Problem: Problem vid flashning

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av Mr.Q, 1 mar 2014.

  1. Mr.Q

    Mr.Q Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2014
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hejsan.
    Jag är ny på forumet och jag har letat efter lösning på mitt problem men inte hittat något.
    Är det någon här som kan det här med att uppdatera mjukvara med Odin på en Galaxy S2?
    Programmet stannar i det här läget för mig. Är det rätt? På telefonen kommer det upp en gul triangel nertill. Vad gör man sedan då?

    Det går inte att göra fabriksåterställning heller. Men jag kan komma till "Download"-menyn. Så jag måste nog göra något med Odin.
    Hjälp mottages tacksamt.
     

    Bifogade filer:

    • Odin.jpg
      Odin.jpg
      Filstorlek:
      62,9 KB
      Visningar:
      182
  2. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Vad är målet med att flasha då? Vore bra om du specificerar om du vill roota, installera ROM, byta till någon annan ROM eller bara flasha om Stock?

    Är du säker på att du inte kommer in och kan göra en Factory Reset? Man får hålla in Volym Upp + hemknappen + powerknappen en bra stund ibland om man inte lyckas trycka in det på rätt sätt ;)
     
  3. Mr.Q

    Mr.Q Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2014
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Målet är att få telefonen rootad och en nyare ROM, tex en variant av kitkat.

    När jag håller in volym upp + hemknapp + powerknapp så kommer jag till "CWM-based Recovery v6.0.4.5".
    Här väljer jag "wipe data/factory reset".
    När det är klart väljer jag "reboot system now".
    När telefonen har startat om så står det:
    Samsung
    GALAXY S II
    GT-I9100

    Under detta finns det en gul triangel med ett utropstecken i.
    Inget mer händer. Telefonen stannar i detta läge.

    Om jag istället håller in volym ner + hemknapp + powerknapp så kommer jag till "ODIN MODE".
    Det står "Downloading... Do not turn off target !!".
    Här ska jag väl ladda in en tar-fil om jag har förstått det rätt?
    Men jag kommer inte längre än vad jag skrev i mitt första inlägg.
    Vad gör jag för fel?
    Ska inte alla rutor bli gröna? (inte bara första rutan)
    Jag får iofs inget felmeddelande i ODIN-programmet.
    Jag har provat med 2 olika tar-filer, men med samma resultat.
    Har jag kanske fel tar-fil?
    Kan någon länka/beskriva exakt vilken tar-fil som jag kan använda i ODIN?
    Eller är jag helt ute och cyklar?
     
  4. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Ser inte ut som att du försöker ladda ner en ROM via Odin där... Ser ut som att du bara kastar in nån CWM? Det du måste göra är att hitta en ROM (.tar). Läs igenom min guide här, det är för STOCK. Men du kan tillämpa den på andra ROMar också... Då borde du lära dig lite om Odin ;) OBS. Odin 1.85 funkar lika bra som den jag länkar i guiden! Och nej, samtliga rutor skall ej bli gröna, utan det där ser rätt ut - förutom att du nog inte har valt rätt fil! ;)

    Detta är för att installera Samsungs Stock-rom (orginalrom) Androidversion 4.1.2 för Samsung Galaxy S2 (GT-I9100) (OBS. !!!EJ FÖR GT-I9100G!!! och denna ROM är !!!INTE!!! TRE-brandad)

    Innan du börjar så se till så att du har KIES installerat OCH att du har startat programmet en gång (för att USB-drivrutinerna skall finnas) MEN att Kies är HELT avstängt när du väl ska flasha via Odin 3.07. Gå in under Aktivitetshanteraren > Processer och kolla efter något med "Kies" i och välj att avsluta den isåfall! Se även till att din mobil har batteri kvar (över 40% är att rekommendera iallafall, men helst mer).

    Om du vill kan du även göra en Nandroid backup (backup på hela ROMen) i Recovery Mode (Stäng av telefonen, håll in Volym Upp + Hemknappen + Powerknappen tills du kommer in i Recovery mode). Väl inne så väljer du "Backup" etc etc.

    FÖR ATT INSTALLERA SAMSUNG STOCK-ROM

    1.
    Ladda ner: http://terafile.co/18c140554ef9/I9100XWMS1_I9100NEELS1_NEE.zipl (ROM:en (Klicka på gråa rutan "Regular" under "Wait time"))
    och:
    http://goo.gl/wBvjy (Odin 3.07 (Nedladdningen skall starta direkt)).

    OBS! Firmwaren (ROMen) du laddar ner kommer komprimerad i zip. Filen du flashar ska ha filändelsen .tar eller .tar.md5. (Du måste unzippa den med t.ex. WinRar/WinZip t.ex. http://www.filehippo.com/download_winrar_32/).

    2. Starta Odin 3.07 (.exe, efter att ha extraherat ZIP-filen) med Administratörsrättigheter (Högerklicka > Kör som administratör) och klicka på "PDA". Välj ROM-filen (.tar eller .tar.md5)

    3. Starta telefonen i download mode (Volym ner - Hemknappen - Powerknapp) och koppla in den till datorn. När ID:COM-rutan lyser är du redo att köra! Se till så att Re-partition INTE är förbockad - endast "Auto Reboot" och "F. Reset Time" & PDA skall vara förbockade!

    4. Klicka nu på "Start" och vänta tills det står "PASS!" i den gröna rutan uppe till vänster.

    5. Telefonen kommer att starta om sig själv. Du kan nu ta bort USB-kabeln om du vill.

    6. Om telefonen inte bootar upp (kan ta ett tag) så gå in till recoveryn (Håll in Volym Upp + Hemknappen + Powerknappen tills du kommer in till en meny). Välj "Factory Reset" med volymknapparna och klicka OK med Powerknappen. OBS. Detta fabriksåterställer din mobil. Alla appar etc. försvinner, dock SKA (i normalfall) alla bilder finnas kvar på mobilen). Starta sedan om mobilen (Backa och välj "Reboot system now") och vänta tills den är igång!

    7. Starta Kies och koppla in telefonen till datorn. Uppdatera firmwaren om det behövs!

    Klart!

    Felsökning om Odin inte vill flasha filen eller om någonting annat går fel:

    a) Du kan sakna drivrutiner. Ladda ner Samsung Kies, installera den, kör den, avsluta Kies och sedan går du till aktivitetshanteraren (Ctrl-Alt-Del -> Starta aktivitetshanteraren). Under "Processer" i fliken där uppe väljer du att avsluta processerna "KiesTrayAgent.exe" och "KiesPDLR.exe" (om dessa finns). Man måste alltid ha Kies avslutat när man flashar. Försök nu igen!

    b) Filen du laddat ner kanske är korrupt av någon anledning. Pröva att ladda ner den igen!

    c) Dubbelkolla... Trippelkolla att du gjort allting exakt enligt guiden! Speciellt att du har Kies installerat men avstängt (alla processer av den).

    d) Pröva byt USB-port! Välj helst en som sitter direkt på moderkortet!

    Skriven av: Arbu11
     
    Mr.Q gillar detta.
  5. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Det går ju också att ladda ner en rom.zip och lägga på minneskortet och sen installera via cwm, så slipper man odin helt.

    typ:
    tanka fil.
    lägg på kortet.
    starta cwm recovery.
    välj install.

    mina 2 cent!
     
  6. Mr.Q

    Mr.Q Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2014
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    1000 tack Arbu11 !!!
    Superbra beskrivning!
    Telefonen lever igen :)
    De andra filerna som jag hade tidigare måste ha varit korrupta.

    Eftersom jag har misslyckats att lägga in en fungerande custom kitkat-ROM tidigare, så undrar jag om ni har tips på var jag kan hitta en sådan?
     
  7. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Göttmos!

    http://www.cyanogenmod.org/ Det enklaste kanske är att köra Cyanogenmod Installer? Aldrig prövat den, men den bör ju vara rätt enkel att använda... Annars får du väl leta efter nån annan ROM som grabbarna på forumet föreslår!
     
  8. Auster

    Auster Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Lånar tråden och sätter mitt hopp till att det fortfarande finns individer som flitigt brukar sina S2:or. Jag har stött på två problem vid rom-byte, och jag har ett par frågor kring detta.

    1. Jag installerade Chameleon 3.04. Tyckte det fungerade bra och såg clean ut, men när jag har den romen går det inte att ringa till mobilen. Får bara upptaget-ton eller blir kopplad till röstbrevlådan. Någon annan som haft samma problem, och än viktigare: hur löser jag det?

    2. Eftersom Chameleon krånglade tänkte jag prova annan rom. Har försökt med både AOKP och Paranoid Android, men stöter på problem vid installation. Jag får bara något "system 7" fel och "installation aborted". Vad är problemet och hur löser jag det?

    Tack på förhand!
     
  9. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Är det ditt recovery som säger error 7? Isf måste du uppgradera recovery till en nyare version.

    skickat från min HTC One
     
    Auster gillar detta.
  10. Auster

    Auster Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Indika //

    Japp det är recovery som säger ifrån. Har lite dålig koll på hur jag ska uppgradera CWM. När jag går in på appen säger den ifrån att det finns en nyare version, men jag fattar inte riktigt hur jag ska komma åt den.

    Googlade runt lite och hittade en tråd om CWM. Det jag har provat är att flasha in en ny CWM. Vet inte om det är rätt sätt. Testade det och fick in Paranoid Android, men sen strulade det igen givetvis. Kom fram till pinkoden och slog in den, sen tog det stopp. Mängder med operationer som det stod inte kunde genomföras.

    Känner mig lite frustrerad att allt krånglar med costum rom installationer. Jag får väl nöja mig men en rootad mobil, kanske.
     
  11. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Du kan uppdatera recoveryt med hjälp av ROM manager som du hittar i Play Store! , det är bekvämast på min sgs2 tycker jag.

    Dina andra problem vet jag inte på rak arm hur du ska lösa. Det går ju att göra en logcat för att få exakt information, eller bara göra som du föreslog själv att gå tillbaka till stock och sedan börja om.
     
    Auster gillar detta.
  12. Auster

    Auster Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack igen för snabbt svar. Tar på mig dumstruten och säger att jag inte fattar hur jag uppdaterar via appen Rom manager. Den säger ifrån att en uppdatering finns, men jag hittar inte fram till den. Har tryckt och fixat men inte funnit den.

    Nåväl, på något sätt fick jag in Paranoid Android :-). Vet inte om jag "ful flashat", så jag får se hur väl det fungerar.

    Jag rebootade och flashade in en senare CMW, körde reboot recovery och flashade PA. Först fungerande det inte, så jag körde ytterligare en factory reset/wipe data et cetera och startade om. Verkar fungera nu.

    Måste säga att det är trist ändå att inte Chameleon fungerade. Tyckte om den romen (stil- och användarmässigt).
     
  13. Auster

    Auster Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kastar iväg ett par frågor till och hoppas på svar. Det mesta fungerar bra med PA, har dock upptäckt en märklig sak. Titanium backup säger att jag inte har root längre. Vissa appar att kolla root säger att jag inte har root, medan andra säger att jag har root. Testade att köra One click root, vilket gav att mobilen redan var rootad.

    Frågan är alltså hur jag rootar om enheten (om det nu behövs). Dessutom vill jag passa på att höra vilka kernels som fungerar mef PA romen. Har googlat utan större lycka.

    Tack på förhand!
     
  14. Auster

    Auster Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Löste sig hyggligt trots allt. Romen hittade en OTA uppdatering, som krånglade lite först men som till slut fogade sig. Nu funkar PA än så länge som den ska och Titanium Backup går med på att enheten är rootad.