Problem: Pixel 2 XL - Adaptivt, Black crush och...

Diskussion i 'Google Pixel 2 / Pixel 2 XL' startad av Thrillofit, 18 jan 2018.

  1. Thrillofit

    Thrillofit Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2018
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    19
    Hejsan!

    Tillbaks är jag snabbt!

    Kan direkt säga nu att jag har gått över från en Iphone 7 till en Pixel 2 XL där jag helt enkelt inte kunde säga Nej till telefonen för det erbjudandet jag fick (Helt enkelt som present :P), Nu är det så att jag själv har varit en användare hos Iphone i ett bra tag och varit väldigt svårt att gå från iOS till Android men jag har sett ganska många fördelar med Pixel 2 XL än vad jag hade kunnat göra med min iPhone och helt enkelt blev det så att jag beslöt mig att använda Pixel 2 XL, bara att acceptera läget!

    Har varit ganska van med iPhone och finns vissa saker som är plus och minus för mig nu med Pixel XL 2 som jag har sett har varit problem för många andra än mig själv!

    problemet:

    1. Adaptivt brightness - Tror aldrig har sett så känslig brightness som Googles, Ändras sig varje sida/app man använder.. Känns ganska irriterandet då den går upp och ner hela tiden och det är bara UHHH... Någon mer som känner det??

    2. Black crush - En video som kan visa er hur det ser ut: - Helt enkelt som visar när du tar ner din brightness så försvinner det mörka färgen och blir totalt svart - Anledningen till jag vill använda det är just mot natten då väldigt stark ljusstyrka dödar ens ögon precis vid sovningen, Jag brukar oftast kolla på NBA och Twitch precis innan jag somnar, och nu kanske kommer det att låta rasistiskt men det är bara kärlek! Helt enkelt basketspelare är mörkfärgade och det gör att de blir helt svarta och man ser endast deras matchkläder och det förstör liten del av matchseendet. Kanske finns en fix?

    3. Inte det största problemet men vi talar om appen Snapchat, Herregud vad den är dålig, Kamera från 90 talet nästan kvalite?! Urdålig och jag kan förstå det är inget Google kan göra åt än att vänta tills Snapchat själva uppdaterat antar jag men men.. Från att gå från Iphone som är jättebra optimerat hos Snapchat till detta är väldigt UHHH :cry::sealed:, Men andra sidan är det inte hela världen heller.

    Det var nog allt för mig och förhoppningsvis kanske någon har lösning till dessa!
     
  2. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    3. Om jag minns rätt så håller ju snapchat på att göra om appen från grunden :)
     
  3. Droid96

    Droid96 Guest

    1) Jag hade samma problem på Pixel 2 XL. Fick stänga av adaptive brightness varje gång jag åkte buss annars åkte ljusstyrkan upp och ner konstant om det var träd längs vägen som skymde ljusinsläppet. Finns inte mycket att göra annat än att stänga av funktionen och ställa in ljusstyrkan manuellt.

    2) Det är tyvärr en brist i skärmen på Pixel 2 XL. Jag har testat alla olika skärmlägen och kalibreringen av gamma är helt enkelt åt skogen.

    3) Använder inte snapchat så kan inte svara på detta specifikt.

    1 + 2 är saker som Google behöver fixa, förhoppningsvis går det genom en mjukvaru-uppdatering. 3 är något som Snapchat måste fixa.
     
    dannejanne och bernard gillar detta.
  4. bjsu562

    bjsu562 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2017
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova 7
    Telefon 2:
    Google pixel 2xl
    Kommer från precis samma situation som dej!
    1: JAJAJA! Jävligt irriterande, flimrar hur mycket som helst...hoppas det kan fixas i nån uppdatering.

    2: Inte märkt det problemet som videon visar, men jag kanske inte förstår allt heller...tycker den här skärmen är sjukt jävla bra, haha. Knivskarp och tydlig. Inget fel på färgerna heller. Precis lagomt. Kör dock på ca 6% skärm styrka hela dagen då jag slagit av autojusteringen...

    3: använder jag inte.
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, den dynamiska justeringen av ljusstyrka och kontrast fungerar inte alls bra tillsammans. Allt som är det minsta grått blir i princip svart, och kontrasten förstörs, med den adaptiva ljusstyrkan aktiverad.

    Men jag fick för mig att det innan Android 8.1 fanns ett alternativ där man specifikt kunde stänga av/sätta på om även kontrast/färg skulle optimeras eller inte, utöver endast ljusstyrkan. Eller har jag fantiserat detta/blandar ihop med en annan telefonmodell? Nu finns bara en knapp för de tu. De skulle behöva separeras.
     
  6. Thrillofit

    Thrillofit Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2018
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    19

    Aa, 1an är knäpp kan man säga direkt! Men hittade ett program, Lux LITE hette den, Den verkade vara jättegrym på auto-brightness! ni kan kika på det!

    Angående 2an, så är det trist att det blev såhär och jag hoppas det finns en lösning på detta för det är ganska tragiskt att allt grått blir svart, då menar jag svart som att man inte alls ser! Hoppas verkligen det löser sig!

    Ingen aning, önskar jag kunde svaret till det! Men precis som du säger, minsta grått blir svart i princip och där dödar den allt, är säker på att det är någon mjukvara som kan uppdateras och ej fel på skärmen i sig!
     
  7. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 047
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Välkommen till Androids underbara värld där Android blir eftersatt ganska ofta även av stora företag :)
     
  8. Thrillofit

    Thrillofit Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2018
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    19
    Konstigt nog så är Android egentligen före med Apple på allting i princip....
     
  9. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Det brukar ligga under developer options på många telefoner har jag sett.

    [​IMG]
     
    bernard gillar detta.
  10. Lave

    Lave Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 3
    I fråga om Snapchat så är det appen som är totalt värdelös. Som någon nämnde så ska de enligt uppgift börjat att bygga ny app från grunden. Du kan slå på Camera HAL HDR+ i developer options vilket ska ge bättre kamera i vissa appar - dessvärre inte i Snapchat
     
    bernard gillar detta.
  11. Thrillofit

    Thrillofit Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2018
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    19
    Jo, förstår er. Men man kan lösa adaptivt skärm och hoppas på Snapchat uppdaterar men angående Black Crush.. det gör mig vansinning och får mig flera gånger att vilja gå tillbaks till iPhone, Jag hoppas veeeeerkligen det finns en lösning eller skall komma för det gör mig up and down!
     
  12. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Vad du än gör byt inte till en Samsung för de har precis samma problem med black crush. Värdelöst.
     
  13. Thrillofit

    Thrillofit Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2018
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    19
    Är det så pass? Vafan, vad är det som händer? Kan de inte bara behålla färgen och enkelt bara sänka på ljusstyrkan!?
     
  14. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Panelerna har för hög gamma vilket gör färger mörkare än de ska vara. Samsung har haft så i flera år de lär inte ändra sig. Sämre färgåtergivning än Samsung får man leta efter.
     
  15. Thrillofit

    Thrillofit Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2018
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    19
    Alltså betyder det att Google kommer inte heller att fixa det antar jag och får helt enkelt stå ut med det??
     
  16. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Med största sannolikhet ja.
     
  17. Thrillofit

    Thrillofit Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2018
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    19
    Låter inte alls bra, förstör ju hela upplevelsen med färgen!
     
  18. maRRtin

    maRRtin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    764
    Mottagna gillanden:
    624

    MINA ENHETER

    Du kanske kan testa det här:

    View: https://youtu.be/dDVHf8BJQwM
     
    bernard gillar detta.
  19. Thrillofit

    Thrillofit Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2018
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    19
    Aa, jo jag kör justnu den och det är en hel del bättre, svider bara att man måste lägga pengar på något sånthär känns det som... Men bättre än inget I guess... :)
     
  20. maRRtin

    maRRtin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    764
    Mottagna gillanden:
    624

    MINA ENHETER

    Det är väl en av baksidorna med OLED, även om jag personligen aldrig ens reflekterat över det.

    Du får köpa en telefon utan OLED.