OnePlus 5 Batteritid

Diskussion i 'OnePlus 5 - Allmänt' startad av ruva, 27 jun 2017.

  1. timebandit

    timebandit Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Jag får strax över 7 timmar SOT. Mycket surf och spel av typen Piggy Boom och Quizkampen. Blir en del sms också.
    Riktigt nöjd!
    Kör dock root med App Ops och förhindrar många appar att få väcka och hålla telefonen vaken...
     
  2. mattias73

    mattias73 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Fick precis varning om att Facebook Messenger dränerar batteriet. Sedan ett par dagar har min batteritid drastiskt gått ned. Någon annan som drar den parallellen och haft samma problem?
     
  3. ruva

    ruva Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    1 016
    Mottagna gillanden:
    265
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Jag har samma, dvs 20% kvar sedan 7.00 Laddar nu. Jag har gått två promenader på 6 km och 7,5 km med GPS samtidigt som jag lyssnat på Spotify. Första med trådade lurar och andra gången med Bluetooth. Suttit och surfat kanske någon timma. Installerat två appar.
     
  4. mattias73

    mattias73 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Verkar alltså vara flera som har samma problem sedan ett par dagar. Första veckans användning var konstant 30% kvar av batteriet efter drygt 16 h användning. Nu 15% kvar efter ca 13 h användning senaste dagarna. Första veckans användning var dessutom tyngre, med mer installationer och synkning etc.
    Screenshot_20170706-203918.jpg
     
  5. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 925
    Mottagna gillanden:
    1 326
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Är det någon som använder avancerad batterioptimering? Jag har har undantagit några appar och tänkte pröva det som alternativ till Greenify.
     
  6. Hedis21

    Hedis21 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2015
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    104
    Operatör:
    Combiq
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Combiq
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    ROM:
    Original
    Telefon 2:
    Xiaomi 11t pro
    Telefon 3:
    Mi Note 10
    Platta:
    Ipad
    Efter 2dygn fick jag ladda batteriet.
    Fick enligt mig riktigt bra sot!
    En bra sot berättar en hel del om en bra totaltid innan laddning.
    Screenshot_20170709-233706.png
     
    Alxl och zztop007 gillar detta.
  7. mrfritzy

    mrfritzy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2014
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    101
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    Samsung galaxy s20+
    Platta:
    Xiaomi mipad4
    Får inget om messenger, men den skickar varning om facebook-appen lite titt som tätt, att den drar mycket batteri :-p
     
  8. Dez

    Dez Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är det bara jag som tycker att batteritid en är riktigt dålig? Har aldrig fått ut en heldag hittils, trots att jag varken streamar musik eller video eller spelar utan bara slösurfar lite ☹️
     
  9. Hedis21

    Hedis21 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2015
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    104
    Operatör:
    Combiq
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Combiq
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    ROM:
    Original
    Telefon 2:
    Xiaomi 11t pro
    Telefon 3:
    Mi Note 10
    Platta:
    Ipad
    Jag har aldrig haft en telefon med bättre batteri istället. Jag får runt 8-9h vaken skärmtid. Provat rensa cache? Kollat vad som drar?
     
    Alxl gillar detta.
  10. anderzohn

    anderzohn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2016
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Har oxå väldigt bra batteritid. Hade Honor 8 förut som oxå var helt ok men OP5 är helt klart minst lika bra om inte lite bättre. Väldigt nöjd!
     
  11. Dez

    Dez Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Rensade cache och stängde av autoupdate av appar och kanske blev det lite bättre. Har nu 2% kvar efter 23h.
    Min förra telefon (z3c) hände det att jag inte laddade på kvällen, dvs ungefär dubbelt så lång batteritid med samma appar och liknande användning.

    Operativsystem android 13%
    Android system 12%
    Google play tjänster 8%
    Telefon inaktiv 8%
    Wifi 6%
    Skärm 5%

    Normalt?
     
  12. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 657
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Jag får ut ca 2 dagar med mitt användsningsmönster, stänger aldrig av funktioner som location/BT/WiFi osv.
    Inte haft någon telefon med så bra batteritid. Bättre kommer det bli med nya uppdateringar.

    @Dez@Dez, installera GSAM Battery Monitor för att se exakt vad som äter upp ditt batteri.
     
  13. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Nej det är inte normalt skärmen ska i princip alltid ligga höst upp i förbrukingen såtillvida man inte bara har telefonen liggandes hela tiden. Förmodligen "Google App" och något relaterat till den som drar i bakgrunden. Testa att avaktivera den först och se om det blir bättre.
     
  14. sT3AK

    sT3AK Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2017
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    1
    Batteritiden har varit helt perfekt sen jag fick den på release men idag så vart batteriet kasst, slö surfade på rasterna @ jobbet och resten låg den i fickan. Drog 68% på 8h. I vanliga fall har jag kommit hem med 80%+ och då har jag använt mobilen mer, konstigt detta. Har inte prövat att starta om mobilen dock.

    EDIT: Gick igenom alla appar i batteri-inställningarna och det hade bara dragit 42% fast i själva verket drog det 68%
     
    Last edited: 31 jul 2017
  15. Riddler

    Riddler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2012
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Har problem med Chrome drar mest batteri av allt.. rensade allt samma problem efter ett par dagar. Hel ominstallation av Chrome lika.. körde in Chrome beta och ja efter 5 - 6 dagar samma igen.. verkar vara mobiradio aktiv som ställer till det..
    Har googlat och försökt hitta nån lösning men inte lyckats hitta nått som fungerar, är de bara byta webläsare?
     
  16. Dez

    Dez Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Efter senaste uppdateringen tycker jag att telefonen drar mindre på natten när den inte används. Kurvan brukar tom börja peka uppåt igen.

    Dock har det bara hänt ett par ggr att jag är nöjd med batteritiden (dvs det finns 20-40% kvar på kvällen). Oftast drar den massor och skall jag iväg på eftermiddagen fegar jag ur och stödladdar.

    Installerade GSAM Battery Monitor och utförde ADB tjafset för att få full statistik. Tycker dock inte det ger så mycket mer än den inbyggda statistiken. Android-system ligger överst på 22% följt av Kärna på 21%.

    Google App? Hänger inte med på vad jag skall göra...
     
  17. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Jag tycker också det. Har idag surfat lite (27min) och batteriet är nere på 73%. Tog den ur laddaren vid 7 imorse. Känns som den drar mycket ström vid idle.
     
  18. Skydive

    Skydive Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Första dagen med 5an och är jäkligt nöjd än så länge! Min 3a som är drygt året gammal lyckades jag mot slutet inte få ut mer än 3h SOT (med ett sim i, rensad flera ggr utan förbättring)

    Har fått ut 5h SOT med dubbla sim i, där tele2 kortet haft extremt dålig mottagning hela dagen.
    Till det har jag laddat hem en hel del saker, spelat lite och lyssnat på musik.
     

    Bifogade filer:

  19. acr

    acr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    503
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Inte provat just det, men provat alternativt aggressiv ram/minnes rensare som man också kan ställa in. Och då dödar den "tillgänglighet" som jag gett access till, även om jag haft batterioptimering av på just de apparna.
     
    zztop007 gillar detta.
  20. gustapo

    gustapo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2015
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag tror att det är en bugg eller liknade som kommit med nån av de senaste uppdateringarna.
    Min 5:a hade riktigt bra en batteritid när jag fick den. Men nu senaste tiden har den dragit alldeles för mycket ström vid idle.

    I förra veckan provade jag att ladda mobilen fullt innan jag gick och la mig och batteritiden var nere på 40% när jag vaknade. Hittade inga appar eller liknade som orsakar detta utan det verkar var OS:et som inte fungerar som det ska. Efter lite mer aggressiva batterioptimeringar fick jag ner strömförbrukningen och hade ca 70% kvar när jag vaknar. Fortfarande på tok för mycket!

    Igår gjorde fabriksåterställde jag mobilen, utan att ha installerat några av Oneplus uppdateringar av OxygenOS, och strömförbrukningen var under en natten endast 4%. Dvs tillbaka på normal nivå.

    Nästa steg är att installera uppdateringarna och se om det är som är roten till batteriproblemen.