Problem: PBAP och bluetooth i bilen S6

Diskussion i 'Galaxy S6 Edge - Allmänt' startad av Minuet, 31 jul 2015.

  1. Minuet

    Minuet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Har precis fått hem min helt nya Golf GTE med premium bluetooth och har ett sjukt irriterande problem med min edge.
    Bilen kopplar upp sig till telefonen med remote sim access profile (RSAP) och detta går fint (efter att jag tog bort tasker).
    Kontakterna överförs MEN efter ett par minuter kraschar blåtanden i mobilen (tappar kontakt med android wear och bilen) och allt kopplas upp igen.
    Jag har efter lite felsökning kommit fram till att det är phonebook access profile som kraschar skiten (avmarkeras denna fungerar det felfritt). Att ringa ett samtal är dock en mardröm, antingen får jag memorera alla nummer utantill eller ta upp mobilen, kolla nummer och sedan mata in det manuellt i bilen.

    Jag har prövat med diverse saker såsom att ladda ner bluetooth phonebook (app) och begränsa antalet kontakter, ej överföra bilder osv men inget fungerar.

    Har helt kört slut på ideer så hjälp tages emot tacksamt. Har sökt med google men inga direkta napp där.
    Har prövat andra telefoner där det har fungerat.
     
  2. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Är telefonen rootad?
     
  3. Minuet

    Minuet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Ej rootad. Inte mkt program installerade. Kommer att göra factory reset som nästa sak.
     
  4. Minuet

    Minuet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Factory reset och sedan ny uppdatering som kom med OTA. Efter detta fungerade det. Ingen aning om det var uppdateringen eller interferens med annat program. Det enda som jag kommer på är Android wear.

    Sjukt skönt att kunna ringa med bilen som en civiliserad person iaf.
     
    bernard gillar detta.
  5. Minuet

    Minuet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Uppdatering: Det hände igen. Verkar som om det är relaterat till om man har ett exchangekonto med mobilen. Spelar ingen roll om man synkar enbart kalender, bluetoothen kraschar ändå. Kan ha att göra med att det blir ett par tusen kontakter extra med våran exchange.
    Fungerar inte att enbart synka vissa kontakter som jag har prövat tidigare.
     
  6. Gillenius

    Gillenius Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2015
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Har samma problem med sprillans ny Skoda Superb (Samma hårdvara i bilen) har du löst det på något sätt? Blir tokig då det inte går att använda handsfree eller nåt....
     
  7. 81tibr

    81tibr Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2012
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung S22
    Kör också Skoda Superb med SGS6 Edge. Fungerar klockrent utan några bekymmer. Har 7st Exchange konton syndade, dock bara två med kontakter (458st).
     
  8. Minuet

    Minuet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Fabriksåterställning löste det för mig. Har du tasker så pröva att avinstallera det (Gjorde så att jag inte kunde koppla upp först). Har du ett exchangekonto pröva att ta bort det om du inte kör fabriksåterställning.

    Jag tror att det är relaterat till antal kontakter i exchangen eftersom det fungerar för 81tibr. Vi har ett par tusen personer i våran exchange och det fungerar definitivt inte.

    För att vara säker på att det är pbab som ställer till det för dig så gå in under bluetooth och gå in på bilenheten där och avmarkera contacts and phone log.
     
  9. Likor

    Likor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    469
    Mottagna gillanden:
    88
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52
    Kör en Polo -13 med premium bluetooth inga problem alls att koppla ihop och fungerar klockrent