Fråga: Rensa ut förinstallerade program, root? superUser?

Diskussion i 'Xperia Z - ROM-filer och utveckling' startad av Keepan, 7 aug 2013.

  1. Keepan

    Keepan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2013
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Lessnat på att allt förinstallerade skit nu när man börjar få en rätt stor appsamling annars så skulle vilja göra en komplett rensning av mobilen och börja om från början (likt formatera datorn men få bort allt som telenor smackat in också).

    Har aldrig rootat eller så tidigare men ägnade hela gårdagen om att läsa på XDA och försöka få de fixat men ända jag lyckades med var att installera superUser som jag inte vet vad jag ska använda till?

    Vill inte låsa upp bootloadern av skäl som att jag vill behålla bravia motorn och garantin osv

    Kan någon vänlig skäl berätta vad jag bör göra för att ominstallera allt?
     
  2. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    superuser i sig gör absolut ingenting mer än att agera ett skydd. Appar som kan utnyttja root försöker få rooträttigheter, superuser kommer då ploppa upp och fråga dig om x app kan få rooträttigheter.

    för att kunna rensa bort lite appar finns tex titanium backup som namnet till trots går att göra så mkt mer med än bara att ta backup.

    Annars skulle jag välja en rom som du kan göra på låst bootloader med.
    de flesta roms på denna sidan går säkerligen att använda på låst bootloader.
     
  3. Keepan

    Keepan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2013
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack! Hjälpte mig in på rätt riktning iaf men satans vad knepigt det ska vara :(

    Försöker få in denna ROM http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2251512
    Men ingen j***** berättar ju alla steg i hur man ska installera! Måste till att börja med ha TWRP/CWM och för att installera dem måste man ha adb och fastboot installerat på datorn men ingen ger någon vägledning hur man får in dem heller och det är ju inte direkt någon .exe man ska klicka på... Suttit 6 timmar nu igen tror jag varav säkert hälften med att försöka installera twrp
     
  4. qsecofr

    qsecofr Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    3 571
    Mottagna gillanden:
    693
    Telefon:
    S24 ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
  5. Keepan

    Keepan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2013
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Den funkade inte för mig, gjorde säkert något fel då :o

    Det som tillslut funkade för mig var att jag hittade denna guldklimp någon dragit ihop för att göra livet lättare för oss
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?p=42407269

    Så med hjälp av det programmet lyckades jag få in ClockWorkMod och sen därifrån kunde jag installera ROMet som jag lagt in på SD kortet i .zip format.
    Önskar jag kunde skriva mer detaljerat för att hjälpa andra men bökat runt så mycket att jag själv inte vet exakt vad jag gjorde

    Har fått in temat så antar jag fick det rätt installerat men har tyvärr fortfarande massa bloatwares :(
    Finns det något sätt att rensa ännu mer?

    EDIT: Körde denna för att deleta mer bloatwares
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2350442

    Körde v1, dvs den mest extrema versionen och fick bort rätt mycket dock inte allt, tex. calculator, social life, google account är kvar (och en del till saker) men det är väll de man får räkna med
     
    Last edited: 8 aug 2013
  6. Keepan

    Keepan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2013
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Allt funkar bra nu och är rätt nöjd förutom den lilla detaljen att jag inte får internet via telenor (3g/4g). Nån som har en lösning? Har provat stänga av wifi, dra på airplane-mode och slå av igen för att tillsist reboota men utan framgång. Även kollat inställningar så jag har mobile data påslaget
     
  7. maxperes

    maxperes Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    1 207
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    Du lär ha rätt apn inställningar. Sen ang ditt förra inlägg, du kan ta bort fler appar med hjälp av en root explorer. Finns flera stycken på market

    Skickat från min Galaxy Nexus med Tapatalk 4
     
    Keepan gillar detta.