Prestanda

Diskussion i 'Galaxy Note 7 - Allmänt' startad av Droid96, 22 aug 2016.

  1. Droid96

    Droid96 Guest

    Hade idag möjligheten att leka med en svart Note 7 i en Phone house i Stockholm.

    Först och främst - denna telefon är ett smycke. Den absolut snyggaste Android-telefonen jag sett och även den skönaste telefon jag hållt i min hand. iPhone 6S Plus kändes tung och otymplig i jämförelse. Sorgekanterna runt skärmen på iPhone har aldrig varit större...

    Kameran är fantastisk. Tog några testbilder i butiken och granskade dem i full upplösning och HDR-funktionen har i princip inga artefakter alls.

    Skärmen har kraftfulla färger och oändlig kontrast. Denna panel är mycket mer korrekt än den som sitter i min Note 4. AMOLED närmar sig LCD-klass i kalibrering samtidigt som färgrymden är större än på de flesta LCD-paneler. Tyvärr har Note 7 en för låg PWM-frekvens så har man känsliga ögon kommer man se flimmer och den kan ge trötta ögon (de flesta kommer inte märka detta).

    Men nu till det mindre roliga... Prestandan på den Note 7 jag testade var under all kritik. Spel hade fint flyt, men att byta mellan två appar var påtagligt slött om man jämför med en Nexus 6P eller HTC 10. Bara surfa i Chrome kändes "segt" och tangentbordet hade ett litet lagg. Jag frågade säljarna och de höll med mig men hävdade att "det kommer säkert lösas i framtida uppdateringar". Jag är inte övertygad om det.

    Googlade runt lite och hittade denna nypublicerade artikel på XDA och det stärkte ytterligare min oro om N7 och prestanda: http://www.xda-developers.com/with-...delivers-embarrassing-real-world-performance/

    Frågan är om det bara är buggig mjukvara eller får man helt enkelt acceptera att vardagsprestandan inte är i klass med många avsevärt billigare telefoner (Oneplus 3 t.ex.). Istället får man ju en massa funktioner...

    Det här är ett dilemma för mig. Vill verkligen byta min Note 4 till en sjua. Älskar designen. Kan leva med PWM-flimret (N4 har samma), men jag hade förväntat mig mer av prestandan och hade gärna skippat pennan och allt lull-lull för bra flyt i operativsystemet.

    Just nu lutar jag åt att invänta nya Nexus-modellerna. Men även om HTC är duktiga på byggkvalitet så kommer de inte vara en Note 7. Suck...
     
    ikonane och pacmeyer gillar detta.
  2. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Risken är ju som med Note 5 att den är laggig lite här och där. Detta hat inte lösts med "framtida uppdateringar" på N5. Mycket tråkigt om Samsung i vanlig ordning gör en fantastisk telefon rent hårdvarumässigt, men som förstörs av mjukvaran.. De klarar sig säkert undan även denna gång, då medelsvensson som köper en N7 förmodligen inte kommer reflektera särskilt över diskrepansen mellan hårdvarans potential och prestandan i verkligheten.
     
  3. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Hade den demoläget aktiverat? Bara en teori jag har men jag har ofta upplevt Samsungs telefoner ofattbart laggiga i butik, bland annat Note3 som jag ägt. Denna var en katastrof i butik men den hade då detta demoläge aktiverat. Kan det vara detta som gör dem så sanslöst laggiga för så illa tycker man ju inte att det ska vara?
     
  4. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Så kan det ju vara, men jag har å andra sidan haft två olika Note 5 och de var bägge två oacceptabelt laggiga vid både multitasking och scrollning.. men man kan ju hoppas för alla som beställt en N7 att detta kommet ordna till sig.
     
  5. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag testade faktiskt två N7. Den ena var en demotelefon och den kan mycket väl haft demo-läge påslaget men jag såg inget som tydde på det (inga demofilmer som spelades på skärmen när telefonen inte användes). Den andra var säljarens privata telefon (antar jag - hur han nu fått tag på den...) som han tog upp och lät mig testa när jag klagade på lagget på telefonen i butiken. Hans kommentar var "vill man ha riktigt flyt så är det Sony som gäller". Klart man vill ha "riktigt flyt" när man betalar 8500 för en telefon...

    / p
     
    _z_ gillar detta.
  6. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Ja det är ju tragiskt om de inte kan få till flytet på detta flaggskepp. Var förhållandevis nöjd med min Note3 men visst behövdes 2-3 återställningar per år för att hålla TouchWiz flytande, trodde det blivit bättre. Min N6P har jag kört i 8 månader nu utan återställning, går klockrent. Blir dock en blåsning när Android N dyker upp, mest av gammal vana ;-)
     
  7. Droid96

    Droid96 Guest

    Kommer man från en Nexus 5/5x/6/6P, nyare HTC, Oneplus eller för den delen iPhone kommer lagget att vara påtagligt och störande. Min Note 4 laggar och jag hade hoppats på att något hade hänt på två år. Tyvärr verkar krutet har lagts på att lägga in fler funktioner istället för att förbättra prestandan.

    En positiv detalj som jag glömde nämna är att Edge-skärmen sluttar precis lagom. Tycker att S6 Edge+ och S7 Edge förlorade för många pixlar "i sluttningen". På N7 finns det mer skärmyta men precis tillräckligt med edge för att det ska kännas som att skärmen saknar kanter. Well done.

    Jag tittade också efter repor men båda N7 var helt repfria trots att de var "nakna".
     
    _z_ gillar detta.
  8. Droid96

    Droid96 Guest

  9. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 213
    Mottagna gillanden:
    5 038

    MINA ENHETER

    Kollat några recensioner och det har nämnts att prestandan inte är på topp. Detta beror dock troligtvis på att Samsung prioriterat batteritid och det kan ju komma att ändras i framtida uppdateringar.
    Det blir nog ingen ny Note för mig pga. detta.
    Leker vidare med Note 4 och 6P.
     
  10. Dizzy

    Dizzy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2012
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    80
    Telefon:
    S2, Note 2, S7 edge

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S2, Note 2, S7 edge
    Info:
    Twrp & root rocks
    Såg just en video på youtube där killen prestandatestade mot oneplus 3 ...
    och tydligen är ytterligare en del i prestanda delen att samsung har infört "thermal throtteling".
    Dvs då den blir för varm så sänker telefonen prestandan.
    I det testet låg Note7an på ca 41C medan OnePlus3 låg på ca46-47C
    (i slutet av temp mätningen ser man tempen sjunka åp OP3...men kollar man i bakgrunden så har appen gått klar och telefonen idlar.....)

    Så jag tar ju hellre en telefon som sänker prestandan lite och inte bränner fingrarna av mig en en telefon med bättre prestanda men känns som man kan steka ägg på.
    Men det är ju jag
     
  11. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Att throttla cpu och gpu när den blir varm har väl Samsung och de andra alltid gjort i stort sett?
     
  12. Degauss

    Degauss Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2010
    Inlägg:
    301
    Mottagna gillanden:
    40
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
  13. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
  14. moparlinke

    moparlinke Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    3 111
    Mottagna gillanden:
    642

    MINA ENHETER