Problem med att installera 5.0.2 i fastboot

Diskussion i 'Google Nexus' startad av cogli0ne, 24 dec 2014.

  1. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Då 5.0 i princip gjorde plattan oanvändbar så har jag försökt att flasha 5.0.2.

    Jag gjorde det först i toolkitet och då får jag upp felmeddelandet "fastboot.exe has stopped working" ett antal gånger och sedan fastnar rutan en stund och sen när det är "klart" så har 5.0.2 inte installerats.

    Alla åtgärder jag försöker genomföra i toolkitet genererar det meddelandet sedan jag uppdaterade det häromveckan. Har avinstallerat och ominstallerat och får fortfarande det felmeddelandet.

    Har försökt att göra det manuellt i cmd och då börjar den tjafsa om att image-nakasi-lrx22g.zip skulle sakna system.img (men det gör den inte).

    Har packat upp zipen och försökt flasha boot, bootloader, recovery och system manuellt och då funkar det fram tills det är dags att flasha system. Den fastnar på sending system i timmar, försökte några ggr igår kväll och lät den även stå på under natten ifall den kanske skulle lossna, det gjorde den inte.

    Provade igen idag och nu står den på sending system och tuggar.

    Har någon här någon sjysst lösning? Annars har jag en platta som inte kan komma längre än fastboot.
     
  2. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Se för det första till att du har senaste fastboot och ADB. Länk i min signatur.
     
  3. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Tack, ska testa när jag kommer hem.
    Försökt att uppdatera i android sdk men får upp nåt meddelande om failed.

    Gick så långt att jag formaterade datorn o installerade Windows på nytt och får fortfarande samma problem.

    Blir att testa med de i din signatur i kväll eller inatt.
     
  4. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Ja min signatur innehåller en direktlänk till senaste versionen av platform-tools, vilket är det som innehåller fastboot och adb.

    Vet att för att göra sideload på 5.0.2 OTA så krävs senaste adb ialllafall.

    Sen har jag tyvärr varit med om att windows varit muppigt när just N7 2012 ska flashas. Dubbelkolla med sha1sum att filen inte är korrupt också innan du börjar. Har fått ett par factory images med fel checksumma från Google tidigare.

    Det här gjorde jag för att få in 5.0.2 utan att blåsa userdata:

    Kod:
    fastboot erase boot
    fastboot erase cache
    fastboot erase recovery
    fastboot erase system
    fastboot reboot-bootloader
    fastboot flash boot boot.img
    fastboot flash recovery recovery.img
    fastboot flash system system.img
    fastboot reboot-bootloader
    
    cache kan man ju rensa inifrån standard recovery också om man vill det.
     
  5. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Tack.
    Det är precis samma kommandon som jag testat.

    Kom precis hem och kommer tyvärr inte kunna testa med senaste platform tools för plattan vägrar starta. Verkar som att jag lyckats bricka något för första gången :P


    Edit:
    Det gick visst att starta plattan efter en stunds laddning, kan endast nå fastboot.

    Installerade senaste platform tools från länken i din signatur. När jag försöker med erase boot så får jag upp felmeddelandet fastboot.exe has stopped working... Suck
     
    Last edited: 25 dec 2014
  6. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Surt!

    När min windowsburk strulade så bytte jag och körde från en Mac istället. Du skulle ju kunna prova från en annan maskin vid tillfälle eller testa att installera Linux. Men just 5.0.2 installerade jag från en Windowsmaskin, så det borde fungera om din maskin är frisk.
     
  7. ENDOSKELLETONT800

    ENDOSKELLETONT800 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2009
    Inlägg:
    730
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Hejsan!
    Det var samma sak för mig med, sen installerade jag twrp under advanced i nexus root toolkit, sen kom jag in i recovery TWRP..
     
  8. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Har bara en dator hemma, funderar på att testa hemma hos en familjemedlem ikväll.

    Funkar tyvärr inte att flasha in twrp då toolkitet säger adb device not found för att plattan inte kan komma längre än fastboot.

    Alla åtgärder i fastboot genererar felmeddelande fastboot.exe has stopped working. Därför går det inte att boota twrp tillfälligt heller...

    Det som gör mig förbannad är att fastboot funkat utan problem fram tills för någon vecka sedan när toolkitet uppdaterades. Då kan man tycka att det borde bero på toolkitet, men trots att jag avinstallerat toolkitet och även formaterat datorn för att bli av med alla drivrutiner så slutar fastboot.exe att fungera varje gång...


    Har övervägt att ta ut datorn på gården och läxa upp den med ett basebollträ, inte för att det skulle lösa något men då lär den sig vem som bestämmer. Fast frugan tyckte inte att det var en bra idé...
     
    Last edited: 25 dec 2014
  9. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Har formaterat datorn ännu en gång och installerat Windows på nytt, allt för att vara hundra på att jag blir av med gammal skit (drivrutiner) som kan ligga och skräpa.

    Installerade platform tools och drivrutiner, möts fortfarande av fastboot.exe has stopped working.... Nu börjar jag bli sur på allvar.
     
  10. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Vilka drivisar försöker du använda? Jag kör Googles egna med moddad inf-fil för att stödja enheter som de inte lagt till.
     
  11. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Provat med olika.
    Först med Kush's universal adb drivers.

    Sen med en från xda som hette något o stil med naked universal drivers.

    Har även försökt att ordna det via android sdk men får upp felmeddelanden.

    Var får jag tag i Googles egna med moddad inf fil?


    Edit:

    Nu testar jag dessa drivrutiner.

    Nu lyckas jag iaf med kommandon som fastboot erase recovery och liknande utan att få upp felmeddelandet om fastboot.exe.

    Har lyckats med fastboot flash boot och recovery men när jag kör fastboot flash system stod den och tuggade i tio min sen nådde den statusen sending system... Ska låta den stå ett tag o se vad som händer.
     
    Last edited: 25 dec 2014
  12. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Du kan ju prova fastboot format system och se om det går bra innan du försöker flasha system
     
  13. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Tidigare genererade alla fastboot kommandon felmeddelanden. Nu har det funkat en stund, erase system funkade och nu återstår det att se om det går att flasha nya systemet.

    Edit:
    53 min senare står den fortfarande still på sending system. Inga felmeddelanden dock.

    Edit2:

    Testade hemma hos morsan på hennes dator.
    Funkade utan problem.

    Passade på att roota o slänga in twrp så att jag kan flasha där i framtiden istället för att behöva jiddra med min skitdator.
     
    Last edited: 25 dec 2014