Oneplus 5, Nokia 8 eller LG G6?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Fundersam, 14 sept 2017.

  1. Fundersam

    Fundersam Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2017
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nokia 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nokia 8
    Hej!

    Jag är på jakt efter en ny mobil kring 4-6000 kr. Tidigare har jag inte haft något behov av annat än budgetvarianter men då jag snart ska resa utomlands under en längre tid tyckte jag det var dags för något bättre. Jag planerar att fota en hel del och kommer vara utan möjligehet att ladda mobilen under långa perioder vilket gör att det som jag i första hand är ute efter är:

    * Bra batteritid. Visserligen går det att använda en portabel laddare men jag vill helst inte ha en mobil som slukar allt för mycket på kort tid.

    * En snabb och lättanvänd kamera. Att ta bra bilder i bra ljus gör de flesta mobiler i den här prisklassen. Det som skulle vara intressant är någon unik funktion alternativt bättre bilder i mörka miljöer. Frontkameran bryr jag mig inte om då jag sällan tar selfies.

    * Helst en så ren form av android som möjligt. Ingen deal breaker, men att anpassa mobilen till mina behov från en enklare grund istället för tvärtom är att föredra.

    Efter mycket om och men har jag lyckats få ner det till tre olika modeller som alla har sina för- och nackdelar:

    OnePlus 5

    Riktigt bra batteritid i jämförelse med det mesta. Optisk zoom på kameran är trevligt samt en ren form av android. Är lite orolig kring uppdateringar av mjukvaran i framtiden med tanke på hur det skötts tidigare.

    Nokia 8

    Ren android samt löfte om snabba uppdateringar av mjukvara. Bra batteritid samt en hyffsad kamera (inklisive monokromlins) som förhoppningsvis kan bli vassare med tiden. Kan se lite tråkig ut i jämförelse med andra mobiler men samtidigt uppskattar jag fokuset på en mobil utan allt för mycket onödigt. Sen är det såklart lite nostalgi kring Nokia. :)

    LG G6


    Har gått ner mycket i pris. Vidvinkelkameran och den stora skärmen är riktigt lockande. Snäppet sämre batteritid än de andra samt en mjukvara som känns lite tveksam överlag. Är även synd med en fattigare version på många plan i Europa än den från Asien som visserligen går att köpa via Ebay men det känns inte som något alternativ.

    Med detta sagt är jag dock fortfarande öppen för andra förslag.

    Tack på förhand. :)
     
    bernard gillar detta.
  2. donuts

    donuts Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    234

    MINA ENHETER

    LG hade jag valt bort direkt,flera som har problem med att kameraglaset spricker. Det är en gammal processor som snart har två år på nacken.
    Nokia kan man köpa direkt i butik, dock finns bara de lite tråkigare färgerna blått och grått till försäljning här.de underlättar vid serviceärende.
    Personlig gillar jag ej oneplus. Nu när de ökat i pris och har tvivelaktig service och kvalité på tex display. Nej tack aldrig en oneplus.
     
    Nogger gillar detta.
  3. donuts

    donuts Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    234

    MINA ENHETER

    Ett alternativ kanske skulle vara Sony xz1 compac. Om man köper den på Elgiganten får man ett presentkort värt 1500 kr. Inköpspris 5490 kr
     
    Fundersam gillar detta.
  4. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Lg v30?, ser ut som LG kan ha en riktigt hit på g med v30
     
  5. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    lg v30 kanske?
     
  6. donuts

    donuts Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    234

    MINA ENHETER

    Tror den överskrider skribents budget,den lär landa på en 8 tusen. Men om några månader 4 tusen
     
  7. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    nu när jag föreslagit en mobil skall jag föreslå något helt annat.
    behåll din budgetmobil, chansen är ändå att den försvinner/går sönder osv.
    köp en kompaktkamera för 4000 istället, kommer att springa cirklar runt en mobilkamera för samma pengar.
     
    Nogger och Fundersam gillar detta.
  8. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Fundersam gillar detta.
  9. Fundersam

    Fundersam Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2017
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nokia 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nokia 8
    Jo, är medveten om dessa eventuella problem. Är själv mest inne på Nokia för tillfället.

    Intressant. Har lite dålig koll på Sony i allmänhet men ska definitivt kolla upp denna modell lite extra. Tack för tipset!

    Mycket trevlig mobil på pappret. Vid release är den säkerligen för dyr men ett antal månader senare ser det möjligtvis annorlunda ut om man ska gå på hur de sett ut med tidigare LG-telefoner.

    Tanken har slagit mig. Ska kolla runt lite och se vad det finns för alternativ.
     
  10. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    detta alternativ skulle vara mycket bra, 1" bildsensor och vunnit en massa tester när den kom kostade över 8kkr då.
    https://www.elgiganten.se/product/foto-video/kompaktkamera/DSCRX100M2/sony-dsc-rx100-2-kompaktkamera
    negativt är väl mest vikten samt inte så lång zoom.
    Panasonic gör bra zoomkameror, fujifilm bra vattentäta (amatör) undervattenskameror
     
    Fundersam gillar detta.
  11. Fundersam

    Fundersam Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2017
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nokia 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nokia 8
  12. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    glad att kunna hjälpa till. du kommer nog att bli mycket nöjd med bilderna från den kameran.