Guide: Root för låst bootloader (old)

Diskussion i 'Xperia V' startad av datagubben, 25 jan 2013.

  1. swelite

    swelite Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2013
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har gjort denna root nu för ett par dagar sen :/ men nu funkar inte min internet delning på mobilen :( Varken via usb eller trådlöst :( Vad e felet eller man kan inte ha den rootad ?

    Tack på förhand!
     
  2. capeqi

    capeqi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2013
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej! Jag har fastnat i steg 2, går inte att starta telefonen utan det kommer bara upp en skärmsläckare. Har uppdaterat telefonen till jelly bean innan root, kan det vara orsaken?
    Mvh
     
  3. gotrooter

    gotrooter Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2013
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Funkar för CyanogenMod?

    Hej,

    Tack för en så detaljerad guide!

    En nybörjarfråga: Jag har en Xperia V från Telenor, och det går inte att låsa upp bootloadern. Jag har kontrollerat det i Service info i telefonen, och det står också "operatörslåst i 12 månader" på förpackningen.

    Om jag följer den här guiden för att roota telefonen, kan jag efter det installera CyanogenMod? Det verkar som att FreeXperia stödjer Xperia V i CM10.1 och det vore riktigt trevligt om det gick. :)

    Hoppas...!
     
  4. datagubben

    datagubben Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Sorry :ehm: du behöver upplåst lur för det och flasha kernel med fastboot.
     
  5. AlgoJerViA

    AlgoJerViA Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2013
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ok, så jag har en Xperia V (LT25i) med 1264-2336_91.A.0.490 och bootloaderna är låst som fan, dvs "Bootloader unlock allowed: No". Jag har googlat och sökt de sista dagarna så länge att jag börjar bli smått deprimerad och anar att det kommer ta 2-3år innan jag får köra cyanogenmod igen. Är det meningen att det här ska fungera? Håller på att ladda ner flashtools nu men anslutningen är från 90-talet så jag har tid att fråga lite nu innan jag blint kastar mig in i det här projektet.

    Hur som, om det nu fungerar och telefonen blir rootad kan jag använda ROM Manager och installera ClockworkMods och sen Cyanogenmod? Och... är det meningen att jag ska se nått speciellt på skärmen när jag håller ner volymknappen och sätter i USB-sladen? Min tidigare erfarenhet är att man får upp en meny med lite alternativ osv men det kanske är en annan sak än när man använder flashtools?

    Länkarna är ju döda på det här forumet också så den enda svenska generic jag hittat än är Xperia_V__LT25i__9_0_1_D_0_10__Telia, är det ett problem om telefonen är operatörslåst till Tre?

    //AlgoJerViA
     
  6. AlgoJerViA

    AlgoJerViA Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2013
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja men nä, det är bara att lite slöt acceptera att det här inte fungerar ett jävla någe heller. Vare sig datorn eller telefonen visar minsta tecken på att vara intreserade att diskutera flash med varandra trots ett ihärdig pressande på volymknappen, främst nedåt men en och annan uppåt också för säkerhets skull. När jag trycker på volymknappen och sätter i USB sladden visar den först SONY loggan och sen en bild på batteriet ett tag, datorn står och hoppas att någon ska svara dess desperata försök att få kontakt, men icke.
    Deprimerande helt enkelt. :cry:

    //Andreas
     
  7. AlgoJerViA

    AlgoJerViA Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2013
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    OK, nu har jag faktiskt läst tråden istället för att titta på den så ok, jag kanske ska testa installera drivrutiner osv... visst jag gör det då.
     
  8. AlgoJerViA

    AlgoJerViA Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2013
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    OMG, det fungerar, håller just nu på och flashar Xperia_V__LT25i__9_0_1_D_0_10__Telia. Läskigt som fan är det... :teeth:
     
  9. AlgoJerViA

    AlgoJerViA Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2013
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Så där ja, nu var telefonen brickad... aaarghh!!! o_O
    Försökte helt enkelt installera CM10 (FXP206-cm-10.1-20130210-UNOFFICIAL-tsubasa.zip) via ClockwordMod vilket verkade gå bra men icke! Enda som händer när man trycker på poweron är en vibration, inget mer.

    Nåja Flashtools fungerar fortfarande så ingen större skada skedd, någon som har någon ide varför CM10 inte funkar?

    //AlgoJerVia
     
  10. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Funkar inte för att då inte kan låsa upp din bootloader och flasha in den kernel som behövs för att kunna köra CM.

    Sent OTA using TapaTalk
     
  11. AlgoJerViA

    AlgoJerViA Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2013
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Så jag kan bara flasha saker som är signerade av Google, de luriga jävlarna. Well, jag ska få koden till operatörslåset snart eftersom det var ett misstag att det var där från början och sen tänkte jag försöka höra av mig till Sony. Det har ju tydligen fungerat i Spanien om jag förstod rätt.

    Men om jag är root men inte kan flasha custom kernel kan jag överklocka då eller och kan jag skriva över allt annat än bootloader och kernel?

    //AlgoJerVia
     
  12. AlgoJerViA

    AlgoJerViA Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2013
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu kör jag 4.1.2 och har root access, det fungerar men det finns lite små störande problem. Det började med att Spotify inte startade men det finns en beta som visst ska fungera men det gick inte att spara ner appen. I download manager stod det bra Unsuccessful download och sen när jag byte till Firefox fick jag veta att den inte hade skrivrättigheter på sdcard0 och av någon anledning ignorerar den alla försök att byta nedladdningskatalog. sdcard0 ägs av root och tillhör gruppen sdcard_rw emedans sdcard1 ägs av system och tillhör samma grup. Det lite märkliga är ju att Firefox redan via gruppen borde ha skrivrättigheter. Hur som helst är mount raderna för dem helt olika.

    Kod:
    /dev/block/vold/179:33 /storage/sdcard1 vfat rw,dirsync,nosuid,nodev,noexec,relatime,uid=1000,gid=1015,fmask=0702,dmask=0702,allow_utime=0020,codepage=cp437,iocharset=iso8859-1,shortname=mixed,utf8,errors=remount-ro 0 0
    /dev/fuse /storage/sdcard0 fuse rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,user_id=2800,group_id=2800,default_permissions,allow_other 0 0
    Jag kan säkerligen fixa det här eftersom jag är haft Linux sen jag var liten men damn vad de har rört till det. o_O Det är mycket som är märkligt primitivt med visa Android system kan jag tycka ibland. Kanske kan va en ide att formatera om det interna minneskortet till nått trevliga filsystem än fat.

    //AlgoJerViA