Fråga: Root efter JB-installation

Diskussion i 'Nexus S - ROM-filer och utveckling' startad av ksn, 23 jul 2012.

  1. ksn

    ksn Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tja!

    Har en kanske lite dum fråga men är iaf väldigt tacksam för ett svar. Det är såhär att jag rootade min svenska nexus s (I9023) för ett par månader sen och har kört med orginalromen så när JB kom körde jag in den från OTA. Ivrig som jag är glömde jag att köra en backup med titanium innan installationen och rooten försvann som bekant efter uppdateringen. SU finns fortfarande kvar men funktionaliteten är ju såklart borta. Jag saknar voodoo sound så grymt mycket så jag pallar knappt att lyssna på musik länge :P

    Jag har märkt att min bootloader fortfarande är upplåst. Så till min fråga: Kan jag få root igen utan att wipa SDkortet? Och är det bara att flasha CWM recovery och flasha SU? Eller har jag krånglat till allt nu bara för att jag inte unrootade innan OTAn?

    // aningen förvirrad
     
  2. maxperes

    maxperes Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    1 207
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    Flasha clockwork igen och sedan su genom clockwork. Lätt som en plätt och du behåller allt på sd kortet :)

    Skickat från min Blade via Tapatalk 2
     
  3. eidos

    eidos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Eftersom din bootloader redan är upplåst så kan du skippa den biten i dom flesta guider och hoppa vidare till biten när du kopplar in den i datorn och flashar in ny recovery via kommandotolken (cmd i Windows, terminal i linux) finns både cwm eller twrp och och sedan rom of choise. JB stock med simple kernel så får du Voodo bland annat flyter najs och känns som en stabil everyday rom.
     
    Last edited: 24 jul 2012
  4. JoeNish

    JoeNish Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2012
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Om man har en Nexus S som aldrig varit rootad men är uppdaterad till JB via OTA så är det bara att följa guiden som vanligt ? Inget speciellt för att man har JB ?
    Har jag fattat rätt då ? :D Villl vara säker innan man sätter igång.
    Ni får gärna ge tips på en bra kernel som ger stabilitet och bra batteritid.
     
  5. JoeNish

    JoeNish Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2012
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tack för alla bra svar :S
    Löste det själv.
     
  6. Syer

    Syer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har problem med att få tillbaka root sen JB uppdatering. Har följt guiden för root på mac här men verka inte fungera helt. Enligt Superuser appen har jag root, men när jag försöker uppdatera den appen eller CWM så har jag inte root behörighet.. Någon som har nåt tips? Har testat att köra rooten genom både senaste CWM (recovery-clockwork-6.0.1.0-crespo) och gamla (recovery-clockwork-3.0.0.0-crespo).
     
  7. JoeNish

    JoeNish Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2012
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Du kan inte lägga in nyare version av SU via recovery då? Kanske är nått med den som strular ? Jag gissar bara vilt, är rätt okunnig :D
    Alternativet är väll att låna någons PC, finns väll nån enkel root, i stil med oneklick root nästan som ska funka ?
    Och du har inte låst din bootloader igen så den strular till? vet inte ens hur de funkar riktigt. Men jag gissar mycket iallafall :D
     
    Last edited: 8 aug 2012