Oneplus 5 vs mate 9 PRO

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Hedis21, 20 jun 2017.

  1. Hedis21

    Hedis21 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2015
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    104
    Operatör:
    Combiq
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Combiq
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    ROM:
    Original
    Telefon 2:
    Xiaomi 11t pro
    Telefon 3:
    Mi Note 10
    Platta:
    Ipad
    Beställde precis en 8gb 128gb oneplus 5. Började jämföra med som som finns på marknaden idag och hittade mate 9 PRO för nästan samma pengar. Skiljer i ram mellan dom i stort, men annars anser jag dom ganska lika?

    Vad tror folket? Har dom klämt till med ett pris som gör att man väljer andra lurar som om "möjligt" kanske ger en mer för pengarna?

    Vill inte trampa på tårna då jag själv väntat länge på 5. Men kanske är fler som tänker lika?

    Ska bli intressant med tester emellan olika märken sen.

    Mvh
     
  2. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det jag gillar mest med OP är mjukvaran, jag tycker den är bäst på marknaden.
     
  3. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Med Oneplus 5 för du som mest 8 GB RAM vilket är trevligt samt Snapdragon 835. Bara det borde väl vara värt. [emoji57]
     
  4. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Bättre skärm och kamera på Mate 9 Pro (och båda är ännu bättre på S7 och S7 Edge för samma pengar...).
     
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Källa på att kameran är bättre på Mate 9 Pro?
     
    Lias08 gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Mate 9 Pro är nog en bättre telefon sett till byggkvalitet och skärm.

    Det är inte helt enkelt att maxa 4GB, än mindre 6GB och 8GB vill jag påstå kommer vara extremt tufft :) Mängden RAM behöver man nog inte oroa sig över i första taget oavsett telefon.

    En stor nackdel med Mate 9 Pro är hur Huawei hanterar uppdateringarna. Den är kvar på EMUI 5.0 och Android 7.0. Man kan inte heller beskylla Huawei för att vara frikostiga med de mindre uppdateringarna -- i alla fall inte här i Norden. Det kan ta månader för en liten OTA att rulla ut här från det att den släpps i andra regioner.

    Även om Mate 9 Pro är starkare på några punkter skulle jag säga att uppdateringstakten kommer vara betydligt bättre för OP5:an och det är nog något av en dealbreaker för många. Dessutom föbrukar man garantin på Mate 9 Pro om man låser upp och flashar om/rebrandar den för att få uppdateringarna lite snabbare. Det gäller inte med OnePlus.

    (...att OnePlus sedan inte vill uppdatera OnePlus 2 till Nougat kan förstås diskuteras).
     
    Last edited: 21 jun 2017
    Geo007 och katho gillar detta.
  7. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Tur för mig att det är HUAWEI nexus 6P när det gäller uppdateringar. APPLE verkar vara bättre på att få ut uppdateringar. Sedan så är det inte alla som vet hur man flashar en android lur. Tex jag hittar inte "bilderna" som man skall ladda ner för att flasha. Har försökt hitta till 6P men utan resultat.
     
  8. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Man drar lätt slutsatsen att den är bättre på många andra mobiler från de recensioner som finns. Som från Ars Technica:

    "In certain lighting conditions, the OnePlus 5 camera can go nuts with its image processing, making photos look like watercolors or pencil sketches at full crop. If you're posting tiny squares to Instagram or Facebook, this probably won't matter much, but if you like to crop photos, it can become a problem. Low light performance isn't great, either, and lots of times the camera will just seek focus back and forth, even as other phones have no problem."
     
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Mate 9 Pro anses ju ligga ett steg efter de bästa kameramobilerna som 6P, Pixel, S7/S8 m.fl. så det är ju illavarslande om OP5 t o m är en nivå under Mate 9 Pro.