Oppo Find 7 vs OnePlus One

Diskussion i 'OPPO & Realme' startad av bananove, 16 jul 2014.

  1. bananove

    bananove Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    OnePlus 2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 2
    ROM:
    OxygenOs 2.0.2
    Platta:
    Surface pro 3
    Jag trodde inte jag skulle få en invit till att köpa en OnePlus One så jag beställde Find 7 från Oppo direkt när den kom ut. 2-3 veckor senare fick jag en invit och köpte 1+1 också! Här är min bedömning!
    ______________________________
    Oppo Find 7
    + Kameran är grym!
    + Skyline är otroligt snyggt (borde ha fler färger men är som sagt otroligt snygg!!)
    + Minneskortsslot
    + Laddningen (den laddar upp på 30 min (från 0%) om man kör med den medföljande laddaren! Om man använder en vanlig laddare så upplever jag att det går saktare än "vanligt"!)
    + Högtalarljudet är riktigt bra!!

    - Dom medföljande lurarna tittade jag bara på och kastade tillbaka i lådan. Plastiga och man ser direkt att det här kommer blir trassel!
    - Hem-, bakåt och menyknapparna har för dåligt ljus. Man vet vart dom sitter men är det inte mörkt i rummet så ser man dom inte...
    - Skärmen blev repig efter en dag!
    - ColorOS. Det är ett ungt OS och det saknas funktioner. Det kommer bli otroligt bra eftersom dom skickar ut uppdateringar rätt ofta men just nu känns det ofärdigt i vissa avseenden. Tänker inte dra allt men några saknade funktioner är t.ex. Att det inte går att ha en volym för ringsignal och en för notifiering (allting går att lösa med 3e part) och lägsta volymen är för HÖG, det finns massvis med mer som är "fel" men det tar jag inte upp nu.
    - Batteritiden
    - Volymknapparna och powerknappen sitter på "fel sida" dom sitter tvärt emot t.ex. alla andra mobiler :)
    - Bakstycket är "halt". Inte alls bra grepp för en sån stor mobil.
    - Cover som man får med glappar vilket gör att mobilen ligger och blinkar (eftersom den visar en klocka genom "fönstret" när den ligger dikt mot mobilen). Och detta går inte att stänga av.
    ______________________________
    OnePlus One
    + Priset!
    + Cyanogenmod!
    + HW knapparna sitter precis där dom ska och byggkänslan är perfekt (baksidan (sandpapper) diggar jag verkligen)!
    + Kameran!
    + Batteritiden (kör allting stock men spelat mycket spel) och det håller bra!
    + Allting annat!

    - Inga medföljande lurar!
    - Inget slot för minneskort.
    ______________________________
    Övrigt:
    * Jag ogillar att ha "on screen buttons" (tycker dom är otroligt fula och tar upp endel av skärmen) så jag gillar verkligen att man kan välja hur man vill ha det på båda mobilerna.
    * Kört samma benchmark (AnTuTu) på båda. Det var det första jag gjorde (så healt cleana mobiler) och det är ingen större skillnad på dom. Båda ligger före HTC One (M8) som ligger 2:a med cirka 1000/1500 pinnar. Det visar att detta är det bästa du kan få tag i hårdvarumässigt!
    Oppo Find7 = 36420
    OnePlus One = 37155

    Summering:
    Det finns inget att tveka på enligt mig, 1+1 alla dagar i veckan!
    Det som egentligen skiljer sig hårdvarumässigt är att skärmen sägs vara klarare på F7 annars är det samma mobil men i min mening så överlever jag utan dessa extra PPI man får med F7 och väljer istället en mobil med ett OS som är stabilt, fler funktioner finns och har den här byggkänslan! 1+1 är en otrolig mobil och alla som kan borde köpa den! Får man inte tag i en 1+1 så är F7 en också en OTROLIGT bra mobil. Kom ihåg att detta är MIN jämförelse mellan dessa och då bleknar F7! Men stannar kvar som klar 2:a!
     
    Last edited: 16 jul 2014
    stealth.pilot, fashloka, GmbH och 1 annan gillar detta.
  2. Lunatico

    Lunatico Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    425
    Mottagna gillanden:
    111

    MINA ENHETER

    jag förstår inte hur du kunde få en repa på displayen, det sitter ju en skyddsfilm på den från fabrik, kollade på din länk till tradera och på bilden ser det ut som att den sitter kvar.
    Som du säkert vet så är det stor skillnad på att repa skydsfilmen och att repa skjälva glaset som är gorilla glas 3.
     
  3. bananove

    bananove Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    OnePlus 2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 2
    ROM:
    OxygenOs 2.0.2
    Platta:
    Surface pro 3
    Hahaha! Ja jag hoppas du har rätt...det skulle förklara en hel del!
    Får kolla när jag kommer hem...
     
  4. Lunatico

    Lunatico Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    425
    Mottagna gillanden:
    111

    MINA ENHETER

    Det sitter ett på min Find 7a så jag 100% säker på det hela, det sitter riktigt bra så du får pilla lite extra för att få bort det.
     
  5. Gundolf

    Gundolf Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2012
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Bananove: det kanske inte spelar så stor roll för dig och ditt personliga behov av telefonen men skulle vilja inflika ett litet minus till (negativ som ja är) på oppon, och det är det 3 gb partionen för appar och appdata. Fick mig personligen att fullkomligt utesluta oppon hur bra den än vart i övrigt.


    Skickas från min iPhone via Tapatalk
     
  6. Lunatico

    Lunatico Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    425
    Mottagna gillanden:
    111

    MINA ENHETER

    Jag ser inte alls problemet med detta, om man har 3gb appar så har man antagligen mycket skräp som inte ens används på telefonen, till media så kan man ju använda sd-kortet.
     
  7. bananove

    bananove Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    OnePlus 2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 2
    ROM:
    OxygenOs 2.0.2
    Platta:
    Surface pro 3
    Helt korrekt ett minus... Dock var det ingenting jag upplevde som ett problem. Men håller helt med dig som sagt!
     
  8. bananove

    bananove Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    OnePlus 2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 2
    ROM:
    OxygenOs 2.0.2
    Platta:
    Surface pro 3
    Hahaha! Ja det var då en jävla tur du sa något, klart det satt dubbla skärmskydd på den! Mobilen är ju för fan som ny nu! Tack för att du uppmärksammade det!
     
  9. Lunatico

    Lunatico Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    425
    Mottagna gillanden:
    111

    MINA ENHETER

    Det är lugnt ;)
     
  10. Gundolf

    Gundolf Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2012
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER


    Nä det kanske inte är ett problem för dig men om du går och köper en dator för 10 papp skulle du finna dig att en 3:del av hårddisken var partionerad åt programvara utöver standard? Betalar du 1200 spänn om året för ett spotify (eller annan musiktjänst) där du bara får lyssna på Dire Straits en halvtimme i veckan?
    Betalar man för utrymmet ska man väl för bövelen få använda det som man önskar?

    För övrigt ställde ja frågan direkt till Oppo varför de valt att partionera upp den och om det kommer försvinna i framtida uppdateringar men det verkar de inte vilja svara på.


    Skickas från min iPhone via Tapatalk
     
  11. Lunatico

    Lunatico Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    425
    Mottagna gillanden:
    111

    MINA ENHETER

    Men jag gillar Dire Straits.
     
  12. Gundolf

    Gundolf Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2012
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER


    Exakt! Monumental konflikt!


    Skickas från min iPhone via Tapatalk
     
  13. Lunatico

    Lunatico Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    425
    Mottagna gillanden:
    111

    MINA ENHETER

    Jag förstår dig...anywho...nu fick även jag en invite till OnePlus One, får se vilken mobil jag behåller, men så som det ser ut nu är jag riktigt nöjd med min find 7a som kör CM11 :D
     
  14. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Dire Straits är så jävla grymma!

    Ville bara säga det ;)
     
  15. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    En stor nackdel på Find 7 är att det inte är unified storage, dvs du har max 3GB för appar.....

    Avbeställde direkt när jag fick reda på det, synd alltså annars hade det blivit en Find 7 istället för OPO :(
     
  16. Gundolf

    Gundolf Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2012
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER


    Jo det var det ja skrev ovan ;)

    Fick till mig av Oppo att stora appar kan du flytta till sd-kort men ovan skribent verkar ha provat det utan framgång.

    Oppo skrev även att de valt att göra partionen av säkerhetsskäl för att ha kvar app-data om man måste installera om telefonen. Typisk kinesisk Konstruktionstavla skulle ja vilja säga. Typ som en bil som inte tål en krock med en cykel men funkar bra i övrigt. Trams...
     
  17. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Jaha missade det :teeth: men yeah, blev en OPO istället bara för det alltså, riktigt synd men det sägs att framtida mobiler från oppo ska vara unified storage som alla andra mobiler!
     
  18. Gundolf

    Gundolf Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2012
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Ja förhoppningsvis kan de ju ta till vara på kritiken ;)
    De kan ju lägga ut en fix redan nu men den gör i regel att du måste blåsa rent luren och installera om skiten så då väljer de att inte göra det. Nobelpriset i logik går till....
     
  19. KingLouie

    KingLouie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    681
    Mottagna gillanden:
    64
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    iPhone 5s
    Platta:
    iPad mini
    Övrigt:
    Chromecast
    Varför köper man en Find 7 för dubbla priset jämfört med OPO? Skillnaden i hårdvara är ju marginell.
     
  20. Gurex

    Gurex Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    1 159
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    Laddaren och byggkvaliteten kanske? Annars är de ju som sagt liknande