830
    Jag tror inte att adaptern kommer att funka. Det handlar inte om hur polerna är kopplade utan om resistansen i signalerna från knapptryckningarna. Ramlade över en sida där en kille hade rett ut hela grejen och hade dessutom anvisningar hur man modifierar fjärrkontrollen (man ersätter en resistor med en ledning) men kan inte för något i världen hitta den sidan igen.

    Jag undrar bara ifall Sony's dumma påhitt är en mjukvarulösning eller om det ligger inkodat i hårdvaran.
     
  5. prisoner_of_mars

    prisoner_of_mars Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2015
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    3
    Telefon:
    Sony Xperia Z3+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z3+
    Telefon 2:
    Nokia Lumia 830
    För övrigt är jag inte säker på att det var en bra idé att flytta min tråd till denna del av forumet... Problemet gäller inte bara Xperia Z3+ utan hela Xperia-serien och möjligen andra telefoner också.
     
  6. Kanel

    Kanel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2012
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    123
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Måste ligga i mjukvaran och därmed enkelt att rättas till om viljan finns. Hårdvaran stannar väl vid de fem polerna.
     
  7. prisoner_of_mars

    prisoner_of_mars Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2015
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    3
    Telefon:
    Sony Xperia Z3+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z3+
    Telefon 2:
    Nokia Lumia 830