Roota din HUAWEI Y6 2 compact (LYO-L21)

Diskussion i 'Huawei Allmänt' startad av torbjorn, 11 jul 2017.

  1. torbjorn

    torbjorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2014
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Är du trött på att höra boot-signalen varje gång du startar din

    HUAWEI Y6 2 compact (LYO-L21)

    och glömde kvällen innan att stänga av alla signalljud på den?

    Denna mobil är lika löjlig som min HTC Explorer vars startljud inte heller går att stänga av, med mindre än att alla ljud ska vara tysta. Märkligt, eftersom båda mobiler är bland de bästa jag använt.

    Nå, roota din mobil. För bägge gäller att först låsa upp mobilens bootloader och bägge telefontillverkare ger dig upplåsningskoden gratis. För Huawein gäller följande:


    1. Starta din dator och din webläsare.


    2. Registrera din mobil på

    https://emui.huawei.com/en/plugin/unlock/detail

    och få koden. Sidan är pedagogisk men en smula långsam, så ha tålamod. Koden visas på datorskärmen.


    3. Använder din dator Linux hämtar du paketen ADB och FASTBOOT, vilket är snabbt gjort. Du styr dessa i ett Terminalfönster.


    4. I mobilens Utvecklaralternativ slår du på USB-felsökning (USB-debug) och OEM-upplåsning.

    Säkerhetskopiera sedan allt i telefonens internminne emedan en upplåsning av bootloadern återställer telefonen i FactoryResetLäge. Dvs alla egna filer och program försvinner och mobilen är som den var innan någon hade använt den.


    5. Stäng av mobilen. Håll sedan in volym+ner och power-knappen samtidigt som du ansluter telefonen till datorns usb.


    6. Har du mikroskopiska textrader nere på den i övrigt svarta mobilskärmens vänstra kant är den nu i Fastboot-läge.


    7. I datorns mobilfönster skriver du

    fastboot oem unlock 123456789123456789

    där siffrorna är den kod du fick från bootloadersidan hos Huawei. Du får en ganska omedelbar bekräftelse på mobilens skärm.


    8. Hämta TWRP från

    http://www14.zippyshare.com/v/0vMacpBz/file.html

    och lägg filen i din Home i Linuxdatorn. Filen heter just twrp.img


    9. Stäng av mobilen. Håll sedan in volym+ner och power-knappen samtidigt som du ansluter telefonen till datorns usb. Har du mikroskopiska textrader nere på mobilskärmens vänstra kant är den nu i Fastboot-läge.


    10. I datorns terminalfönster skriver du nu

    fastboot flash recovery twrp.img

    och får en ganska omedelbar bekräftelse på mobilens skärm.


    11. Skriv i datorns terminalfönster

    fastboot reboot

    och mobilen startar om.


    12. Hämta SuperSU med din dator från

    http://www76.zippyshare.com/v/debXvCgn/file.html


    13. Kopiera filen via den usb-sladd som fortfarande är ansluten till mobilen. Lägg filen på mobilens minneskort.

    Alternativt tar du ut kortet, använder en adapter och kopierar direkt till kortet från datorn. Filen SuperSU ska hamna på minneskortet. Placera sedan kortet i mobilen.


    14. Starta om mobilen, samtidigt som du håller in volym+upp och powerknappen. Nu ska du hamna i TWRPs lilla program.


    15. Välj TWRPs Install. Det kan vara lite svårt att hitta minneskortet i menyerna men om du minns vad du hade på minneskortet kommer du förr eller senare dit.


    16. Välj att installera (flash) SuperSu.


    17. Starta om mobilen normalt.


    18. Hämta sedan en vettig filhanterare som kan hantera systembiblioteket i mobilen. Det finns massor på Play.


    19. Gå sedan in (med filhanteraren) i mobilens internminnes

    /system/media/audio/animationsounds/ och ändra namn på

    bootsound.ogg

    till något utan ändelsen ogg


    20. Går det inte? Ändra rättigheterna (permissions) på filen. Ändra så att alla kan läsa och skriva filen. Tryck ok. Kolla igen: Fastnade ändringarna? Vissa filhanterare kan ha problem med detta - Gud vet varför. Jag kunde inte radera ogg-filen men jag kunde namnändra den. Vilket kommer att ge önskad effekt.


    21. Innan du stänger av mobilen: Se till att ljudet (tex ringsignaler) är på högsta nivå (mest bara för att demonstrera det du strax kommer att få uppleva).


    22. Starta om mobilen och njut av tystnaden från den bootsignal som nu aldrig mer kommer att höras.


    (Det praktiska arbetet tog en halvtimme för mig, men jag hade också en linuxdator vars ADB och FASTBOOT redan var installerade. Jag hade också läst hur man möjligen skulle kunna göra och ägnat någon timme åt att försöka förstå varför tekniska sidor sällan har vettiga instruktioner. Allt är oftast beskrivet i texterna, men vissa saker förutsätts. Att installera ADB på en Windowsdator tog en eftermiddag, så jag rekommenderar Linux. Det gör jag alltid)