Diskussion: Problem med överhettning

Diskussion i 'Xperia Z5 Premium - Allmänt' startad av Marjan, 8 sept 2016.

  1. Marjan

    Marjan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    346
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Har alltid telefonen på högsta ljusstyrka och inställningen anpassad ljusstyrka avstängt. Det jag har märkt av är att den drar ner ljusstyrkan när telefonen blir varm, det händer vid surfning här hemma i Sverige. När det var som varmast nu i somras, var displayen på telefonen svår att läsa av under direkt solsken i samband med att telefonen blev varm.

    Var iväg på semester utomlands där temperaturen varierade mellan 30-35 grader Celcius på dagen. Telefonen blev obrukbar då jag försökte surfa, i och med att den drog ner ljusstyrkan så att skärmen blev oläsbar även i skuggan. På kvällarna vid fotografering och filmning (1080p@60 FPs) så överhettade telefonen till den grad att kameran stängdes av efter ett fåtal minuter.

    Har inte märkt av dessa problem med min förra telefon, en Sony Z3.
    Detta är under all kritik. Min andra telefon, en Samsung Galaxy S6+ Edge led inte av dessa problem under samma omständigheter.

    Vad har ni för erfarenheter?

    Telefonen har varit inlämnad på service och de har konstaterat att de inte hittar något problem med telefonen. Svårt att tänka mig att de utsätter telefonen för 30-35 grader i samband med testning.

    Telefonen är under all kritik när den inte kan användas i alla situationer.
    Den har ju sålts på alla marknader så vi är nog förskonade jämfört med andra länder med varmare klimat med överhettning. Faktum kvarstår är att telefonen inte borde släppts när den lider av dessa problem.
     
  2. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Nu sitter det ju en 810 i enheten och den lär ligga bakom en hel del av värmen eftersom den är välkänd för... extrem värmeutveckling. Sedan kan Sony ha förvärrat det genom en konservativ volttabell (detta skedde med Xperia Z som blev tämligen varm när den var ny, själv fixade jag volttabellen och den höll sig sval sedan).

    Någon fix i meningen "flasha den här stock ROMen så håller sig 810 sval med högsta prestanda sedan" finns inte - däremot finns det åtgärder som kan vidtagas för att få ner temperaturerna. Dock måste det påpekas att "man skall inte behöva" krockar med åtgärderna.;)

    Det som krävs för att få ner temperaturerna på enheten är följande:

    1. Underklocka CPUn. Ja, detta är enda sättet att få bukt med 810 och idealet är att skapa profiler via Kernel Auditor, exempelvis en som sänker klockfrekvensen vid surfande samtidigt som man kan aktivera Qualcomms drivrutiner för temperaturhantering (t.ex multicore power saving, mpdecision etc). Om den t.ex överhettas vid surfning eller YouTube får man ta fram profiler som helt enkelt stryper processorn vid dessa aktiviteter.

    Tasker är ett utmärkt verktyg för att köra Kernel Auditor-profilerna, exempelvis att CPUn klockas ned till 1,6 GHz när webbläsaren startar.

    2. Undervolta CPUn. Om kerneln stödjer det kan man ändra volttabellen och försöka minska dessa värdena för att sänka temperaturen. Det går inte att göra hur mycket som helst - man får prova sig fram. Ibland har Sony kört väldigt konservativa värden som kunnat minskas med upp till 50 mV (Xperia Z) och är så fallet kan detta minska temperaturerna rejält.

    3. Installera Amplify och BootManager (Xposed) och stäng av alla onödiga autostartande appar och processer. Dessa kan ta upp extra kraft och förvärra överhettning.

    4. Slå av autosynk och kör endast periodvis synk (kan ställas in via t.ex Tasker). Autosynken kan göra mobilen varmare (på mina egna enheter märker jag direkt skillnad i batteritid om den autosynkar eller ej).

    Det kan även vara värt att underklocka när kameran används.

    Observera att dessa åtgärder är avsedda att få en 810-baserad enhet att hålla nere tempen. Tyvärr är den processorn ett misslyckande för Qualcomm och värmeproblemet något som mig veterligen drabbat alla enheter förutom vissa tablets (lättare att kyla en så stor enhet). Att din Samsung inte drabbas beror på att denna OEM hoppade över 810 till förmån för Exynos. De testade 810 i labbet (ursprunglig tanke lär ha varit att ha den i NA-versionen av S6) men noterade överhettningsproblemen och skippade den helt. Detta blev ganska omskrivet när S6an var på väg ut eftersom Samsung själva hade haft en del uttalanden om överhettning av 810.

    Qualcomm försökte senare släppa "810v2.1" etc i avsikt att få ner temperaturerna men det gick inte riktigt bra, problemen fortsatte.

    Sony försökte även förbättra kylningen i Z5 och det gick inte heller så bra, nej.

    Sensmoralen är helt enkelt: Snapdragon 810 överhettas när den körs med full klockfrekvens och enda lösningen är att... trimma ned den. Tråkigt men så är det. Man får helt enkelt sänka dess prestanda för att få ner temperaturen.

    Nu krävs det root för att genomföra nödvändiga åtgärder, det kan även krävas ny kernel och det betyder upplåst bootloader. Får man in root och Kernel Auditor går åtminstone underklockningen att genomföras på Sonys egen stock kernel. Volttabellen är däremot tveksamt om den kan fixas, dock.

    Underklockning är den främsta lösningen.

    Någon åtgärd som gör att 810 kan köras i full fart utan överhettning finns tyvärr inte. Ett antal OEMs försökte underklocka på egen hand när problematiken blev känd.

    Efter att ha läst ett antal trådar om överhettade Z3+ och Z5or samt andra 810-baserade enheter har jag dragit slutsatsen att man kan arbeta sig runt problemet med rätt åtgärder. Lösa går inte men man kan åtminstone sänka temperaturerna, till priset av lägre prestanda.

    Vill man ha en enhet som kan köra CPUn utan "strypning" är jag rädd att enda lösningen är att skaffa en ny. Rättare sagt någonting som INTE kör vare sig 615 eller 810. 650/652, 820/821 från Qualcomm samt alternativa CPUer (Exynos, Hisilicon Kirin) är det man får titta på om man vill komma undan 810-överhettningarna helt och hållet.

    Personligen hade jag underklockat enheten först.

    Edit: Det finns ju en filosofi som är just "Man Skall Inte Behöva" [insert valfri åtgärd] men jag säger såhär: Överhettas enheten vid surfning eller t.ex YouTube är det onekligen bättre att försöka lösa det snarare än att sitta och svära dagarna i ända över att den krånglar och strejkar samtidigt som åtgärderna avfärdas med just... "Man Skall Inte Behöva".

    Sony och andra tillverkare hade inte så mycket valmöjligheter heller 2015. Hade man släppt 805-baserade enheter hade det varit ett ända gnällande och troligen förlorad försäljning jämfört med någon som haft 810 (det hade alltid funnits någon tillverkare som kört på den). Att forsätta sälja Z3 (d.v.s helt enkelt skippa Z5 helt p.g.a 810) hade knappast fungerat (alla hade klagat på hur uråldrig Z3an hade varit).
     
    Last edited: 9 sept 2016
  3. Marjan

    Marjan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    346
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Tack för det långa utlägget :)

    Du har rätt i det du nämner.

    Jag kommer inte att roota då det inte är ett alternativ med avseende på att garantin kan förverkas och att kameran blir sämre efteråt.

    Telefonen behöver klara alla klimat och Sony skulle ha implementerat fler kylkanaler från första början och verifierat att telefonen klarar av en varm dag och att skärmen fortfarande är läsbar i solsken.

    Skulle gärna vilja få tag på en godkänd testmetod som används av telefontillverkare för att bekräfta om en telefon lider av överhettning.