Problem: Plötslig urladdning av batteri

Diskussion i 'Galaxy S3 Mini' startad av Pappersvingar, 14 okt 2014.

  1. Pappersvingar

    Pappersvingar Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2014
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Min telefon har på senare tid börjat bete sig väldigt underligt.

    Då och då när jag sitter och knappar på den sker en plötslig och massiv urladdning av batteriet. Jag kan ha ett nästan fullt batteri ena sekunden och i nästa, utan någon som helst förvarning, startar telefonen om och klagar på att batteriet är nere på 1-10%.

    Stänger jag av telefonen och väntar en stund så är batteriet tillbaka på normala nivåer när jag slår på telefonen igen, men det dröjer i regel inte länge innan jag får ett till "ras". Om jag däremot laddar telefonen kan det gå ett par dagar innan samma sak sker igen.

    Jag har hittills inte hittat någon gemensam nämnare, jag sysslar alltid med olika grejer när det händer.

    Jag gjorde en fabriksåterställning på telefonen den 27 september efter att ha Googlat problemet och trodde att det hade löst det, men idag hände det igen.

    Har någon här någon idé om vad problemet kan bero på? Och, framför allt, hur jag ska gå tillväga för att bli av med det?
     
    Last edited: 14 okt 2014
  2. torbjorn

    torbjorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2014
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Rent generellt säger jag att ditt batteri är slut. Precis så beter sig gamla batterier och-eller dåliga.

    Naturligtvis kan det finnas andra fel, tex på elektroniken i batteri eller telefon men batteri som är fulla för att plötsligen bli tomma var förr ett tecken på ett dåligt batteri.

    Om du har möjlighet att låta mobilen ligga oanvänd någon vecka med fullt batteri och sedan startar den och den är tom, är det också typiskt ett dåligt batteri.

    (tapa)
     
  3. SnArc

    SnArc Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2011
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Skulle just starta en tråd om detta. Har en S3 och senaste dagarna har plötsligt skärmen börjat flimra, sen stängs mottagningen av och därefter stängs telefonen av. När jag startar den igen får jag en varning att batterinivån är kritisk. Just före detta har den varit över 50 %. Detta har hänt tre ggr på nåt dygn. Nu satte jag in ett annat batteri och det har hittills inte inträffat så antagligen är det som sagts batteriet sin gjort sitt.
     
  4. Pappersvingar

    Pappersvingar Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2014
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Satte in ett nytt batteri igår för att testa om det åtgärdar problemet.

    Råkade idag ut för två-tre spontana omstartar under en tio-minuters period, dock utan varningen om att batteriet är på en kritisk nivå. Jag hoppas verkligen inte att detta är en ny trend...
     
  5. torbjorn

    torbjorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2014
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Jag har en S3 mini som jag sällan använder. Men denna tråd får mig nyfiken.

    (tapa)
     
  6. Pappersvingar

    Pappersvingar Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2014
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har visserligen haft min telefon i snart två år och man kan ju inte förvänta sig att den ska fungera klockrent hur länge som helst, men...

    Nytt batteri verkar inte ha löst problemet, bara förändrat det. Telefonen startar fortfarande om spontant men istället för att vara på en kritisk batterinivå när den startar igen så har den bara tappat en hel del (gick från fullt laddad till 86% efter en omstart för ca en timme sedan). WTF?
     
  7. torbjorn

    torbjorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2014
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    (ingen aning faktiskt)