Pinkod för SIM-nätverket på en (iaf tidigare) tele2 mobil

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av nexususr, 1 dec 2017.

  1. nexususr

    nexususr Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 dec 2017
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,

    För en tid sedan så startade min nexus 6p om sig själv när jag fotade några bilder och sedan fastnade den vid loggan precis vid uppstart, sedan startade mobilen om och om i alla oändlighet. Googlade lite och det verkar stämma bra överens med s.k. boot-loop problem som verkar hända rätt ofta för modellen. Tänkte att det är ju garanti kvar och när jag checkade så verkar Huawei tom ha 2 års garanti. Så jag kontaktade verkstad och efter knappt 2 månader så har jag nu äntligen fått tillbaka mobilen, det verkar som själva kretskortet är bytt och den startar upp....och stannar sedan vid fråga om "pin kod till SIM-nätverket" vilket jag inte vet alls hur man kommer förbi.

    När jag googlat lite på detta verkar det vara typiskt när den är operatörslåst. Så min fundering är, finns det fler tillfällen när man måste logga in mot sim-nätverket, kan det vara så att de måste låsas upp på något sätt när kortet är "nytt", eller har jag kanske fått ett begagnat och operatörslåst "kretskort" i utbyte?!

    Testar jag mitt sim-kort i en annan mobil funkar det direkt.
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det där låter helt klart som om telefonen är operatörslåst. Dock så låter det märkligt då Nexus 6P aldrig sålts som o vara operatörslåst vad jag vet
     
    nexususr gillar detta.
  3. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Håller med @jnsson@jnsson Låter jättekonstigt! Tele2 har väl inte låst måbiler på några år. Definitivt inte sedan Nexus 6P kom!
    Men det stämmer att det meddelandet brukar komma vid operatörslåst mobil.
    Känns som verkstan gjort något som gjort den låst. Kontakta dem!
     
    nexususr gillar detta.
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag vet inte ens om något senare där Nexus 6P kommit med operatörslåst. Inte ens 3 körde ju med det på Nexus 5:an
     
    nexususr gillar detta.
  5. nexususr

    nexususr Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 dec 2017
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Jo jag tog kontakt med verkstad också och ska få skicka in igen. Man drar sig lite när det tog så lång tid senast så jag tänkte jag kollar om någon känner igen innan man lägger den på lådan tillbaka till verkstad. Misstänker att det kanske var svårt att få fram ett nytt kort till en modell som är lite i periferin nu.

    Mycket tack för snabba svar! kungligt
     
  6. hahadaoc

    hahadaoc Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2015
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Tog det två månader från att du skickade in den tills du fick tillbaka den tycker jag du ska fråga Huawei vad i hela friden de sysslar med. Standard för ett garantiärende brukar väl vara 5-10 arbetsdagar. Känns ju märkligt att det ska ta 4 gånger så lång tid och så har verkstaden fuckat upp också..jäkla trist.
     
    nexususr gillar detta.
  7. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Två månader är lite väl lång tid.
    Man brukar väl säga att det är rimligt med 3 veckor på service, och ytterligare en vecka för transport.