[ROM] [GingerBread] CyanogenMod 7.2.0-RC0 INOFFICIELL "nightly" [2012-02-01] [Gen2]

Diskussion i 'ZTE' startad av kallt_kaffe, 20 maj 2011.

  1. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Nu finns en version av 2011-12-04 som inkluderar Google apps "out-of-the-box" och installeras samtidigt som partitionslayouten görs om, så att man får 295Mb på datapartitionen. Se post #2 i denna tråd: https://swedroid.se/forum/45934-fla...nal-2-2-andra-partitionering-pa-nand-m-m.html. Det kan vara bra att börja med den och sedan lägga in den senaste versionen.

    OBS! Uppgradera först Clockwork recovery till v4.0.0.2 eller senare Index of /recovery/v9 )
    I post #3 i denna tråd finns en app som gör Clockwork installationen åt dig: https://swedroid.se/forum/45934-fla...2-2-andra-partitionering-pa-nand-cm7-m-m.html


    Beskrivning

    Changelog
    • 2012-02-01: Nysynkad och nykompilerad.
    • 2012-01-26: Nykompilerad version med den nyligen "backport:ade" rotationsanimationen från ICS.
    • 2012-01-13b: Bättre fix till nedanstående. Overlayen tillbaka men uppdaterad.
    • 2012-01-13: Fixat Force-Close problemet i Kontakter.
    • 2012-01-10: Färskt synkad källkod.
    • 2011-12-14: Färskt synkad källkod och USB Host mode bortplockat då det sabbar batteritiden.
    • 2011-12-04: Färskt synkad källkod (nu är alla patchar som legat på review merge:ade)
    • 2011-11-29: USB Host mode, fixat FM Radion + recent apps fixen
    • 2011-11-26: Färskt synkad källkod + 2 patchar som väntar på review (bl.a. batterifixen)
    • 2011-10-13: Färskt synkad källkod + ett antal patchar som ligger och väntar på review.
    • 2011-09-26: Ny build med färskt synkad källkod. Testa t.ex. det nya låsskärmsalternativet.
    • 2011-09-21: Inget nytt som märks. Lite kosmetiska skillnader i sensor koden.
    • 2011-09-20:Använder 2.6.35.7 kärnan. Det enda jag vet som inte fungerar är USB Host mode. En annan nyhet är att sensor lib:en numera är egenkompilerad och g-sensorn funkar nu bättre och spel som t.ex. Shaky Tower och Cubes Free går nu att spela.
    • 2011-08-19: Bytt default codepage till utf8 (gör att svenska tecken fungerar vid CIFS montering). Lagt till stöd för USB Host mode (HID och Storage) (obs! kräver speciell adapter och strömförsörjd USB HUB). Fungerar för mig bäst om man kopplar in hub:en till plattan först och sedan strömmen till hub:en. Använder man USB mus så fryser det grafiska gränssnittet om man stänger av och slår på skärmen i "portträtt"-läge. Lagringsenheter monteras automatiskt på /mnt/usbdisk och kan avmonteras i Inställningar->lagring för säker borttagning. NTFS formaterade enheter monteras i "read-only".
    • 2011-08-15: Troligen ingen märkbar skillnad jämfört med 2011-08-10. abtfilt som används för samexistens av bt/wifi är nu kompilerad från källkod och CM7 i övigt är väl 5 dagar nyare men som sagt, troligen inget som märks.
    • 2011-08-10: BT och Wifi funkar nu bättre att använda samtidigt, som t.ex. när man streamar radio från nätet till en BT högtalare. Bör fungera likvärdigt som i 2.2. Om det fortfarande strular, slå av både wifi och bt och starta sedan bt innan wifi.
    • 2011-08-08: Skärmkalibreringen helt omskriven. Även multitouch hacken går att justera lite. Lagt till emulering av två fingersrotation genom att dra två fingrar på andra ledden (jämfört med zoom-emuleringen). Recent apps buggen är tillbaka för tillfället pga att jag minimerat antalet ändringar i CM7 då jag försöker få V9 att få officiellt CM7 stöd.
    • 2011-07-17: Lite småjusteringar i kärnan men framför allt så har CM projektet fått stöd för PAN (tethering via blåtand).
    • 2011-07-15: Lagt till en FM Radio fix från Blade projektet som fixar en bugg som gjorde att den tappade mer ström än normalt i standby läge. Finputsat lite mer på "slide-zoom" funktionen. Gjort om delar av skärmkalibreringskoden (dock inget som märks för användaren). Lagt till några ändringar av kamera lib:en som gjorts i Blade projektet.
    • 2011-07-11: Fixat Screenshot funktionen samt ökat Smartass max nivån när skärmen är av till 320MHz eftersom Tunein radio ibland verkade vara på gränsen att orka med när skärmen var av.
    • 2011-07-10: Ny metod för att emulera pinch-zoom. Två fingrar dras parallellt uppåt eller nedåt (om man utgår från porträttläge). Ger mycket bättre kontroll på zoomningen.
      Förklarande bild: [​IMG]
    • 2011-07-08: Experimentellt pinch-zoom stöd. Lite skakigt men funkar tillräckligt bra för att vara användbart i Angry birds. Lagt till BFQ I/O Scheduler (NoFrills CPU Control kan användas för att testa olika I/O schedulers).
    • 2011-07-03: Lagt till Interactive och Smartass (cpu frekvens skalnings guvernörer)
    • 2011-07-02: Överklockbar upp till 864MHz. OBS! Kärnan och CM7 är nu kompilerade för VMSPLIT_3G vilket betyder att tidigare kärnor INTE fungerar med versioner från om med denna release (och tvärt om).
    • 2011-06-27: "Lånade" USB tethering fixen från ZTE Blade så nu funkar även det.
    • 2011-06-24: Synkad källkoden och tagit bort ldpi grafik (det sista för att få ner storleken lite). Det är samma version som används till ompartitioneringspaketet i post #2 i denna tråd: https://swedroid.se/forum/45934-fla...nal-2-2-andra-partitionering-pa-nand-m-m.html
    • 2011-06-23: Uppdaterat proprietära lib:ar med nya versioner från Telias officiella 2.2 uppgradering.
    • 2011-06-18: FM Radio ("lånat" fixen som nyligen släpptes till ZTE Blade's CM7). cifs.ko, slow-work.ko, nls_utf8.ko och tun.ko kernel moduler. (För CIFS och den sista är för OpenVPN).
    • 2011-06-15: Fixat "Recent apps" så att den fyller ut skärmen och dessutom visare lite större ikoner och text.
    • 2011-06-06: Fixat kompassen som var trasig igen i förra versionen. Aktivitetsfältet tillbaka till normalstorlek. Alla bakgrunder högupplösta (var bara typ hälften som var det i förra versionen).
    • 2011-06-05: Använder samma overlays som Nook color vilket gör att de flesta bakgrunder nu har full upplösning (960x800) och tangentbordet är högre. Även låsskärmen ser hyffsad ut så den är återigen påslagen default. Justerat bluetooth så att Wiimote fungerar (precis som den gör i 2.2). Notifieringslisten är också större men jag är inte helt säker på än om jag gillar det eller inte.
    • 2011-05-31: Synkat källkoden med officiella CyanogenMod och installationsskripten skall nu fungera som de ska igen. OBS! Kräver dock den modifierade versionen av Clockwork 3.2.0.0 med 64mb /tmp partition eftersom den gör backup på google apps:en under installationen. Detta betyder också att man INTE behöver installera om google apps:en vid en uppgradering
    • 2011-05-29: Nu ska det funka att installera.
    • 2011-05-28: Fixat problemet med installationsskriptet i 2011-05-27 versionen.
    • 2011-05-27: Telefonljud bör nu alltid routas till extern högtalare. Även tagit bort hdpi grafik (används vid LCD densitet 240 vilket väl ingen ändå kör?)
    • 2011-05-25: Nu finns ett, förhoppningsvis, fungerande skärmkalibreringsprogram.
    • 2011-05-24: Lade till bitmappar för ldpi och hdpi. Läser kalibreringsdata från /system/etc/pointercal.
    • 2011-05-21: Bättre autobrightness nivåer samt låsskärmen avstängd.
    • 2011-05-20: Första versionen

    Tips
    • Gå in i Inställningar->CyanogenMod-inställningar->Skärm och slå på 180 graders rotering.

    AHB överklockning
    Ladda ner och installera denna med Clockwork: cm7_zte_v9_overclockable_kernel_ahb_20111214.zip
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 1 feb 2012
    henke_e, Faxi, Hickin och 79 andra gillar detta.
  2. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 329
    Mottagna gillanden:
    1 632
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Ska genast testa.
    Har den a2sd?
     
    Lx_r gillar detta.
  3. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Tja... Minns faktiskt inte om CM7 har det inbyggt eller inte. Troligen men jag är inte 100. Det är "standard" CM7 fast nightly versionen så det är Android 2.3.4.
     
  4. BalsbyMange

    BalsbyMange Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2009
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Flashat med din gapps. Allt ser ok ut. Skärmkalibreringen verkar bra.
     
  5. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Hade en liten issue nyss efter att jag installerat Launcher Pro och tryckte på home för att byta till den så hade "Home" ingen effekt. Efter en omstart funkar den igen. Skumt. Kanske var ngt med Launcherbytet som "låste" den.
     
  6. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 329
    Mottagna gillanden:
    1 632
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag väntar bara på nandroid. Inga snabba grejer. ;)
     
  7. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jo, den nya gapps:en verkar funka. Hade inte hunnit testa den så mycket när innan jag laddade upp den. 2.3.4 gapps:en "lånade" jag från Oxygen/Devnull ROM:arnas repository (Två bra HTC Desire ROM:ar).
     
  8. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Fegis! ;)

    Men jag måste säga att hittills fungerar allt riktigt bra. Ser lite komiskt ut att screen off animationen körs i landskapsläget dock.
     
  9. BalsbyMange

    BalsbyMange Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2009
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag bytte till ADW EX, home knappen fungerade bra efter bytet och innan omstart.
     
  10. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Kanske borde nämna också innan någon frågar. Det funkar bra att köra med paritioneringen som ger 278Mb datapartition. CM7 flyttar automatiskt /cache/download om cachen är mindre än 20Mb och det finns för närvarande 20Mb's marginal på /system (detta kommer dock att minska lite när jag petar in lite libbar och en app för kalibrering)
     
    HOAP gillar detta.
  11. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 329
    Mottagna gillanden:
    1 632
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Då kanske man kan byta till den på 278 sen dårå. ;)
    Just nu ska den hålla på och regga med google. Går via "G" och inte "H" här ute i skogarna. Av någon anledning så får man ju ingen möjlighet att ansluta via WLAN innan man kommer till det steget (som i Desire). ;)

    Skärmkalibreringen är perfa.
     
    Last edited: 20 maj 2011
  12. DaKKs

    DaKKs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    536
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    flashas detta genom clockwork eller?
     
  13. BalsbyMange

    BalsbyMange Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2009
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Ser inte så ut, ska ut o leta upp hur man drar in de.
     
  14. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 329
    Mottagna gillanden:
    1 632
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    Darktremor's script är ju poppis.. det har ju också ett GUI.
     
  15. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jajamen...

    Flasha den stora filen (update-cm....)
    Flasha gapps
    Wipe
    Starta om
     
    DaKKs gillar detta.
  16. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 329
    Mottagna gillanden:
    1 632
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Brassade in denna för a2sd:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=715116
    Får se om det gick. ;)

    Edit: Gick fint. Så, flasha den om ni ska ha app2sd.
    Edit2: Nu fick jag en liten omstart... hmm.
    Edit3: Efter omstart så var darktremor guit borta men efter ominstallation så verkar det funka igen. Ingen omstart än. :)
     
    Last edited: 20 maj 2011
    curse och BalsbyMange gillar detta.
  17. curse

    curse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2010
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Tack för allt jobb kallt_kaffe!
    Ska bli spännande med GB på den.
    Känns den snabbare än 2.2? Jag tyckte det kändes så både på min Tattoo och min Galaxy S. Håller på att tanka ner den nu, men det tar en stund. (hurra för mobilt "bred"band)

    Jag förmodar att det är som vanligt.. lägga på SD, recovery, flash zip.. och om man inte är nöjd så tillbaka till RLS6? Och förstås. det är väl wipe som gäller när man går från 2.2 till 2.3.4?
    Överklockningen lär väl inte funka ännu va?
    Flytande iskuber? lol (sorry, men gillar den bakgrunden)
     
  18. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 329
    Mottagna gillanden:
    1 632
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Swiftkey keyboard verkar inte fatta att skärmen är stor. Tangentbordet blir väldigt litet.
    Så blev det inte i 2.2. Lösning? :)

    Edit: Det är bara Swiftkey's nya beta som blir konstig... men ja, det är ju en beta. ;)
    Vanliga funkar.
     
    Last edited: 20 maj 2011
  19. BalsbyMange

    BalsbyMange Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2009
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Fick också en underlig reboot efter flashning av darktremor, tog ganska lång tid för den att boota om efter den, men allt verkar bra.
     
  20. DaKKs

    DaKKs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    536
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    nu har jag kört den i ungefär en kvart. lite laggig är den här och där, men inget man stör sig på särskilt mycket. kalibreringen är det inget fel på alls. förutom att lockscreenen är krympt (tar upp 1/4 av skärmen) så funkar allt jag testat finfint.

    Tack, Kallt_Kaffe


    EDIT: Hoppas att det inte är ett problem, men jag postade detta även på CM's forum då vissa var intresserade.
    http://forum.cyanogenmod.com/topic/17500-cm7-to-zte-v9-aka-light/page__view__findpost__p__197912
     
    Last edited: 20 maj 2011