Plötslig och massiv dataförbrukning (Tre)

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av nallhed, 16 okt 2015.

  1. nallhed

    nallhed Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Igår fick jag ett SMS från Tre som berättade att min datapott (2GB) var slut. Min normala förbrukning ligger på några få hundra MB per månad så det var lätt förbryllande. Enligt min telefon , en Xperia ZR, hade inget onormalt skett och dataförbrukningen var enligt den till och med något lägre än vanligt. När jag kontaktade Tre så berättade de att mitt konto hade registrerat en mycket hög förbrukning under en enda dag, den 15 oktober dvs igår.

    Kundtjänst kunde se att förbrukningen varit högst mellan 04.00-06.00, någon gång runt 11.00 och 14.00 samt mellan 18.00-21.00 på kvällen.

    Om telefonen ens var på på morgonen (jag har den inte alltid på på natten), så var den ansluten till mitt Wifi. Under dagen var den ansluten till Wifi på jobbet och mellan 18.00-21.00 låg den i ryggsäcken medan jag var och tränade. Batterinivån var normal när jag kom hem och telefonens temperatur likaså så jag tror inte att telefonen hade något hyss för sig i sin ensamhet.

    Kundtjänst kunde inte förklara fenomenet men rådde mig att fabriksåterställa telefonen vilket jag också gjort. De återställde också min datapott, så den saken är överspelad. Men jag vill passa på att fråga alla experter som befolkar detta forum om någon av er har en rimlig förklaring till vad som hänt. Finns det rentav elaka program som kan spöka? Telefonen är inte rootad. (Är händelsen måhända ett tecken från ovan att jag skall köpa en ny telefon ;) ? )
     
  2. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Google tjänster kan ibland få lite spel när uppdateringar "fastnar" men sånt ska vara synligt under dataförbrukningen. Nu låter det snarare som om att det är något fel från tres sida.
     
    nallhed gillar detta.
  3. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Håller med @Hänglås@Hänglås det låter som något buggat sig hos 3. En sak jag tänkte först på att telefonen kanske legat och laddat upp massa data och detta är väl inte med i dataförbrukningen i telefonen? På iOS som jag kör primärt är det iaf inte medräknat.

    Men om telefonen varit helt normal, inte extra varm, vanlig batterinivå etc så låter det underligt att den skulle legat och laddat upp data hela tiden utan att du märkt det.

    Du hade inte gjort något speciellt igår eller förrigår med telefonen?
     
    nallhed gillar detta.
  4. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Jag hade dessa problem massvis med gånger när jag hade tre. Första telefonen var en bb9900, datan kunde ta slut bara nån timme efter jag gått utanför dörren. Inte så kul när jag tex satt på ett sj snabbtåg mitt i skogen..
    Framåt i tiden hände det titt som tätt, även när jag hade 10GB surfpott, och jag hade ett antal olika telefoner.
    Jag kan inte tänka mig att det då var telefonerna eller min surfvana som kunde påverkat den hastiga förbrukningen av hela 10GB.

    Det är intressant att det tas upp här på forumet.. vid detta laget borde detta åtgärdats för länge sedan?
     
    nallhed gillar detta.
  5. nallhed

    nallhed Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Tack, det var intressant; Tre själva uppgav att de aldrig hade hört talas om något liknande....
     
  6. nallhed

    nallhed Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Nej, den var om möjligt mindre i användning igår än den brukar vara.
     
  7. echt

    echt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    811
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Haft liknande fast med Tele2, helt plötsligt är data mängden fylld på ingen tid alls. Misstänker att deras loggar ibland muppar totalt eller så blir det att något felregistreras, säkert inte jätte vanligt men iaf. Kan ju även vara att masterna ballar ur så det syns inte direkt i deras loggar och inte i din mobil men masten som flippat ur.
     
  8. nallhed

    nallhed Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Jag hoppas förvisso att det är något tillfälligt, men peakarna inträffade på tre olika platser som definitivt inte betjänas av samma mast.
     
  9. echt

    echt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    811
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Ah okej ja då är det ju något i deras system och det är ju värre, kan man inte lita på det är det ju lite jobbigt.
     
    nallhed gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 753
    Mottagna gillanden:
    44 753
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    nallhed gillar detta.
  11. nallhed

    nallhed Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    bernard gillar detta.
  12. bvb

    bvb Solbränd Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Samma sak hände för min syrra igår. Måste vara något problem hos Tre.
     
    nallhed gillar detta.
  13. nallhed

    nallhed Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Intressant (och lugnande vad avser min telefon). Jag hoppas att hon anmäler detta till Tre så att hon får tillbaka potten och de får bättre underlag för felsökning.
     
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 753
    Mottagna gillanden:
    44 753
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Märkligt. Ju fler som mailar dem desto bättre förmodar jag, och ju mer underlag desto bättre, så om ni har något program installerat för koll på dataförbrukningen kan man ju alltid maila in en screenshot/loggfil också.

    Går det förresten inte att begära ut någon logg på förbrukningen via operatören?
     
  15. nallhed

    nallhed Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    De kan enligt vad de sa till mig se när data flödade men de uppger att de inte kan se vilken app eller vilken adress data hade.
     
    bernard gillar detta.
  16. bvb

    bvb Solbränd Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Hon hörde av sig till mig då jag är den som verkar sköta tekniken inom familj och släkt.

    Har inte hunnit kontakta Tre ännu, men hon ska ha upplevt ett kraftigt hopp uppåt i förbrukningen igen idag när hon kollade via appen. Hon sitter på Tre 1GB och nu är datan uppe i ~3.50GB förbrukade enligt "Mitt 3".

    Pingar in @Cupcakes@Cupcakes här och kollar ifall han vet något om detta.
     
    nallhed gillar detta.
  17. Bosse.K

    Bosse.K Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2011
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Hände mig igår. Enligt mitt tre gjorde jag av med över 1 gb igår brukar ju klara mig på. 0.5 på en månad. Och kollar jag data förbrukning i telefon har jag inte gjort av med en hlv gb på hela oktober
     
    nallhed gillar detta.
  18. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    De är väl medvetna om många problem som man tror man är ensam om.
    Har försökt begära både teknisk undersökning av drift (abonnemanget) och loggar...

    -Ja, ja det ordnar vi. Jag lägger en lapp på skrivbordet så ordnar han det i veckan!
     
    nallhed och bernard gillar detta.
  19. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 958
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Inget speciellt stort problem egentligen. Som alltid händer det alltid någon varje månad, samma sak hos alla operatörer. Finns olika rutiner, men oftast är man ganska generös när det gäller enstaka tillfällen - man lägger på mer surf eller återställer datapotten. Allt loggas ju och om man upptäcker att fler än vanligt hör av sig kring ett visst ärende kollar ju operatören vidare på detta.

    Men 3 har inte haft något speciellt problem med detta.
     
  20. nallhed

    nallhed Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Sett ur kundens perspektiv är det sannerligen inte trivialt. Många är höggradigt beroende av tillgången till datakommunikation och att behöva sitta i telefonkö 15-20 minuter (eller mer, föreställer jag mig baserat på tidigare erfarenheter) för att i bästa fall återfå internetaccessen är inte trivialt.

    Om det är något som 'alltid händer någon varje månad' är det som kundtjänst sa till mig - att man aldrig hört talas om problemet tidigare - en ren och skär lögn. Förlorat förtroende är inte lätt att återskapa, falsus in uno, falsus in omnibus som bekant.