Tips: Roota din SGNote

Diskussion i 'Galaxy Note - ROM-filer och utveckling' startad av zeg, 5 nov 2011.

  1. Vipan

    Vipan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Jag har rootat min X10 och det var med någon sorts oneclickroot och ettttag sedan. Hur krånglig, svår att förstå är zerRush? Har du tagit bort appar och vilka? Min Note är obunden operatör.
     
  2. Vipan

    Vipan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Skulle jag också gilla.
     
  3. Pinnacle

    Pinnacle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    696
    Mottagna gillanden:
    221
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Fråga nummer ett som bara du kan besvara är om du verkligen vill roota din telefon och i sådana fall varför?

    Sen föreslår jag att du INTE rootar din telefon om du är det minsta lilla tveksam om hur du skall gå tillväga.
    Om du väljer att gå vidare så är det på ditt ansvar, om något händer med din telefon så har du dig själv att skylla.


    Efter att det är sagt så går vi vidare....


    Om har en firmware/kernel under KL* så kan du använda zergRush för att roota din telefon, jag har KK1 och använde denna metod och det är busenkelt!

    För att ta reda på villken firmware/kernel du har, gå in under settings, about phone och leta reda på Kernel version, de viktigaste att titta på är de tre sista bokstäverna/siffrorna: N7000ZSKK1 (KK1 är alltså firmware/kernel version).

    Roota din telefon med zergRush:
    - Ladda ner InitialRootFlasher.zip och packa upp filen någonstans.
    - Ladda ner korrekt CF-Root kernel från någon av de nedanstående länkarna - Det är här din firmware/kernel version kommer in.

    xda-developers - View Single Post - [27.12.2011][CF-Root 5.0] KJ1/4/6, KK1/9/A, KL1/3/7 - su+bb+CWM5
    xda-developers - View Single Post - [27.12.2011][CF-Root 5.0] KJ1/4/6, KK1/9/A, KL1/3/7 - su+bb+CWM5

    Om du fortfarande är osäker på vilken CF-Root kernel du ska använda, läs, läs, läs och läs sektionen Help! Which file do I use ?xda-developers - View Single Post - [27.12.2011][CF-Root 5.0] KJ1/4/6, KK1/9/A, KL1/3/7 - su+bb+CWM5

    Om du efter att ha läst ovanstående post flera gånger fortfarande inte vet hur du ska göra eller inte hittar rätt CF-Root kernel så föreslår jag att du väntar eller helt enkelt struntar i att roota din telefon.

    - Packa upp filen (det underlättar om du packar upp filen med winrar) flera gånger så att du slutligen får en fil som heter zImage.
    - Kopiera zImage filen som du packade upp till zImage mappen som finns i InitialRootFlasher mappen.
    - Kör filen "not-rooted-yet.bat" och följ instruktionerna NOGA!
    - Efter en stund så startar telefonen om, kontrollera om en fil som heter CWM finns bland dina applikationer.
    - För att verifiera att du har lyckats kan du även installera Root Checker Basic från market.

    Lycka till och glöm inte att klicka på "Tack!". ;-)
     
    svinhuve, 3kgt, Ionleg och 1 annan gillar detta.
  4. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Men om du lägger in tex en kernel och custom rom från tex CM eller någon annan bör väl ändå trädet och andra bootanimationer försvinna? Då även ljudet?

    Ev kan du söka på splashscreen.. om det nu är den som poppar upp innan bootanimationen drar igång.

    Är hemma på lunch bara så hinner inte kika mer just nu:)
     
  5. yallsostupid

    yallsostupid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Från XDA
    1.2. If you are not rooted yet: Using the zergRush exploit This method no longer works on KL* and newer firmwares!
     
  6. Pinnacle

    Pinnacle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    696
    Mottagna gillanden:
    221
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Ja, det var ju exakt det jag skrev?
     
  7. XaNoR

    XaNoR Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Jag bytte ut de filerna som jag beskrev tidigare för att ändra. Jag är rookie på Android ÄNNU.
    Borde som sagt finnas en conf-fil eller liknande som pekar mot 3's äckliga start- och stänga-av-ljud eftersom de inte heter samma som originalen...
     
  8. Seaweed

    Seaweed Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    En riktig rookie-fråga, men det går alltså inte att roota om man har KL7?
     
  9. johoolio

    johoolio Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    det ska gå fint. jag hittar ingen till min kk5 dock
     
  10. johoolio

    johoolio Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    om jag har fattat det rätt så måste jag flasha in typ kka med odin innan jag kan roota?
    för just nu kör den på kk5 och jag hittar ingen cf-root på kk5.
     
  11. Seaweed

    Seaweed Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hittar ingen vettig guide för att roota KL7, har du nåt länktips?

    MVH
     
  12. marreboy

    marreboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    johoolio gillar detta.
  13. marreboy

    marreboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Enligt länken jag postade här ovan så är KL7 icke rootbar just nu. läs lite där. Du kanske hittar något användbart.
     
  14. johoolio

    johoolio Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    jag var ute efter cwm så jag kunde lägga i checkROM. gick inte med den första metoden i länken du tipsa. den andra metoden går men då måste du ha en kernel med cwm, vilket chainfire inte har gjort med kk5.

    löste det ganska enkelt med att flasha in kka med odin, la in cf-kernel(med den andra metoden). sen flasha checkrom.

    jag måste va blind! såg precis att det finns cf-kernel för kk5. jaja redan gjort. men det kanske hjälper någon annan som sitter på kk5, så dom slipper ta den omvägen som jag gjorde.
     
  15. snabben

    snabben Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2011
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    OnePlus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 5
    ROM:
    Stock
    Info:
    Stock
    Telefon 2:
    t0lte
    ROM:
    Lineage OS
    hej om jag vill roota min note + få cwm, då följer jag bara denna guide ?
    http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=18978158&postcount=1
    och väljer efter vilken kärna jag har. (KK4) och startar programmet och pluggar i tel så sköter den sig själv? hur funkar det om man sen vill lägga in en custom rom, räknar den där flashcountern så min garanti blir förbrukad?
    Mvh snabben
     
  16. enmil

    enmil Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Ja, så gjorde jag. Är rootad och har CWM. Däremot stannade jag där. Tänkte testa lägga in en nyare ROM men allt verkade så komplicerat. Kanske inte just att få in den nya ROMen men att få tillbaka allt sen.
     
  17. enmil

    enmil Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag undrar om någon vet hur man får root eller återställer efter man har flashat in senaste stock firmwaren. CWM manager säger att jag kommer tappa min root om jag fortsätter. blir jag fast på den firmwaren då eller går det att fixa root igen alternativt gå ner till en äldre firmware utan root?

    Håller mig ett tag till.

    EDIT: Flashade ändå med LA4 (tyska) och valde "keep cf-root kernel"
    Allt fungerar fint och jag har fortfarande root och Svenska menyer. Återstår att se om man märker någon skillnad :D
     
    Last edited: 27 jan 2012
  18. islandmountain

    islandmountain Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2012
    Inlägg:
    664
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Jag är rätt ny på android, men skulle vilja roota min SGN så att jag kan byta MAC-adress och namn på den.
    Jag har försökt med SuperOneClick, men det fungerade inte (den stannar på "wait for device").
    Jag har även försökt med ZergRush, då stod det att den inte kunde mounta /system, och alla filer den försökte kopiera sedan stod det: "No such file or directory" eller "Read-only file system".
    Någon som vet något annat enkelt rootprogram som funkar med noten? Eller något som kan göra att SuperOneClick fungerar...
    Det enda jag är ute efter är att kunna ancända alla appar, custom ROMs eller liknande är jag inte intresserad av.

    Edit: Min galaxy note har LA4.
     
  19. enmil

    enmil Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    "As New ROMs are not direct rootable, you cant root it direct method like Zergrush exploit or CF-Root, If you want such new ROMs Rooted, You shud have currant Older ROM installed, If you are not rooted and flashed Newer ROM, first downgrade to older ROM as above said.then you may update n Root it with one of following two methods."

    Saxat ur denna tråden på XDA: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1424997

    Se om du kan få in en äldre ROM först med hjälp av den tråden.
    Sen roota och släng på den nya igen.

    Testa metod 2 beskrivet i denna tråden när du lyckats få in en äldre ROM: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1329360

    Då får du CWM så att du enkelt kan flasha om till vilken ROM du vill.
    Det är vad jag gjort och det funkar bra. Men jag hade en äldre ROM ifrån början.

    EDIT: Såg i en annan tråd att du inte är intresserad av CWM. Med CWM kan man uppdatera enkelt och behålla root som man annars tappar. Bara ett tips. Finns fler sätt att behålla root men det lät enklast när jag läste om det. Kolla tråden jag tipsade om först.
     
    Last edited: 28 jan 2012
    islandmountain gillar detta.
  20. KeWm

    KeWm Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    292
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Kan man roota en telefon med 2.6.35.7-N7000XXLA4-CL886827 ?