Reparation av hårdvarufel på rootad telefon

Diskussion i 'Allmänt' startad av xKit, 31 maj 2016.

  1. xKit

    xKit Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2016
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    9
    Köpte i en Galaxy S5 hos Proshop i augusti och rootade den (Samsung officiell ROM fast annan version än den som var från fabrik). I november fick den en lysande röd "låst" pixel.

    Jag kontaktade Proshops kundtjänst via telefon för att kolla om det gick att få den lagad på garanti trots att den var rootad, och fick beskedet att så länge det var ett hårdvarufel (vilket det är) så var det inga problem. Tyvärr gjorde jag misstaget att göra detta via telefon utan att spela in samtalet, så jag har inget bevis på detta nu.

    Iallafall så gjorde jag en returansökan, men sedan insåg jag att det nog skulle bli tajt med tiden att få tillbaka den innan jag skulle åka på en längre utlandsvistelse, så jag bestämde mig för att vänta med reparationen. Gjorde en ny returanmälan och skickade in den förra veckan. Idag fick jag ett mail från serviceverkstaden att telefonen innehåller "icke original software" och att de vill antingen ha 2000kr+moms (LOL) för att byta skärmen, eller så ska jag betala 300kr för att få tillbaka den (obs att det dessutom är en officiell Samsung ROM på den - det enda som skiljer mot en fabriksny telefon är att man kan se att den varit rootad genom KNOX).

    Jag ringde upp Proshops kundtjänst men nu hävdade tjejen där att "näää, det går inte" (trots att hon inte ens visste vad Root är). Hon skulle iallafall kolla med sina kollegor vad som gällde och återkomma.

    Vad har jag för rättigheter här? Enligt http://fsfe.org/freesoftware/legal/flashingdevices.en.html så har konsumenter inom EU rätt att få hårdvarufel åtgärdade på garanti upp till 2 år efter inköp, trots att man rootat telefonen. Finns det några officiella svenska källor på detta, typ ARN, Konsumentverket, osv? Någon som råkat ut för samma sak, och hur gick det?

    Kommer aldrig mer lita på något jag enbart fått muntligt, när telefonen är tillbaka ska det installeras voice recorder ASAP.
     
  2. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Det finns en guide/inlägg här någonstans där allt gällande detta är presenterat. Jag kommer dock inte ihåg vem som har skrivit det eller under vilket forum... Där hänvisas det iaf till EU-lagen som du hänvisar till ovan. Det ska gå att få det åtgärdat. Stå på dig.
     
  3. Droid119

    Droid119 Guest

    @xKit@xKit
    Tillverkaren, dvs Samsung i detta fallet har all rätt att upphäva garantin när dem vill.
    Eftersom du har modifierat telefonen, även hårdvaran då Knox är en hårdvarudel har jag för mig?

    Du kan dock reklamera telefonen då reklamationsrätten är lagstadgad vilket Garantin inte är. Reklamationsrätten kan dem inte kasta bort.

    Åter till sak. Root påverkar inte skärmen. Och mjukvaran är inte längre officiell eftersom root finns.
    Även om du hade samtalet inspelat så hade verkstaden fortfarande rätt att neka reperation.
     
  4. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Nej Knox är mjukvara
     
    jnsson gillar detta.
  5. Droid119

    Droid119 Guest

    Men inte själva Fuse:n. :)
     
  6. xKit

    xKit Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2016
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    9
    For the record så här 4 år senare så kan jag meddela att jag drog detta till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) och fick efter ca 6 månader rätt och pengarna tillbaka av Proshop.
     
    eastbound, Buzz, fryguy och 1 annan gillar detta.