Fråga: Omdömen ifrån de som fått Oneplus Two?

Diskussion i 'OnePlus 2 - Allmänt' startad av griffin83, 19 aug 2015.

  1. drem

    drem Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2012
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Mitt eget omdöme om telefonen växer sig allt starkare. Kvalitetskänslan är mycket hög och jag gillar hur den ligger i handen. Metallramen runt känns exklusiv, och lika så knapparna. Jag kör Oxygen 2.1.0 + Nova och är riktigt nöjd med hur den presterar. Jag har turen och ha ganska bra batteritid. Luren var fullladdad när jag kom till jobbet idag och när jag kom hem 8,5 timmar senare så är det på 50%. Då har jag fipplat en hel del med telefonen, satt i jobbsimet så är nu dualsim, vilket fungerar utmärkt. Jag kör mobildata på jobbsimet och samtal + sms på mitt eget.

    Som kamera installerade jag CamNextModV10 (ColorOS) vilken är bra mkt mer lätthanterlig än standardapplikationen. RAW-stödet skulle ju komma med 2.1.0 men jag lyckas då inte hitta inställningen, även i standardappen? Någon som vet vart inställningen finns?
     
    king_heisenberg gillar detta.
  2. Androis

    Androis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2XL
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4 Plus
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 1+2
    Bytte upp mig efter att haft OPO i snart ett år. De skillnader jag upplever med OPT är:
    + Mycket högre kvalitetskänsla. Metallramen och den extra tyngden är positivt.
    + Snabbare. Ingen lagg någonstans.
    + Jag har nu 4G här hemma i Karlskrona och inte bara i större städer!
    + Fingersensorn fungerar bra.
    + OS är väldigt likt Cyanogen. Rent och snyggt.
    + Bättre kamera (har inte testat i svagt ljus ännu).
    + Enkelt programmera knapparna.
    + Knapparna bredvid mittenknappen syns i dagsljus.
    + Prisvärd.
    - Sämre batteritid. Nere på 30 % mitt på eftermiddagarna, så dålig var inte min OPO.
    - Ingen NFC.
    Till dig som undrar om du ska byta upp dig från OPO:
    Gör det! Du ångrar dig inte, och andrahandsvärdet på OPO är rätt OK. Kan säkert få 2 000 för den, inte dåligt när den kostade 3 000 som ny.
     
    king_heisenberg gillar detta.
  3. king_heisenberg

    king_heisenberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    629
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Väldigt nöjd med min OPT än så länge. Jobbet betalade för den så skall inte klaga ;)

    Haft många olika mobiler på slutet.
    Har inga problem med bat. tiden. 4-5tim skärmtid.
    Allt flyter på och fungerar. Enda problemet jag har är hem knappen... Hoppas på fix av detta i kommande ota.
     
    Last edited: 25 sept 2015
    drem, Androis och Keelhauled gillar detta.
  4. NoiseMaker

    NoiseMaker Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag är... kluven.
    * Den är snygg, snabb och allmänt trevlig.
    * Jag kommer inte överens med låsskärmen, då jag är van att kunna svepa hur som helst för att låsa upp. Nu händer det att jag ofrivilligt kommer till kameran eller knappsatsen. (Har inte lagt in något fingeravtryck, då jag inte bestämt om jag ska behålla den.)
    * Den reagerar heller inte alltid när jag gör gester på släkt skärm, t.ex. för att tända ficklampan.
    * Regleringen av skärmens ljusstyrka är det lite si och så med. Om jag sitter i ett halvdunkelt rum hoppar ljusstyrkan upp och ner efter behag. Ibland två steg upp, ett ner, två ner, ett upp, osv... Antagligen så får sensorn olika mycket ljus på sig, men jag upplever det som att jag håller telefonen i princip helt stilla. Har inte varit med om något liknande på min Galaxy S III. Samsingen dimrar dessutom mycket snyggare.
    * Skärmen är stooor. Den är nästan omöjlig att navigera med en hand. Det går, till nöds, om jag sitter still hemma, men jag skulle aldrig våga skriva ett sms när jag cyklar. Jag trodde att jag ville ha en stor telefon, men nu har jag börjat fundera. Det är inte så bekvämt att gå omkring med en tv i fickan.

    Och, viktigast av allt, batteriet verka vara skit. Jag har inte hunnit använda den så mycket under helgen (fick den i fredags) men trots det har batteriet gått åt som godis på ett barnkalas. Har inget sim-kort i och den har mestadels fått ligga orörd. Om den fortsätter så där, kommer jag inte en klara en halv dags normal användning.
     
  5. urbanlarsson

    urbanlarsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    686
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Kände nog rätt likadant när jag först fick den men blir nöjdare ju mer tiden går.

    * Batteriet - från att knappt klarat en halv dag har jag nu klarat en och en halv dag med lite batteri kvar. En urladdning följd av en uppladdningen gjorde mycket, sen gick jag igenom och och fixade dom prylarna som slukade mest batteri för mig (exchange-services låg på 30%, satte email på 15min istället för push, och det gjorde mycket.. sen tog easypark en del, så det var en force stop på den).

    * Mjukvaran suger lite, fattas en del saker, men lite googlande och appinstallerande löste det mesta.

    * Skärmen gillar jag, tycker den är perfekt storlek, men smaken är som baken...

    * låsskärmen är en annan sak som jag tyckte var riktigt jobbig i början, men det är också något som jag började uppskatta mer och mer allteftersom tiden gick

    Från den positiva aspekten så tycker jag telefonen är snabb, skärmen är helt ok och passar bra till film, kameran kan man ta rätt bra bilder med och dual-sim funktionen fungerar riktigt fint! Jag var lite osäker på om jag skulle ha kvar telefonen i början men om batteriet håller som det gjort idag, så är jag rätt nöjd nu.
     
  6. king_heisenberg

    king_heisenberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    629
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Uppdaterar mitt omdöme lite mer nu när jag använt den längre.
    Skall påpeka att detta bara är mina åsikter om telefonen :P

    Den har en fin vikt och känns massiv och gedigen.
    Bygg kvalitén är bättre än på OPO, känns verkligen som en telefon som kommer hålla i många år.
    Skärmen har fin bild och ser ingen anledning till att ha en större upplösning än 1080p på en telefon i denna storleken.
    1080p skärmen är gjort för för att ha en bättre batteritid och hålla nere priset jämfört med en 1440p.
    Det enda jag vill klaga på ang. skärmen är just skärmstyrkan.
    Stegen ifrån minimum till max är inte stort. Ser ingen enorm förändring när jag justerar den ifrån min till max. Sedan skulle jag inte tacka nej till att kunna höja ljus styrkan eller sänka den mer än vad som är möjligt nu. Hoppas på mer justerings möjligheter i kommande OTA.

    Just med batteritiden så är den på min enhet väldigt bra. Jag får ut ca 2 dagar när jag jobbar ungefär 2,5skärmtid per dag eller 1dag med ungefär 4-6timmar skärmtid när jag är ledig.
    Jag kör med väldigt låg skärmljus då jag inte behöver mer än den styrkan jag använder.
    Ljudet ur högtalaren kunde vara bättre men har tittat på något avsnitt av några serier för att kolla ljudet och det duger. Har inga problem med volymen på den bara kvalitén jag skulle vilja få upp. Ett plus för den inbyggda EQ;n så man kan göra lite justeringar ibland.
    Ljudkvalitén vid samtal är som sig bör med de flesta smartphones i dagens läge, bra. Inte hört några klagomål på att folk inte hört vad jag säger eller liknande än.
    Kameran är betydligt bättre än OPO i mina ögon, jag tar inte mycket kort med telefonen men när jag gör det vill jag ha ok kvalité och att den fokuserar fort och tar kortet lika fort. OPT uppfyller mina krav på denna punkten med standard appen.

    Allt flyter på snabbt med SD 810 och det massiva minnet på 4gb, har än så länge inte märkt av någon form av den så kallade värmeutvecklingen som kan bli av SD 810.
    Har testat några få spel utan större värmeutveckling, iphone telefoner har jag fått varmare vid spelande än OPT.
    64GB med minne räcker gott och väl för mig. Försöker gå över mer och mer på android och mobila enheter istället för datorer, så detta kommer säkert inte räcka i framtiden men just nu räcker det gott och väl.
    Därför känner jag ingen större saknad av plats för sd kort.
    Dubbla sim och möjligheterna det innebär är ljuvligt, slippa a två telefoner med sig hela tiden. Ha två olika sorters operatörer för att alltid kunna vara kontaktbar som man bör vara nu.

    Saknar varken QI, Quick Charge eller NFC. Eller jo saknar QI, men hoppas på att det skall komma någon vettig DIY mod på detta, annars löser jag det själv :cool:
    Nu skall jag klaga lite också, hemknappen är väldigt ofta frustrerande. Dålig respons och fungerar lite när den känner för det. Lite samma sak med fingertryck upplåsningen... Fungerar när den känner för det.
    Hade också helst sett att "knappen" hade varit plan med enheten. Då det hade varit snyggare att ha igång skärmknapparna om det vore så.
    Ett plus är dock att de är sträck så man kan justera de andra knapparna till den funktionen man vill ha på dem.
    Ser ingen riktig anledning för att ha USB C, det hade varit bättre att använda micro usb och stöda quick charge istället.
    Oxygen OS innehåller många buggar, men precis som med OPO så rättades inte alla buggar till och OPO blev till en bra telefon fören närmare 6månader efter den släpptes. Så detta anser jag man är medveten om när man köper en OnePlus telefon.

    Var kanske inte så mycket klagande, men kan ju alltid uppdatera omdömet.

    De negativa delarna beror på hur man ser det, man bör vara medveten om att telefonen har sina brister men också sin charm. Många brister (se checklista för OPT i forumet) sitter i mjukvaran och där får man hoppas att OnePlus skärper sig och tar tillfälle och bygger upp en bra bas för framtida telefoner, samt lyssnar på kritiken på forumet. (annars kan man flasha om den till valfri rom)
    Kund supporten de använder är under all kritik, att de kör lite fulspel emellanåt med sina försäljnings taktiker är allmänt känt.
    Att man kan få ett måndags exemplar är inte omöjligt men det gäller alla telefoner. Men händer det hos OnePlus är det nästan så att man ignorerar det för man orkar inte med supporten och reklamation samt vänta på en ny enhet.
    Men för pengarna man får betala, så är det en fantastisk telefon. Med bra prestanda, det finns fler och fler aktörer inom detta segmentet nu men telefonen är bra och jag skulle fortfarande rekommendera den till de som vill testa något nytt och bra för vettiga pengar. Men kan man vänta några månader (någon) för att undvika ev fabrikations fel så skulle det vara att föredra!

    Hoppas det hjälper ngn lite :P
    om nu någon orkade läsa allt.... haha
     
    Last edited: 28 sept 2015
    drewN, bernard, Ompan och 5 andra gillar detta.
  7. Hessi

    Hessi Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 189
    Mottagna gillanden:
    349

    MINA ENHETER

    Fick min OP2 igår. Fortfarande imponerad över kvalitetskänslan. Gillar telefonen väldigt mycket och förstår inte all kritik som den fått.
     
    MSIOCGenie, iterva och Androis gillar detta.
  8. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Samma här. Inga klagomål so far. Fick min igår och första dan fick jag 5h 37min SOT med blandad användning. Hem/finger knappen fungerar klanderfritt, den har inte missat en enda gång. Känns väldigt gedigen i handen, mycket bättre mottagning på 3G/4G än iphone 6 och Nexus 5. Enda gången den blir varm så jag märker det är vid installering/uppdatering av appar och det är inte nå jättevärme utan minimalt.

    Efter ganska exakt 24h är jag väldigt nöjd. Mest orolig över batteri tiden men det återstår att se i långa loppet.
     
  9. icreate

    icreate Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2015
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag har hört att några klagar på batteritiden, men jag känner inte alls igen mig i det. Jag använder min två dygn mellan laddningarna, medan frun måste ladda sin Galaxy S6 varenda dag!

    När det gäller ljuset på skärmen så uppfattar jag det som att programvaran alltid ställer in telefonen efter omgivande ljus, och att den inställningen jag gör i menyn bara anger finjustering. Om vi säger att skärmens ljusstyrka går mellan 1 och 10, så kan min inställning påverka kanske 7 - 10 om det är dagsljus och 1 - 4 om det är mörkt. Kanske därför någon upplevde att det var litet spann på inställningen?

    Annars tycker jag att den är blixtsnabb att använda och betydligt snabbare på att ansluta till wifi och mobilnät efter att ha varit i flygläge än jag upplevt på andra telefoner.

    Totalt sett tycker jag att det är fantastiskt att OnePlus kan göra såna kvalitetstelefoner till det låga priset. Jag tänker sälja min OPT nu men inte för att jag är besviken, utan faktiskt för att jag tycker att min OPO fortfarande är så sjukt bra. (Spekulanter får skicka pm. ;))
     
  10. fiskmasen

    fiskmasen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2009
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Poco F3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Poco F3
    ROM:
    Arrow OS
    Telefon 2:
    Essential PH-1
    Telefon 3:
    Nokia n900
    Platta:
    Microsoft Surface Pro
    Haft min i en och en halv vecka nu. Riktigt nöjd :)
    USB type C är riktigt nice, skant att kunna ha sladden åt båda hållen.
     
  11. Prelow

    Prelow Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2011
    Inlägg:
    2 688
    Mottagna gillanden:
    258
    Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb
    Telefon 2:
    iPhone 6S
    Telefon 3:
    Htc Desire, SGS2+
    Platta:
    iPad Pro ”11
    Ni som köpt Oneplus Two vad är ni missnöjda med och vad är ni nöjda med? Flyter det bra i webbläsare efter senare uppdatering? Har beställt en som är på väg till mig :D
     
  12. Androis

    Androis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2XL
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4 Plus
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 1+2
    För mig flyter det perfekt! Snabbare än med min OPO. Har senaste uppdateringen.
     
  13. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Mitt tidigare inlägg efter första 24h med denna kvarstår, och batteritiden efter att ha använt enheten i 4dgr är överraskande (positivt) för mig..Får runt 5h SOT med blandad användning varje dag(Samtal, meddelanden, mail,surf och musik).
    Har inga direkta missnöjen med enheten, enda jag kan kommentera om "flytet" är att ibland märker jag av ett visst tugg, inte nåt jättestort eller anmärkningsvärt, utan bara nåt som jag lagt märke till, men detta tror jag nog kommer försvinna med tiden när OxygenOS fått mogna till med lite uppdateringar/optimeringar.
    Ahh justja..En sak till: Den laddar toooook segt via datorns USB (900mA i mitt fall) och använder man enheten samtidigt så står laddningen mer eller mindre helt still, så värt att ha väggladdaren nära tillhands för dom gånger man behöver toppa upp lite på batteriet alt. inte ha igång skärmen vid laddning från dator. :cool:
     
    bernard gillar detta.
  14. Prelow

    Prelow Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2011
    Inlägg:
    2 688
    Mottagna gillanden:
    258
    Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb
    Telefon 2:
    iPhone 6S
    Telefon 3:
    Htc Desire, SGS2+
    Platta:
    iPad Pro ”11
    Okej tackar för svaren! Längtar nu tills min OPT anländer :D
     
  15. Linus_ost

    Linus_ost Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2012
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Fingeravtrycksläsaren i hemknappen. Funkar knappt alls i perioder trots olika knep. Annars nöjd.
     
  16. Prelow

    Prelow Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2011
    Inlägg:
    2 688
    Mottagna gillanden:
    258
    Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb
    Telefon 2:
    iPhone 6S
    Telefon 3:
    Htc Desire, SGS2+
    Platta:
    iPad Pro ”11
    Med senaste firmware? :O
     
  17. DaKKs

    DaKKs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    536
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Mina enda tvā klagomål är att ddt inte är dubbel 4g, vilket de annonserade som fan. Och att laddningen är slö. Jag har dock tweakat den lote så den laddar med 1.8A istället för 1.5. Men det var bara en minimal skillnad.
     
  18. inact_0003

    inact_0003 Youth Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Mitt största problem är att inte fingeravtrycksläsaren fungerar i dialern, att den ibland inte fungerar alls utan bara vibrerar. Resten är väl mjäh. G4:an är snäppet vassare i allt förutom mjukvaran. Batteriet är helt ok! Nötte 16h med 3h taltid och 3 skärmtid, två simkort. Som sagt den är HELT OK om man orkar med alla småbuggar som dyker upp överallt..

    ..ibland vill inte BT fungera. Ibland spelar google music fast jag stängt av appen.. sänker man volymen i snapchat sänker den BT volymen... lyssnar man på musik så kommer inte dialern upp ibland när någon ringer. Alltså. Det är mycket småskit som fuckar upp helhets bilden.

    Juste som någon sa, inte dual LTE, utan det är bara ett simkort i taget som har det. Att det är USB 2.0 trots att det är C är också sjukt missvisande så fuck you OP för det bedrägeriet.
     
  19. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Sett ett par kommentarer om dubbla sim kort funktionaliteten, och måste fråga av nyfikenhet: Varför behöver man dubbla LTE igång, samtidigt?

    Står klart och tydligt under specifikationerna på oneplus hemsida att OnePlus 2 är 2 slots Nano SIM (DSDS), Där DSDS betyder Dual SIM Dual Standby, vilket är en standard som så gott som alla dubbel-sim mobiler har, Vilket betyder i klartext endast ett kort kan vara aktiv (Samtal/Data) åt gången. Därför 4G symbolen försvinner från telefoner (oavsett antal SIM kort) när man pratar i ett samtal.
    DSDA (Dual SIM Dual Active) är inte något som är en standard för dual sim, då det skulle kräva dubbla uppsättningar av antenner/chip etc (Qualcomms RF360 som är i Snapdragon 810 klarar inte detta, och vad jag kommer ihåg så gör inte nån av Qualcomms Snapdragon serie detta) i enheten..Jag har inte sett en enda "high-end" telefon med just DSDA.
    Så man som konsument behöver göra sin hemläxa på vad det är man köper så att det har dom funktionerna man förväntar sig. :)

    Edit: Har redigerat denna ett par ggr nu, Min mening med denna post är absolut inte menad som otrevlig, spydig etc etc. Utan bara rakt på sak och gäller endast 4G/LTE funktionaliteten.
     
    Last edited: 5 okt 2015
  20. DaKKs

    DaKKs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    536
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER


    De annonserade mobilen med Dual 4G månader innan de la till att den endast hade 4G på ett slot. Tex hade jag redan lagt min beställning innan de klargjorde på forumen vad som gällde. Först skyllde de ifrån sig och sa att det var kinamodellen som inte skullue lira med europeiska dual sim setups. Men sen så ändrade de sig att det även gällde internationella versionen.

    Och anledningen att man blir sur är att om den bara har 4G+2G stöd så är den inte värd ett skit för att 3 inte har 2G stöd. Jag kan alltså inte använda min privata sim och mitt jobb sim samtidigt. Och det var hela meningen men att jag köpte mobilen. Annars hadr jag behållt min OPO, som jag var jäkligt nöjd med.


    PS. DSDS betyder inte att ena bara har 2g stöd. Det betyder endast att de kan ha båda korten igång samtidigt. När man samtidigt annonserar Dual 4G support, så är det uppenbart att det är nåt nytt på g. Det var just det som lurade många. Men nej, jag är inte bitter....