Problem: Pixel 2 XL - Adaptivt, Black crush och...

Diskussion i 'Google Pixel 2 / Pixel 2 XL' startad av Thrillofit, 18 jan 2018.

  1. Thrillofit

    Thrillofit Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2018
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    19
    Men betyder inte det att det blir alltså samma problem om en TV är oled?
     
  2. maRRtin

    maRRtin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    764
    Mottagna gillanden:
    624

    MINA ENHETER

    Jo det är ett känt problem, men en OLED-TV har andra möjligheter till kalibrering i efterhand och ljusstyrkan är konstant på en TV jämfört med en mobil med adaptiv ljusstyrka.
     
  3. Thrillofit

    Thrillofit Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2018
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    19
    Aa du har nog rätt, aa får se vad jag hittar på. Har ganska mixed feelings justnu.
     
  4. Droid96

    Droid96 Guest

    Det är inte ett problem hos AMOLED då det finns telefoner med bra kalibrering. Främst iPhone X som har den bästa detaljåtergivningen i mörka områden av alla telefoner jag testat men även billigare alternativ som Axon 7 eller Motorolas telefoner klarar detta bättre än Samsung/Pixel/LG.
     
    dannejanne gillar detta.
  5. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Problemet behöver inte existera bara för att det är Oled. Det är dålig kalibrering från tillverkaren. Min Axon 7 har en Oled som inte har black crush och bra mycket bättre bildåtergivning än Samsungs telefoner. Det är en Samsungpanel i Axon men mycket bättre kalibrerad. Gamma är alldeles för högt på Samsungs telefoner och även Pixel då antar jag. Axon har mycket mer korrekt gamma och färger är mycket ljusare överlag.
     
  6. Thrillofit

    Thrillofit Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2018
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    19
    Precis, där har vi det! Liksom för mig svider det som har då köpt Pixel 2 XL 128 GB det vill säga en av dem dyraste i det fallet och då få liksom en Black crush vilket jag inte ens hade en aning om då ingen på YouTube nämnde om det heller. Vilket är ganska förvånande. Själv tycker jag att detta är ett stort problem.
     
  7. maRRtin

    maRRtin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    764
    Mottagna gillanden:
    624

    MINA ENHETER

    Ja, men sänker dom gamman kommer folk säkert gnälla över att displayen är tråkig och livlös istället.

    Google skulle kanske försöka implementera dynamisk gamma för att komma runt det.

    Antar att dom flesta kör på ganska hög ljusstyrka och därför inte märker detta med black crush så mycket.
     
  8. Thrillofit

    Thrillofit Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2018
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    19
    Precis, vid hög ljusstyrka så finns inte black crush alls. Därefter finns det inte många som du säger, inte märkt det såklart. Kanske ett fel många reviewers har gjort?
     
  9. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Visst är det så. Man kan inte förnöja alla. Jag gissar med betoning på gissar att de gör så för att panelen ska få lite mer "punch" som du är inne på. Allting får ju mer kontrast överlag och ser "bra" ut framförallt på just en Oled. Men korrekt är det inte på något sätt vilket skapar problem. Tror inte jättemånga ser detta eller faktiskt bryr sig, tyvärr.
     
  10. maRRtin

    maRRtin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    764
    Mottagna gillanden:
    624

    MINA ENHETER

    Kan man väl tycka, men dom flesta använder väl en telefon som vanligt och bedömer den utifrån det scenariot.

    Är du så missnöjd med en telefon för den pengen så är det bättre att returnera telefonen och köpa något annat.
     
  11. Thrillofit

    Thrillofit Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2018
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    19

    Håller med dig, Säger inte att telefonen är dålig, nej nej, den är jättebra, finns jätte många födelar med denna jämfört med min Iphone, inget snack om det. Kan bara vara att det finns både för-nackdelar med både telefoner. Och jag har ju varit så van med IOS att jag har alltid trott att Android alltid har detsamma funktionerna. Andra sidan som jag nämnde det så fick jag det från familjen som present och kan vara ganska "ledsen, respektlöst eller whatever" att typ säga nej. För hur som helst är den jättebra, eller vad tycker du :)?
     
  12. maRRtin

    maRRtin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    764
    Mottagna gillanden:
    624

    MINA ENHETER

    Jag har personligen fortfarande en Nexus 6P. Det var samma diskussioner om displayen på den när den kom. Alla vände och vred och testade dom mest extrema situationerna med displayen och klagade på diverse forum. Hittade själv alla dessa problem när jag testade, men nu efter två års användning har jag inte reflekterat över något av dessa problem sen dess. Eftersom jag inte använder telefonen på det sättet.

    Men jag kommer nog köpa en Pixel 2 så snart dom blir tillgängliga i Sverige.

    Men känn på telefonen ett tag till (och höj ljusstyrkan ;) ), inte omöjligt att Google kommer med en fix i kommande uppdateringar om tillräckligt många påpekar problemet. Blir du inte nöjd så lägg ut en bytes-annons.
     
  13. maRRtin

    maRRtin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    764
    Mottagna gillanden:
    624

    MINA ENHETER

    Men hur många använder displayen på låg styrka så att det stör? För övrigt så verkar ju panelen vara väldigt bra kalibrerad.

    Although Google has made some questionable decisions in tuning the Pixel 2 XL’s display, it is indeed well-calibrated and accurate in its Natural color profile—it’s more accurate than most HDTVs, computer monitors, and many smartphone displays. Most of the color errors are unnoticeable in non-diagnostic conditions, with many being completely imperceptible.

    Pixel 2 XL XDA Display Analysis: A Well-Calibrated Package with a Some Critical Mistakes