Recension: Recension av Umi Super

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av Zerge, 27 okt 2016.

  1. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 543
    Mottagna gillanden:
    456
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    För ett tag sedan blev jag kontaktad och fick möjligheten att testa en Umi Super, och svaret blev givetvis ja. Jag var dock inte helt säker på vad man kunde förvänta sig av en så pass billig telefon, så efter att ha använt telefonen i ett par veckors tid kommer här nu min recension av denna telefon.

    Mitt första intryck när jag fick telefonen var bra då telefonen var nerpackad i metallask, vilket gör så att telefonen står ut lite ur mängden då övriga tillverkare oftast kör lådor av papp eller någon form av plast. Inuti själva lådan var givetvis telefonen själv, ett par helt onödiga manualer och en laddare med stöd för MTK PE+, men inga övriga tillbehör som hörlurar eller skärmskydd finns i kartongen - men dessa går att beställa billigt från UMI's hemsida eller diverse sidor på nätet.

    Det som överraskade mig mest positivt med denna telefonen är hur solid den känns och det är även väldigt tung, vilket ger ett intryck av att telefonen är tillverkad av bra kvalitet och att batterikapaciteten är någorlunda trovärdig. Telefonen är helt i aluminium och glas, och har endast plast där antennerna sitter för att kunna ge någorlunda bra signal. Fronten av telefonen huseras av en 5.5" IPS display med en upplösning på 1080P, en frontkamera och även en liten status LED som ser ut som en cirkel.

    När det kommer till mjukvarudelen så kommer denna telefonen med en väldigt ren version av android som endast har ett par förbättringar, så som möjlighet att justera knapparna och även att byta färg på status LED lampan. Det sägs även att telefonen kommer uppgraderas till Android N, vilket om det stämmer, är ett väldigt bra drag av UMI då det gör så att telefonen håller lite längre än de flesta andra Kina-lurar för samma pengar.

    Prestandamässigt så funkar telefonen väldigt bra vid dagligt bruk och även en del spelande, men telefonen kan stundvis bli lite småseg när man multi-taskar lite för mycket. Rent generellt så är det inga större problem utan allt brukar flyta på väldigt bra vid vanligt bruk. Värt att nämna är dock att telefonen är lite under-presterande i benchmarks som t ex Antutu där resultatet bara blir runt 47000, men prestandan känns betydligt högre än så vid vanligt bruk.

    Nu kommer vi till den sämsta biten med denna telefonen och det är kameran, som tar väldigt dåliga bilder oberoende av vad för ljusförutsättningar som faktiskt finns. Denna telefon tar sämre bilder än min Xperia Arc S från 2011, så det säger väl något om kamerans prestanda. (testbilder + video kommer inom kort)

    Batteritiden på denna telefonen är klockren, den är en av få telefoner som jag faktiskt inte behövt ladda mer än 1 gång per dag vid tungt bruk. Den brukar klara runt 7 timmars skärmtid med synk aktiverat och GPS, vilket är nästan dubbelt så mycket som en del dyra flagskeppstelefoner

    Värt att nämna är att min Umi Super har ett skumt displayproblem som orsakar att det bränns in en mörk skugga i sidorna av displayen, men detta är enligt Umi ett problem som väldigt sällan händer och att jag bara fått en telefon som har någon form av defekt. Problemet har jag dock lyckats åtgärda genom att köra en ”burned in pixel remover”-app, så egentligen så är det inget större problem mer.

    Sammanfattningen i korta drag är att Umi Super är en väldigt bra telefon till ett bra pris, men den har sina nackdelar som den dåliga kameran. Dock väger fördelarna upp nackdelarna och detta är en telefon som jag definitivt kan rekommendera!

    Om ni har några frågor om telefonen så fråga bara så ska jag se om jag kan ge er ett bra svar :)

    Länk vart denna telefon kan köpas till billigast pris

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Effect, Jocke_E, indika och 2 andra gillar detta.