Problem: Problem vid anslutning med USB

Diskussion i 'Xperia Z5 - Allmänt' startad av Kanna, 16 mar 2017.

  1. Kanna

    Kanna Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2012
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III
    När jag ansluter min Z5 med USB till datorn med en USB-kabel plingar det till i mobilen men jag får inte upp rutan i mobilen om jag bara bara vill ladda, använda MTP-läge eller det tredje alternativet jag inte kommer ihåg.
    Använder en Sony originalkabel och har testat med andra Sonykablar.
    Startar jag Xperia Companion så står det att jag ska ansluta en mobiltelefon. Har testat att installera om Xperia Companion. Hjälpte inte.
    Har inga problem med att ladda mobilen i sin docka.

    Androidversion: 7.0
    Version: 32.3.A.0.376
     
  2. Zastoff

    Zastoff Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2011
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia XZ2
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1c
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z5
    Platta:
    Sony Xperia tablet Z
    Har du aktiverat utvecklar inställningar? Om inte kan du trycka snabbt (ca10gånger) på versions numret under inställningar/om telefonen/32.3.A.0.378
    Efter det får du en extra meny under inställningar som heter utvecklaralternativ där såg jag att man kan ställa in standard typ när usb kopplas in tex MTP läge som standard
    Mvh Zastoff
     
  3. Kanna

    Kanna Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2012
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III
    Är utvecklar nu men dialogrutan dyker inte upp ändå.
     
  4. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Låter som att drivrutinerna inte är installerade på datorn. Jag har inte någon Xperia själv, med för andra märken brukar det ingå när man installerar programpaketet (alltså motsvarigheten till PC Companion), men kanske det är annorlunda med Xperia (vore i och för sig märkligt, men men...)
    Värt ett försök i alla fall:
    https://developer.sonymobile.com/downloads/drivers/xperia-z5-driver/
     
  5. hojtha

    hojtha Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2009
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jag har samma problem, det går inte att ladda telefonen heller. Detta uppkom efter uppdateringen till 7.0.
    Har i princip testat alla tips man kan göra, tom bytt laddport, men inget hjälper. Posta gärna här om du hittar en lösning.
     
    Kanna gillar detta.
  6. Kanna

    Kanna Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2012
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III
    Har tyvärr inte hittat någon lösning men det verkar som att Z5 inte känner igen vissa kablar efter uppdatering till 7.0. Jag kan ladda med powerbank och "skräpsladd" men inte med Sonys egna grejer. Har dragit iväg ett mail till deras support. Återkommer när jag får svar.
     
    Last edited: 23 mar 2017
  7. Kanna

    Kanna Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2012
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III
    Nu har jag "lekt" lite. Jag installerade Xperia Companion på min frus laptop, som är nyare än min dator, och där fungerade det utan problem. Nu vet jag inte hur pass ny/gammal dator du har men min har några år på nacken, när jag köpte den levererades den med Windows 7 vilket kanske säger en del, och min slutsats är att drivrutinerna för moderkortet och USB-portarna på något sätt blivit för gamla för att vara kompatibla med Xperia Companion helt plötsligt och av någon anledning i samband med att man uppdaterade till Android 7.0. Det kan låta långsökt men det är det enda jag kan komma på just nu. Har du en nyare dator så kolla om du kan hitta nyare drivrutiner till moderkort, styrenhet för USB och/eller BIOS.
    Tyvärr är mitt moderkort så gammalt att det bara finns drivrutiner för windows 7 och 8 till det, inte till windows 10.
     
  8. hojtha

    hojtha Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2009
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Har testat detta också, har en relativt ny pc, testade med en mac och linux. Ingenstans hittades telefonen. Jag misstänker starkt hårdvarufel.
     
  9. Kanna

    Kanna Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2012
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III
    Fick svar från Sony Support idag:

    "Detta är ett problem som vi har märkt av för användare som har just Windows 10. Vi rekommenderar att du följer stegen nedanför när du har anslutit telefonen till datorn.

    1.Gå till C:\Windows\INF
    2.Sök efter eller leta upp filen som heter ”wpdmtp.inf”.
    3.Högerklicka på filen och välj ”installera”.

    Detta är egentligen utanför vårt supportområde och vi kan inte ta något ansvar för eventuella problem som uppstår i samband med detta. För ytterligare problem kan vi endast hänvisa till Microsoft. Finns möjligheten rekommenderar vi även att du testar att ansluta telefonen till en dator."


    Efter att ha följt instruktionerna så FUNKAR det faktiskt. :)
     
    SHM och bvb gillar detta.