Problem: problem med Oreo, SwiftKey (sv) och Chrome

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Zooklubba, 25 aug 2017.

  1. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Inte helt hundra om den borde ligga någon annanstans. Om inte annat är det väl okej att den får lite visningar så andra med O också kan svara om de har liknande problem.

    SwiftKey är inställt med 3 språk. När jag skriver på svenska på diverse forum (inte bara Swedroid som videon säger) så fryses allt (chrome och swiftkey) i flertal sekunder. Sker sporadiskt och kan antingen hända efter flera meningar eller bara efter ett par ord.

    Det sker inte när jag skriver på samma forum med engelska. Kan inte heller säga att det skedde under O betan utan det var nu när det blev live. Händer inte heller med andra webbläsare (testade firefox) eller med gboard som tangentbord.

    Om en bild talar tusen ord måste en video tala många fler.
    View: https://www.youtube.com/watch?v=sI40NPRe8Iw
    I beskrivningen finns det timestamplänkar för att se det.

    Någon annan som har stött på samma problem?
     
  2. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Testa Yu Browser bara för att se om problemet är isolerat till Chrome eller ej är mitt tips. Min erfarenhet är att den sistnämnda tenderar att ha lite skumma saker för sig ibland så det är inte säkert att det går att anklaga O eller SwiftKey rakt av.

    Fungerar det i Yu Browser är det Chrome som är problemet. Blir det däremot samma problem där kan man börja misstänka SwiftKey.
     
  3. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Jag var nog lite otydlig I ts. Men problemet ligger inte i andra webbläsare, Firefox fungerar fint (de skickar dock med källkod till webview).
    Det märkliga ligger i hur engelska fungerar bra (mer kommentarer om vad jag testat ligger tyvärr I yt beskrivningen.)
    Jag kör alltid med tre aktiva språk, engelska norska och svenska. Skriva på engelska I SwiftKey fungerar bra. Det är dock när jag försöker skriva på svenska (inte testat norska men engelska fungerar) plus chrome är misär.
    När jag skrivit det här har den låst sig tre gånger redan så d(4 nu) tänkte svara resten på engelska :-/
     
  4. jagu

    jagu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    323
    Operatör:
    Telia + Tre
    Telefon:
    Asus Zenfone 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia + Tre
    Telefon:
    Asus Zenfone 9
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    Har upplevt samma problem. Trodde att min mobil börjat ge upp så jag kan köpa en LG V30 istället ;) Ska testa att köra på engelska.
     
  5. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Det är helt horribelt. Har starkt börjat fundera att skriva på engelska här. Överlag har jag slutat svara helt och det mesta blir på engelska på andra sidor. Men om något får man ju lite mer tid att tänka över vad man ska svara - läs inlägg på mobilen och vänta tills man är hemma :P

    Har blivit en lite väl gammal hund när det gäller tangentbordet, första användning av gboard gick inte alls bra :/. Men jag antar det är det enda. Om inte SwiftKey beta fungerar bättre.
     
  6. bvb

    bvb Solbränd Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Hur fungerar det ifall du bara har två språk inställda istället för tre?
     
  7. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Testade med 1-3 språk.
    Att skriva mycket och långt på engelska (oavsett 1-3 språk) fungerar perfekt.

    1-3 språk och enbart skriva på svenska (endast svenska, svenska+norska, svenska+engelska):
    Samma skit. Börjar lagga lite och helt plötsligt fryser sig allt precis som tidigare.
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Har du testat hur det är o använda 3 olika språk med t.ex. Google Keyboard?
     
  9. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Ja. Jag har testat det och en mass andra. Problematiken är dock swiftkey+svenska (+chrome+O).

    Som beskrivningen säger på videon:
    Swedish+SwiftKey+Chrome == go home, can't type anything. English+SwiftKey+Chrome == no issue Swedish+SwiftKey+ other msg apps == no issue Swedish+GBoard+Chrome == no issue Swedish+SwiftKey+Firefox == no issue
     
  10. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Hmm, udda problem. Du har inte funderat på att köra Tapatalk för forum? Jag köpte Tapatalk Pro för fyra år sedan och har fortsatt att använda det för alla forum sedan dess och aldrig upplevt några liknande konstigheter plus att man slipper all kladdig reklam som man bombardes med när man använder vanlig webbläsare istället.
     
  11. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Det är dock andra sidor som inte har tapatalk som också får buggen.

    Hade tapatalk pro förr, men började ogilla appen. Samtidigt så kör jag webbläsaren, lite för att slippa tapatalk och ha en till app (mer för att sluta spendera så mycket tid på forum :-P).

    Funderar på om typ språkförslagen alt hur den känner av att det är svenska är problemet. Men varför händer det bara i Chrome. Wtf
     
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    jag vet hur mycket alla älskar swiftkey men enligt min erfarnehet är inte swiftkey alls optimerat för oreo överhuvudtaget.. jag tror detta kommer ändras i och med de första oreo telefonerna letar ut på marknaden tex note 8 med mera. jag upplever åtminstonde med 6p att swiftkey segar ner systemet och animationen för att öppna tangenbordet är laggig. Swiftkey är typ det enda som lagat för mig överhuvudtaget med 6p och oreo.
     
    Zooklubba gillar detta.
  13. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Jag är glad över att jag kan klaga och bara peka på att jag kör en pixel och O. Ingen root eller custom eller något.
    Deras support är också skrattretande.

    Har testat gboard lite nu och det blir en hel del felskrivningar. Har kört SwiftKey många år nu så tyvärr är jag väldigt van med att skriva på det. Särskilt hur bra, den för mig, flyter mellan tre språk samtidigt. Undrar om det kan ha något med ändringarna i O kring bakgrundtjänster.
     
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Swiftkey ägs numera av microsoft.. det man har sett sedan dom tog över rodret är flertal nya spårk stöd varje månad.. men gboard känns fortfarande mer responsivt, men ja rättstavningen och de neurala näten verkar inte alls funka lika bra... som med swiftkey hurvida det har att göra med att man använt det i 5 år och tränat upp det eller inte vet jag... jag tror swiftkeys så kallade "heat map" är väldigt bra och som swiftkey tar använding av mkt då kan de lista ut om du skriver något fast har fingrarna kanske lite för mkt åt vänster eller höger men då kan de korrigera det och faktiskt se att du skriver rätt ändå.. detta saknas fullständigt på Gboard, gboard verkar ändra ord mer beroende på hur du förmulerar en mening, så den kan ändra helt när du väl skriver en mening i efterhand...
    Vad jag gillar med Gboard är hur responsivt det är, med swiftkey det är alltid lagg efter du tryck tangenten..

    Men all googles datorkraft och integrationen med alla google tjänster och android så känns det som google har de bästa förutsättningarna för att lyckas göra det bästa tangenbordet.. men ja ibland är det skrämmande dåligt... och evnist, tex många många gånger skriver jag ord som inte finns i ordlistan och markerar det ordet varje gång säkert 50 gånger, men den vägrar få upp det ordet tills man lägger in det manuellt i settings.. detta ska man inte behöva utan ska räcka med att man väljer ordet flera gånger..
    sånna saker gör mig lack med gboard...

    Jag tror så här... Gboard är väldigt jämförbart med swiftkey på engelska men när det gäller svenska så är det nog mer i "beta stadiet" i jämförelse.. svenska är ett litet skitspråk.. det är samma med google translate... blir mkt felaktigheter där också jämfört med engelska.

    Men jag tror som sagt fortfarande inte Gboard anvädner sig av heat maps... den är riktigt dålig på att känna av om man har fingrarna fel postionerade..det är ju detta som gör swiftkey magiskt.. att du kan skriva varenda bokstav fel i ett ord/mening men allt blir rätt då swiftkey vet din heatmap att du tenderar att ha fingarna på ett visst sätt.
     
    Kristy gillar detta.
  15. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Hängde sig också med norska. Däremot fått svar från supporten.
     
  16. henrik_6

    henrik_6 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    220

    MINA ENHETER

    Kör Nexus 6p, och upplevt samma sak med Swiftkey sedan O.

    Gick över till GBoard nu, kan säga att det var rätt stor skillnad..
    Samt att Gboard har utvecklats rätt mycket dom åren jag kört Swiftkey :-)

    Kommer nog köra "stock" framöver