OnePlus 5T eller Nokia 7 Plus

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Geggan, 19 mar 2018.

  1. Geggan

    Geggan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    290
    Mottagna gillanden:
    159

    MINA ENHETER

    Hur står dom sig mot varandra?
    Plus och minus jag hittat:
    OnePlus 5T:
    + AMOLED
    + Snapdragon 835
    - Saknar Project Treble

    Nokia 7 Plus
    + Android One
    + 3800mah batteri
    - LCD

    Hjälp mig gärna att fylla på med argument för de olika telefonerna.
     
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Comparison between: Nokia 7 Plus, OnePlus 5T
    OnePlus 5T:
    + UFS 2.1 (Snabbare lagringsminne)
    + 6GB Ram
    + Högre screen to body ratio (80% vs 78%)

    Nokia 7 Plus
    + Bättre kamerahårdvara (troligen bättre linser, huvudkameran har stora 1.4um pixlar)
    + Lägre pris (amazon.de listar den för €399)
    + Mer greppvänlig

    På papperet är OP5T den klart bättre telefonen men kameran har större potential på Nokian och jag tror även att den ligger bättre i handen. "The Nokia 7 Plus feels very nice in the hand. There are no sharp edges or corners to it and the matte finish results in a phone that's not slippery and is soft and velvety in the hand."
    Nokia 8 Sirocco, 7 Plus, and 8110 4G hands-on review
     
    Geggan gillar detta.
  3. Droid82

    Droid82 Guest

    Större batteri i Nokia 7 Plus. Jag undrar vilken som kommer att få snabbare säkerhetsuppdateringar? Enda nackdelen med Amoled är väl att det kan bli inbränningar om man har otur, men det kanske går på garantin i så fall? Jag har dålig koll på det.
     
  4. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Nokia kör med android One och borde således inte ligga många dagar efter Google själva gällande säkuppdateringar. Minns att min Nokia 8 låg väldigt bra i fas med uppdateringarna, i hård konkurrens med Sony.

    Så gällande kontinuerliga uppdateringar tror jag Nokia är rätt väg att gå, om man inte kör custom på Oneplus förstås.
     
    bernard och Droid82 gillar detta.
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    AMOLED-skärmar brukar ibland ha problem med övermättade färger, lägre skärpa (på grund av pentile) och att vitt har en gulaktig ton. Vet inte om det stämmer på OP5T dock.
     
    Droid82 gillar detta.
  6. Droid82

    Droid82 Guest

    Ah, just ja, det där med pentile glömmer jag alltid bord. Tex Samsungs amoled-displayer har väl varit väldigt korrekta i displaymates mätningar men det varierar såklart som du säger.
     
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, Samsung är ju kända för att ha de överlägset bästa AMOLED-skärmarna dock brukar andra tillverkare inte lyckas lika bra.

    Personligen upplever jag även att vissa AMOLED-skärmar är mer ansträngande för ögonen, vet inte exakt varför. Upplever ett visst "flimmer" som jag inte uppfattar på IPS-skärmar. Har haft två lurar med detta problem, Nubia Z11 Max och Xiaomi Mi Note 2. Dock verkar inte så många besväras av detta så det kanske bara är mina ögon som är extra känsliga.
     
  8. Droid82

    Droid82 Guest

    Sant med Samsungs kvalité på amoled. En annan grej som kanske inte alla bryr sig om är ljudkvalitén på videoinspelningar, den var riktigt bra på en del gamla Nokia-lurar med Symbian och Windows Phone och överlägsna samtida iphone och de android-lurar jag jämförde med på den tiden och nu är jag därför lite nyfiken på hur bra Ozo-audio-grejen är.


    View: https://www.youtube.com/watch?v=UTxgLhm20BI


    Just dålig ljudupptagning vid videoinspelning är något jag personligen stört mig på med ett antal lurar.
     
  9. Droid82

    Droid82 Guest

    Och jag kanske är en av de få igen, men jag kommer (om jag köper Nokia 7 Plus) att använda mig av att den har fm-radio ibland. :)
     
    bernard gillar detta.
  10. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Haha, ja det är nog rätt ovanligt numera. :)

    Personligen köper jag aldrig telefoner för att de ser bra ut "på papperet". Jag kan mycket väl tänka mig att Nokia 7 Plus känns trevligare att använda än OP5T, t.ex. på grund av att materialet är skönare och mer greppvänligt, speciellt om man vill undvika att använda ett skal. Den upplevda prestandan är säkert nästan lika bra också, t.ex. har jag sett att många tycker att Mi Note 3 (med SD660) upplevs som nästan lika snabb som Mi 6 (med SD835).
     
    Droid82 gillar detta.