Fråga: Positivt och negativt med mini

Diskussion i 'Galaxy S4 Mini' startad av Vipan, 28 jul 2013.

  1. Vipan

    Vipan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Funderar på att köpa en. Vill ha en mindre mobil än Slll.
    Undrar hur ni har märkt av det mindre minnet?
     
  2. David

    David Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2009
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    iPhone 8 Plus
    Platta:
    iPad 6 gen
    Fick min lur igår. Var också tveksam till det halverade minnet men några problem att installera alla gamla appar som jag hade på min S2 har jag inte haft. Har ett 32 GB micro-SD och har flyttat de appar som går dit. Sparar givetvis även bilder, filmer och synkar Spotify mot detta kort. Inga större problem, verkar det som.

    Formatet på telefonen är riktigt trevligt, lätt att manövrera med en hand.
     
    Vipan gillar detta.
  3. Vipan

    Vipan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Hur är batteritiden? Slukar 4G batteri?
     
  4. David

    David Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2009
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    iPhone 8 Plus
    Platta:
    iPad 6 gen
    Har inte riktigt hunnit ta ställning till det ännu. Har också funderat över detta så jag ska testa ett dygn med 4G resp 3G.

    I den stad jag bor (Alingsås) får jag 4 ggr högre nerhastighet över turbo-3G än över 4G. Vet inte om det är något tillfälligt galet - annars lär jag nog stänga av LTE om det dessutom visar sig suga mer batteri. :)
     
  5. Vipan

    Vipan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Väntar med spänning.
     
  6. Limpa

    Limpa Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    4G drar duktigt med ström.
    Slår igång det när jag behöver boosta vid surfning under en längre period. Enklast genom att dra ner "rullgardinen" och långtrycka på Mobildata och välja LTE-alternativet.

    Mvh
     
    David gillar detta.
  7. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Har i princip en färdig recension att posta (ska bara redigeras lite först, sker i mån av tid) men i korthet:

    POSITIVT
    *Smidigt format.
    *Bra skärm med hyfsad upplösning (den dög bra för mig iaf) och fina färger.
    *Bra respons i skärm, menyer och allmänt användande.
    *Inget lagg (såvitt jag sett).
    *Bra ljusstyrka på skärmen, autojusteringen av ljusstyrkan funkar fint.

    NEGATIVT
    *Inledningsvis plastig känsla, men man vande sig efter ett tag och sen kändes det inte längre som ett problem.
    *TUNN mobil! Det brukar omnämnas som något positivt, men själv tyckte jag det var svårt att få ett bra grepp om mobilen.
    *LÄTT! Väger otroligt lite, så när man enligt ovan inte lyckas få bra grepp om mobilen och när det dessutom blåser starka kastvindar ute finns det en klar risk att vinden blåser mobilen ur din hand. Jag hade alltså föredragit lite mer tyngd i mobilen.
    *Fysisk home-knapp, vilket å ena sidan gör att man kan besvara samtal även om man är handsbeklädd, men å andra sidan är det en sekunds fördröjning från det att man tryckt på knappen till dess man ser hemskärmen igen.
    *Knasigt placerad power-knapp (på högersidan, så man kommer ofta åt den av misstag), även volymknapparna har en lite udda placering, på vänsterkanten (jag är van vid att volymen sitter på höger kant).
    *Helt oskyddad 3.5mm-kontakt på ovansidan, således stor risk att fukt kommer in i mobilen om man använder den när det regnar (varför sätter man öppna kontakter på ovansidan???).
    *Överhängande risk att bakstycket spricker om mobilen tappas, kändes inte tåligt alls.
    *Klena högtalare (helt klart högtalarna som fått lida när Samsung försökt göra mobilen tunnare), som förvisso klarade att prestera vettig volym i ringsignaler, sms och annat, men i vissa appar blev det uppenbara problem att höra ljudet (en av anledningarna till att jag sålde mobilen).
    *Batteriet räcker inte särskilt länge. Betydligt kortare livslängd än på min gamla mobil med likvärdigt batteri, stor besvikelse. När batteriet når 5% aktiveras energisparläget och det blir omöjligt att se något på skärmen om man är utomhus, därefter dör mobilen inom fem minuter trots att energisparläget är aktivt. Helt opålitligt, och fruktansvärt användarovänligt. Har haft flera andra mobiler där man kunnat använda mobilen länge trots att den legat på 3-5% batteri. Att energisparläget dessutom släcker skärmen trots att energisparläget inte är aktiverat är något av en stor, jäkla bugg. Möjligt att problemet kunde avhjälpas med en fabriksåterställning, men vid den punkten hade jag fått nog och det blev sista spiken i kistan för den mobilen under mitt ägarskap.

    Nu är den såld och jag letar efter någon annan mobil, som faktiskt funkar som den ska.
     
    Last edited: 5 aug 2013
    Vipan gillar detta.
  8. Vipan

    Vipan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Jag har beställt en! Knapparnas placering är på samma ställen som på min s3. Får se hur jag klarar batteritiden.


    *Batteriet räcker inte särskilt länge. Betydligt kortare livslängd än på min gamla mobil med likvärdigt batteri, stor besvikelse. När batteriet når 5% aktiveras energisparläget och det blir omöjligt att se något på skärmen om man är utomhus, därefter dör mobilen inom fem minuter trots att energisparläget är aktivt. Helt opålitligt, och fruktansvärt användarovänligt. Har haft flera andra mobiler där man kunnat använda mobilen länge trots att den legat på 3-5% batteri. Att energisparläget dessutom släcker skärmen trots att energisparläget inte är aktiverat är något av en stor, jäkla bugg.
     
  9. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Ja, kan man leva med det som andra upplever är dåligt så är det ju inget problem. För övrigt har även denna mobil en fysisk home-knapp, vilket jag å ena sidan ser som positivt, men å andra sidan är det som vanligt en sekunds fördröjning innan man ser hemskärmen. Såna där småsaker som gör att vissa (jag) stör ihjäl sig på mobilen men som för vissa andra (99% av befolkningen?) inte spelar någon roll. :P
     
  10. Vipan

    Vipan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Jag har fått min och haft den i ett dygn. Jättenöjd.
    Installerat appar och laddat hem musik. Återstår att se hur lagringsutrymmet kommer att räcka. Rootar i så fall för att kunna flytta appar till sd kortet.
    Batteritiden helt ok och mobilens format perfekt. Skärmen är bra och inga nackdelar än.
     
  11. David

    David Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2009
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    iPhone 8 Plus
    Platta:
    iPad 6 gen
    Jag är på det hela taget också nöjd. Dock har min har haft frysningstendenser och ett par gånger har jag tvingats plocka ut batteriet. Nu senast var det låsskärmen som frös. Tidigare har det varit vid användning av Spotify i bilen via Bluetooth. Låt mig gärna veta i fall du råkar ut för något liknande.

    Vad gäller 4G och strömförbrukning så verkar det dra avsevärt mer kräm. Dock råder reducerad kapacitet i mitt område, med svag signal så det kanske påverkar också.
     
  12. Vipan

    Vipan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Jag har stängt av 4G. Ingen signal verkar det som. Läste någonstans om en Note som krånglade som din. Fabriksåterställning verkade ha löst allt. Rekommenderas!
    Vilka appar har du flyttat?
     
  13. roYal

    roYal Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag tycker batteritiden är fruktansvärt dålig :ehm:

    Mobilen är även hal som en fisk så den glider ur fickan lätt men det får man väl lösa med ett mobil skall.
     
  14. Rataxes

    Rataxes Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Som en tidigare HTC Desire-ägare (jag hade den vita, som var halare än den svarta) måste jag säga att den absolut inte känns hal. En kollega som kände på den sa dock att den var det.
     
  15. Laputa

    Laputa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    2989 kr på cyberphoto nu. Jag slog till.
     
    ptrw gillar detta.
  16. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Jag tyckte den var hal i början, men den upplevelsen försvann efter några dagars användning, kanske pga att man vande sig vid hur den var. Jämfört med andra mobiler jag haft tycker jag ändå att S4 Mini överlag har varit halare och svårare att hantera (bland annat beroende på att den är relativt tunn).
     
    Last edited: 11 aug 2013
  17. ptrw

    ptrw Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2010
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Finns det något vettigt skal till den? Som gör den lite mer tålig och lite mindre hal
     
  18. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
  19. Vipan

    Vipan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Jag köpte ett Samsung original flipcase och det har en mattare struktur på baksidan än skalet som sitter på från början.
    Inte lika halt men halt. Gillar det!!! Nu är lilla mobilen knallblå.
     
  20. Feffe

    Feffe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2011
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Fruktansvärt batteritid, min brud köpte en och hade jag haft så dåligt batteritid hade jag bytt mobil direkt.