[RemoteStick] Fjärrstyr och övervaka hemmet

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av pakerfeldt, 21 jul 2010.

  1. DrZr

    DrZr Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej, jag skaffade precis din app men den vägrar visa några enheter, allt funkar kanon på telldus live med att stänga av lampor och den listar alla enheter men trots att jag autoriserat din app så får jag inte upp nån enhet alls i listan i remotestick nån ide om vad som kan vara fel?
     
  2. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Oj, ursäkta sent svar. Jag brukar få mail notifications när folk skriver i den här tråden men av någon anledning missade jag det här ändå.

    Har du fortfarande problem? Jag är väldigt angelägen att hitta felet i ditt fall. Jag föreslår att du gör följande:

    * Logga in på http://live.telldus.com
    * Gå sedan till http://api.telldus.com
    * Klicka på API Explorer
    * Klicka på devices/list i listan till vänster (eller besök följande sida direkt: http://api.telldus.com/explore/devices/list)
    * Under Response As, klicka i JSON och tryck på Send.

    Nu ska det dyka upp en hel del i rutan under. Maila mig gärna det svar du får till hello at remotestick.org. Den text som syns där är information om dina enheter och den data som ligger till grund för de enheter som syns i RemoteStick. Att du inte får några enheter i RemoteStick tyder på att det svar du får här är mer eller mindre tomt.
     
  3. MonsterM

    MonsterM Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har just införskaffat mig en Tellstick Net och RemoteStick och säger bara WOW.
    Tillsammans med tasker så finns det ju inte hinder alls för vad man kan göra.

    Några funktioner som jag gjort och kommer att installera är:

    Stereon startar när jag kommer hem.
    SMS när jag jag fått post i brevlådan, alltså den fysiska :)
    Öppna Garagporten när jag kommer hem från jobbet.
    Starta motorvärmaren om det är kallt på morgonen.
    Släcka ner hela huset när jag går och lägger mig.

    Mer kommer det bli, måste bara komma på vad jag vill göra.

    Så stort tack för pakerfeldt som gjort mitt liv så mycket enklare.... eller roligare i alla fall.
     
  4. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Kul! Alltid roligt att höra hur folk använder Tellstick/RemoteStick!
     
  5. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Varit sugen ett bra tag på remotestick samt tellstick net. Android@home verkar ju dröja... Nåväl, hur gör du för att få sms när posten kommer? Kan telldus live skicka mail vid events, använder du brytare till brevlådan?

    Tapatalk
     
  6. MonsterM

    MonsterM Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hejsan, har inte installerat än, men tanken jag kommer använda mig av Magnetkontakt med sändare
    Signal skickas alltså till Tellstick Net/RemoteStick när kontakten bryts, det kommer i sin tur trigga en profil i Tasker som kan skicka SMS, men kom på att det är ju bättre att jag gör en task med typ Say: Posten har kommit.

    Nu vet jag iofs inte om magnetkontakten stöds i RemoteStick, men jag hoppas den kommer ligga under sensor. Annars får pakerfeldt mer att göra :P
     
  7. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Ok, hojta till om hur det går. Är nyfiken på om det finns sensorer utöver temperaturmätare som stöds av Live, exempelvis brytare samt rörelsesensorer. Ringklocka hade varit fint att hantera med...

    Tapatalk
     
  8. mhema

    mhema Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2012
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Problem med två tellstickenheter? Jag skaffade nyligen en Tellstick NET, men när jag då hade både min gamla tellstick och denna nya NET registrerad hos Telldus live, då kunde jag inte lägga till nya enheter i Appen, jag hamnade i ett läge där båda enheterna fanns listade men det inte hände något när jag klickade på NET-enheten. Skulle vara kanon om man kunde använda bägge.
     
  9. mhema

    mhema Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2012
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Svart text i appen... jag har precis införskaffat en Viking trådlös termometer från Teknikmagasinet http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&artnr=340661 kan rekommenderas, står att den klarar 100m, vet inte om den gör det, men jag har ett stort hus och har inga problem att nå överallt, kanon!
    Men nu till min fråga, jag får ju in temperaturen jättebra i appen, men när jag lägger ut den på min planritning som har en hel del gråa fält, så försvinner nästan texten och jag kan inte lägga den i det rum som den tillhör :( kan man få möjlighet att ändra färg på texten ex. med tre variationer (vitt, grått, svart) då skulle man kunna placera den på vilken bakgrund som helst...? Fantastiskt roligt iaf, jag bor en bit i från huset på veckorna och då sänker jag värmen, när jag skall åka hit, så startar jag några element och kan nu följa hur temperaturen ändras i respektive rum. :)
     
  10. mhema

    mhema Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2012
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ett tillägg... har också skaffat en efergy elmätare, den har ju en display som tar emot förbrukningen och det går att "ladda över" data från mottagarenheten till min PC, men inte i realtid :( hade ju varit fantastiskt att även kunna följa hur energiförbrukningen ser ut, beroende på vilka element, lampor etc man slår av och på. Vet att det har skrivits en del om att Tellstick duo/net skulle kunna ta emot denna data, men jag vet inte hur det ligger till med det nu? vore ju en dröm att i denna app även kunna se förbrukningen i realtid och följa hur den påverkas av att man slår av elförbrukare i hemmet.
     
  11. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Kolla på telldus hemsida eller specifikt deras forum. Tror jag sett en ticket angående efergy men det tar nog tid om det ens går att implementera...

    Tapatalk
     
  12. delofson

    delofson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Har efter uppdatering till 4.1.1 i min GN upptäckt att Remotestick slutat fungera ordentligt. Appen startar osv. men kan inte trycka på mina enheter. Ingen respons helt enkelt. Som om de helt enkelt inte fanns där.
    Jag har testat att ominstallera appen, men det hjälpte ej.
     
  13. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Jag kör 4.1.1 på min GN och har inga problem med RemoteStick. Får du inget felmeddelande heller?
     
  14. delofson

    delofson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Nu fungerar det... Inte omöjligt att klåpardaniel vart i farten med nåt..

    men tack iaf :)
     
  15. Sputnic

    Sputnic Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vill inte prata om vintern just nu men..
    Det skulle vara praktiskt att styra en motorvärmare som också tar hänsyn till en utetempgivare. En funktion av typen att man ställer en tid när man tänker åka och ju kallare det är ute, destå tidigare före avresetiden startar värmaren.
     
  16. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Ja, absolut. Det har varit på tal tidigare. Du kan nästan uppnå detta om du kör Locale + RemoteStick. Men visst vore det trevligare om RemoteStick kunde sköta det helt själv.
     
  17. zkab

    zkab Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2010
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har installerat 'remote stick server' på min Debian server.
    Det är något skumt med 'remote stick servern' eftersom den vill inte starta vid reboot.
    Så här ser mina skript ut:

    cat /etc/init.d/x-files_remote_stick_server
    #!/bin/sh

    ### BEGIN INIT INFO
    # Provides: x-files_remote_stick_server
    # Required-Start: $remote_fs $syslog
    # Required-Stop: $remote_fs $syslog
    # Default-Start: 2 3 4 5
    # Default-Stop: 0 1 6
    # Short-Description: Start vid boot och stop vid shutdown
    # Description: Startar remote_stick_server
    ### END INIT INFO

    /home/jurka/my_scripts/remote_stick_server
    ---------------------------------------------------------------------------------
    cat /home/jurka/my_scripts/remote_stick_server
    #!/bin/sh

    cd /home/jurka/remotestick-server
    ./remotestick-server.py -h 192.168.0.2 > /home/jurka/downloads/remotestick.txt 2>&1 &
    cd
    ---------------------------------------------------------------------------------
    Har dessförinnan gjort 'sudo update-rc.d x-files_remote_stick_server defaults' för att få rätt runlevels på skriptet.
    När jag rebootar körs skriptet inte igång men kör jag explicit '/etc/init.d/x-files_remote_stick_server' går den snyggt igång.
    Har kollat att telldus startas innan skriptet
    Hjälp önskas
     
  18. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Nerladdningen av RemoteStick steg igår 29 augusti med 450%. Någon som vet vad det kommer sig av? Kan inte se något konkret ur Google Analytics tyvärr. Vore kul att veta om det skrevs om det någonstans.

    red/ Hade tydligen att göra med att Tellstick Net återigen finns i butikshyllorna efter en tids slutförsäljning.
     
    Last edited: 31 aug 2012
  19. davidhellmyrs

    davidhellmyrs Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2010
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Önskning

    Hej,

    hade gärna önskat en funktion i framtiden att man kan ställa in saker specifikt på vissa enheter.

    Dvs. både i programmet LÅSA ex. "frånslag". Dvs. bara ha "tillslag" aktiverat manuellt i programmet. Samma sak även i widgeten.

    Så du ex. kan ställa in på alla lampor kan ställa in,

    * Att du har både tillslag / frånslag.

    På grejer där du frånkopplar standby produkter. Styr ex. många av mina produkter, NAS, HTPC, hårddiskinspelande Comhem m.m.m så att de stängs av mjukt av enheten i sig själv vid klockan 2 på natten (exempelviss). Sen stänger Telldus LIVE enheten av matningen vid 02.30. Sen slår jag på denna manuellt igen dagen efter beroende på när jag "behöver" använda produkterna, vilket ibland inte blir alls. Sen stängs det av 02.30 igen.

    Dvs. ingen avancerad sak egentligen, bara det att jag vill kunna göra tillslag hur som helst, men frånslag skall vara låst (så jag inte slår av spänningssatta produkter) som inte stängs av mjukt. Kanske skulle kunna PIN kods låsa avstägning i nästa steg eller något?

    Ja det går bra som det är, jätte bra grej!
    Men en liten önskan iaf i framtida version ;) Hoppas du förstår hur jag menar!

    Tack!
     
  20. tjo

    tjo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2012
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Hej!
    Behöver man kunna programering eller kan vem som helst annvända detta???
    Verkar ju as-bra!!!