Plötslig och massiv dataförbrukning (Tre)

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av nallhed, 16 okt 2015.

  1. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag uttryckte mig nog otydligt, för du verkar ha missförstått vad jag menade. Problemet är inte stort. Problemet består inte i att operatörernas system räknar fel, utan i att det är ett litet antal kunder vars data, enligt kunden, "oförklarligt" tar slut. Vad det är som gjort att datatrafiken tagit slut kan vara många saker - oftast handlar det om telefonen i fråga. Systemen operatörerna använder räknar inte fel för specifika kunder, det som skulle kunna hända där är att spärren slås i felaktigt för många kunder samtidigt. Detta kommer ju snabbt fram och då löser man det.

    Det händer någon kund varje månad, att datan "oförklarligt" tar slut. Det finns rutiner för hur man löser detta - oftast ser de ut som att de första gångerna bjuder man på extra data på goodwill. Händer det flera gånger ser man ju över allting med kunden och ett steg i detta brukar vara att nollställa telefonen.

    Kan också tillägga att snitt-kötiden hos operatörerna ligger mellan 2-10 minuter. Om man inte ringer samma tid som alla andra, så är det oftast inte någon kötid alls. Bara att kolla på operatörernas hemsidor vilken tid minst antal kunder ringer. Vanligast är ju att ringa morgon vid öppning, vid lunch eller precis efter jobbet på eftermiddagen.
     
  2. nallhed

    nallhed Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER


    I tråden ser vi tre exempel på skenande förbrukning just den 15 oktober. Vi kan nog anta att det trots detta forums popularitet är en försvinnande liten andel av alla mobiltelefonägare som eventuellt drabbats som har snubblat över tråden och valt att bidra med ett inlägg så det är inte orimligt att anta att det totala antalet drabbade är hyfsat stort.

    Enligt Tre skall jag igår ha slukat över 3 GB. Det är en imponerande siffra sett till den korta tiden. Särskilt spännande blir det när man betänker att mitt tak ligger på 2 GB och att resterande ~1.5 GB således gått åt trots att kommunikationen efter 2GB gått i krypfart. Jag har svårt att få ekvationen att gå ihop på annat sätt än att felet ligger hos Tre.

    Min väntetid till kundtjänst var såvitt jag minns omkring 15 minuter. Alla disponerar inte sin tid så fritt att de kan välja optimal tidpunkt att ringa kundtjänst. När datapotten är slut kan det också vara förenat med vissa problem att surfa in till operatörens hemsida och kontrollera väntetiderna.
     
    Avarell_Dalton gillar detta.