PTS stoppar fri surf på sociala medier

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av jnsson, 7 dec 2016.

  1. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 374
    Mottagna gillanden:
    2 815
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Som med 3's fria musikstreaming då.
    Mig gör det inte så mkt om den trafik som Facebook drar, helt plötsligt börjar räknas.

    Jag är iaf inte ett dugg orolig över integriteten då Telia enl dem själva bara ser om trafiken kommer från Facebook eller inte å de gör dem bara för att kunna räkna bort facebookägda tjänster från övrig trafik, de bryr sig inte t.ex om du läser aftonbladet eller gefle dagblad.
    Å sen vad jag förstått så gör Telia det inte snabbare att ladda facebook startsida än aftonbladet startsida, alltså Telia gör ingen skillnad så, det är bara den trafik som går åt som räknas bort för Facebook, alltså Facebook är inte prioriterat likt Voip före annan trafik och Telia kontrollerar inte vad du gör på nätet, om du skriver taskiga inlägg eller inte.

    Så har jag förstått det iaf, rätta mig gärna om jag har fel.

    Källa:
    "Några kontroller av kundernas inlägg på nätverken kan dock Telia inte göra."

    http://www.nyteknik.se/tekniknyheter/fri-surf-pa-sociala-natverk-om-du-skoter-dig-6541734

    Och:

    http://www.nyteknik.se/digitalisering/telia-oppnar-for-fri-facebooksurf-6541996
     
  2. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Exakt. Det med..
    Med tanke på Telias skumma affärer i öst så kan man fråga dig varför du litar på dom överhuvudtaget?
    Telia med deras kreativa modeller är ett typiskt företag som skulle kunna tänkas sig att tjäna en extra hacka genom att sälja användardata som deras data filter filtrerar.
     
  3. Francis

    Francis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2016
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    308
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    Är ganska säker på att EU-riktlinjerna tillåter s.k. zero-rating så länge man ej använt upp sitt datapaket.

    Explicit säger de något om att man skall ge tillgång till alla tjänster inom samma kategori för att det skall vara tillåtet och att man inte får ge gräddfil till eller zero-ratea operatörens egna tjänster. Och när surfen är slut så är den slut för allt.

    Tror alltså inte detta kommer att påverka Tre eller Telia i någon större utsträckning. Tror dock inte att så många användare faktiskt bryr sig om deras erbjudande vid val av operatör, utan mer ser det som en schysst bonus!
     
    6150 gillar detta.
  4. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 374
    Mottagna gillanden:
    2 815
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Ja, för ska man hårddra det annars så ska inte operatörerna ens få släppa in kunden till den egna hemsidan när surfen är slut ?

    T.ex surfen tar slut på mitt abonnemang, åtkomst till alla websidor utom telia.se blockeras. Där kan vi väl då, ha ett problem då folk säger att ingen trafik får särbehandlas när surfen är slut ?

    Mer surf kan köpas via sms.
     
  5. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Strikt, så blir inlägget inte raderat?
     
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 320
    Mottagna gillanden:
    17 799
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 694
    Mottagna gillanden:
    44 675
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tycker svaret är rätt dåligt från Telia och tycker också att de blandar ihop äpplen och päron:


    Det är inte främjande för konkurrensen när större aktörer kan köpa in sig hos operatörerna för att tränga ut andra tjänster. Det är raka motsatsen och strider mot principen om nätneutralitet, som finns till just för att säkra konkurrensen och lika villkor för alla som använder Internet.

    Möjligen har erbjudandet positiv effekt på konkurrensen operatörerna emellan, men det är inte positivt för tjänsteleverantörerna. Det vill säga annat än det lilla lilla antal som har kassakista nog att säkra avtal med operatörerna. Det är här jag tycker Telia blandar ihop äpplena och pärona. Det är en betydande skillnad på att låta operatörerna konkurrera med varandra genom X eller Y pris för trafikkvoter, täckning, roaming osv , kontra att styra och ställa över vilka tjänstleverantörer de optimerar sina nät för eller gynnar genom subventionerad/"fri" datatrafik.

    Väldigt få tjänster hade tillkomimit om Internet från början sett ut som det gör idag. Uppstickare skulle vara chanslösa även om de erbjöd bättre tjänster eftersom de missgynnats så kraftigt av de avtal andra mer kapitalstarka leverantörer säkrat med operatörerna.
     
    Last edited: 4 jan 2017
    Ivan, inact_0025, Avarell_Dalton och 3 andra gillar detta.
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 320
    Mottagna gillanden:
    17 799
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Precis. Jag håller helt med dig det där med att köpa in sig hos operatörerna.
     
    Asawi gillar detta.
  9. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 340
    Mottagna gillanden:
    1 642
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telia är helt ute och cyklar.
     
    inact_0025 gillar detta.
  10. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Vilket knasigt uttalande egentligen. Nu har jag sovit lite kasst men @bernard@bernard sade det bra.

    Jag måste dock säga att jag skrattade gott när jag läste den här biten:
    Precis som de lyssnade på att deras kunder ville ha oändligt med data i sina abonnemang och tog helt enkelt bort den tjänsten.
    HIHIHOHO.
    (Disclaimer: inb4 nån klagar över att det kostade dem massa pengar etc, det är inte min humoristiska poäng i hur bra de lyssnar på oss konsumenter).
    Ett nyare exempel på hur mycket de lyssnar på folk är ju också: https://swedroid.se/forum/threads/har-telia-fatt-hybris-kontantkort-surf.140578/
     
    indika och Moby gillar detta.
  11. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 374
    Mottagna gillanden:
    2 815
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Fint att Telia inte försämrar våra abonnemang genom att ta bort den fria surfen, de vet nog att de skulle förlora kunder om det togs bort.

    Telia har ju själva sagt att de är öppna för att släppa in fler sociala medier i detta erbjudande, så det är väl bara för de företag som vill vara ned, att kontakta Telia.

    Bäst skulle ju självklart vara om de släppte abonnemang eller en tilläggstjänst som ger obegränsad surf men med en hastighet strypt till t.ex 10/5 eller 20/10 Mbit/s eller något i den stilen. Fri fart och obegränsad surf tror inte jag på då det skulle belasta nätet för mkt.

    Jag skulle då iaf direkt teckna det erbjudandet om det skulke dyka upp.
     
  12. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Lite som vi har. www.sonera.fi har väll bra avtal? Dock bör man då också bo i Finland.
     
  13. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 374
    Mottagna gillanden:
    2 815
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Då jag inte kan Finska så har jag inte kollat så mkt vad ni har för abonnemang.
    Även om jag nu skulle kuna fixa ett sådant abonnemang via en vän i Finland så fungerar det ju inte i Sverige vad jag hört.
     
  14. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Och ej funkar det för mig om jag reste till Sverige. Syftar på data potten som kommer till. Synd egentligen. Men om man frågar så många har dna i Finland. www.dna.fi. Blir mörkrädd om vi får pott på mobil data.
     
  15. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 374
    Mottagna gillanden:
    2 815
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Det jag har hört är att den fria surfen ni har i Finland, inte gäller om ni skulle ta med abonnemanget till Sverige, trots samma nätägare. Det är vad jag hört.

    Jag kommer satsa på Net1 i Sverige för mitt bredbandsbehov, 499 kr för obegränsad surf via deras 4G nät.

    www.net1.se

    Telia behåller jag självklart för mobiltelefonin.
     
  16. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Jag håller verkligen inte med. Håller varken med er i tråden eller myndigheterna. Nu är jag inte så insatt i problemet eftersom jag inte själv har något abb från Telia eller Tre med fritt "vissa saker".

    Det är ju inte som om Telia blockar vissa tjänster, Typ allt från Google, Facebook, etc., som dom gör i vissa andra länder. Det skulle strida mot nätneutraliteten.

    Det operatörerna gör är bara att erbjuda data från en viss sida/tjänst, t.ex. Facebook eller Spotify att inte räknas till ens förbrukning. Dom blockerar ju inte andra tjänster. Det operatörerna gör är ju att blockera sidor efter att kunden brukat en viss mängd data, det borde vara vad som hindrar nätneutraliteten.

    Nu framförs ju argumentet att det gynnar t.ex. Spotify, Facebook och missgynnar andra tjänster, typ webbradiostationer, eller vad som nu inte ingår i erbjudandet.

    Det är ju hur jävla korkat som helst. Det är blockeringen av andra tjänster efter en viss förbrukning som gör att operatörerna inte är nätneutrala. Vilket kickar in efter en viss förbrukning.

    Nu hävdar ni ju att det här snedvrider konkurrensen och gynnar t.ex. Spotify och Facebook. Men på samma sätt så gynnar taket t.ex. nyhetssidor i text, DN, Aftonbladet, SvD, etc., och missgynner nyhetskanaler i video, t.ex. SVTplay, TV4, utländska TV-kanaler, etc. Kunden med ett datatak på 2 eller 5 eller 7 GB kommer välja bort vissa bolags tjänster eftersom operatören gör det i praktiken obrukbart på grund av minimala mängder data till absurda priser. På samma sätt missgynnas Youtube. Kalle som pendlar en timme om dagen med buss kommer inte kolla youtube, utan kommer läsa nyheter.

    Därmed anser jag att detta är skitsnack. Så jävla korkat. Det är inte okej att utforma sina tjänster så det missgynnar t.ex. SR till förmån för Spotify. Men det är okej att utforma tjänster som missgynnar Youtube och CBCNews till förmån för DN och Aftonbladet?

    Det måste till en lag som säger att den som betalar för en internettjänst inte får begränsas i datamängd om det inte rör sig om synnerlig överanvändning. Operatörerna får ta 100 kr, eller 150 kr i månaden för "datatrafik". Precis som mitt fiber får ta 300 kr i månaden för "datatrafik". Precis som Telia får ta vad dom nu tar från sina ADSL-kunder i månaden för "datatrafik".
     
  17. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 340
    Mottagna gillanden:
    1 642
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Fast hela ditt argument faller ju platt där. Din data får du använda till vilka tjänster som helst. Ingen behöver vara med i någon lista hos operatören. De ska inte göra någon skillnad på trafiken, alls. Har du 20GB data så kan du förbruka 20GB Aftonbladet eller 20GB YouTube. Det är ditt val.

    Lite som att mena på att olika orter missgynnas för att man inte kan nå alla orter i hela världen för samma kostnad. Om det blir gratis att åka Stockholm - Göteborg så kanske fler åker till Göteborg än till andra orter som kostar pengar. Om du tittar på mycket video så får du finna dig i att det går åt mycket data till det. Det står dig dock helt fritt att titta mindre eller köpa till mer data för att titta längre. Jag tycker att datagränser är löjligt i dagens samhälle men så länge de finns så tycker jag att det ska vara samma villkor för vilken sida eller tjänst man än besöker. Sen att ditt användarmönster kräver mer data är DITT problem. Inte operatörens. Hela poängen är att trafiken ska behandlas lika av en operatör. Det gör man inte om man särbehandlar trafik till utvalda tjänster. Förstår inte riktigt logiken i att jämföra fri trafik mot icke fri trafik och sen ta upp att Youtube tar mer data än tex Aftonbladet. Lite motsägelsefullt sådär. Men visst, de kan ju bara lägga till fler och fler tjänster och till slut så är alla med..... ett eget litet fritt internet men då har ju gränserna också tappat sin funktion. Att vissa tjänster drar mycket data har ju mer en logisk och teknisk anledning. Bandbredd kostar pengar och Youtube lär kosta operatören mer i kapacitet än vad Facebook gör men en gräns i mängd har ju inget med hastigheten att göra. Du får samma kapacitet upp till din gräns oavsett vilka hemsidor du besöker. Det är hela poängen för min del. Tjänsterna som inte räknas av mot datapotten är sådana som operatören vet att de inte är så kapacitetskrävande. Jag misstänker att musiktjänster inte kräver så värst mycket. Folk lyssnar troligen på spellistor eller låtar som redan är cachade på enheten sen tidigare och väldigt många har ju tillgång till wlan när de är hemma. En låt är också duktigt komprimerad idag och hur många låtar kan man lyssna på under, säg en timme. Hur mycket data är det egentligen? De drar in stålarna på datan som folk förbrukar i vilket fall. På video. Oavsett om de har gräddfiler åt vissa tjänster eller inte. Operatörerna vet detta. De ser vilka tjänster som drar mest data. De som drar mest hamnar inte på "gratislistan" helt enkelt. De kommer att sälja samma mängd data men de får något nytt att marknadsföra. Kunder som inte har en operatör som särbehandlar trafik kanske blir lockade till att byta trots att det inte handlar om några större mängder med data, det är bara ett fokusskifte. En illusion.

    Jag lyssnade på Spotify i ca en halvtimme idag. Sedan installation den 27 november så har Spotify förbrukat 17,48MB data via mobilnätet. Jag har en pott på över 50GB nu eftersom att datan man inte använder hos Vimla ramlar över till nästa månad. Jag har oftast wlantäckning. Men visst, de kan hoppa över att räkna mina 17,48 megabyte med data från min pott och låtsas som att det är jättemycket... Nu kan man ju fortfarande surfa när datan tar slut hos Vimla. Det går bara väldigt långsamt så video lär man inte titta på men du kan nog om du har tid att vänta. ;) Jag har 50GB som sagt. Jag kan alltså surfa på 50GB aftonbladet eller 50gb youtube. Båda tjänsterna har jag samma mängd data till. Sen att tjänsterna kräver olika mängd data behöver inte operatören blanda sig i.
     
    Last edited: 20 jan 2017
    Sweden2, Buzz, bernard och 1 annan gillar detta.
  18. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Men det har rapporterats problem med NET1 här i FORUMET. Vissa klagar på att masterna är upptagna, andra på att det går såååå långsamt. Nå jag bor ju inte i Sverige så. Men som bekant så är NET1 intressant i varje fall. För vad är alternativet då dom andra envisas med pott? Och så kan kabel diskussionen komma. Dvs det där med fördelarna med kabel. Men om man inte har tillgång till kabel så är radio ända alternativet. Själv har jag båda Dvs mobilt & kabel. Därav kabel är bättre alternativet. Åtminstone för SVTPLAY, men jag är ju tvungen att andvenda VPN då.
     
  19. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Hos oss finns inte detta problem som är har med data pottarna att göra. Hastighetsbegränsning skulle aldrig funka i Sverige. Och då är det inte frågan om tekniska orsaker utan andra.
     
  20. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 374
    Mottagna gillanden:
    2 815
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Jag har fiber, koppar samt kabel-tv internetmöjlighet hemma.
    (Stadsnät, VDSL & ComHem)
    Jag väljer dock trots det, mobilt just på grund av att det är - mobilt, så slipper jag ha 2 st abonnemang, ett hemma och ett mobilt.
    Ja, kan ha mobilen som mobilt bredband, men då är det ju inte obegränsad surf.

    Net1 fungerar bra för mig iaf.
    Masten som täcker min stad är fullbokad, men det går att komma runt i väntan på ledig plats.

    Konstigt att du måste ha vpn för att nå SVT play, de ggr jag är i Finland så behöver jag inte ha det. Kanske är för att jag har Svenskt abonnemang.