Rosa vertikal linje på min Pixel 2 XL

Diskussion i 'Google Pixel 2 / Pixel 2 XL' startad av crabbingman, 6 dec 2017.

  1. crabbingman

    crabbingman Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag har fått en rosa vertikal linje på min Pixel 2 XL.
    Efter ca 24 timmar så var den plötsligt där. Har haft Ambient display på sen start och linjen syns både när skärmen är tänd och när den är i "Always on"-läge.

    Har chattat med Google support och fick maila en bild som jag tog med en annan mobil. De ska återkomma efter att en "Specialist" har tittat på bilden.

    Har googlat det och det verkar vara flera som har råkat ut för det.

    Det kom och gick under ett par timmar, blinkade lite grann ibland, försvann och kom åter. Spelade ingen roll om jag startade om telefonen. Just nu syns det inte längre men det känns som ett givet hårdvarufel och inte något som kan fixas med mjukvara tyvärr.

    Köpte telefonen via Google Store Tyskland och Borderlinx.
    Min telefon var en av dem som försvann till Spanien och sen efter nästan två veckor plötsligt dök upp hos Borderlinx.
    Den skeppades den 16/11 och dök upp den 30/11 hos Borderlinx.

    Igår fick jag äntligen telefonen och ikväll dök den rosa linjen upp...

    IMG_20171206_204951.jpg
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 703
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Argh! Fruktansvärt tråkigt, men det bör gå att lösa. Fråga Google hur du skall göra för att returnera telefonen när du köpt den i Tyskland men nu befinner dig i Sverige. Förhoppningsvis kan de ordna en retursedel åt dig eller i alla fall ge dig en adress dit du kan skicka telefonen för att få den utbytt direkt från Sverige.


    I värsta fall kan du behöva använda Borderlinx eller kanske hellre MailboxDE med tanke på Borderlinx sega hantering, för att returnera telefonen om Google inte kan förse dig med information för att returnera telefonen annat än via inrikespost.
     
    crabbingman gillar detta.
  3. crabbingman

    crabbingman Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag använde mig av chat-funktionen i telefonen under "Support & tips" - "Contact us" och "Chat".
    Det gick väldigt smidigt. Ingen väntetid alls och en mycket trevlig person ställde väldigt relevanta frågor direkt. Han mailade mig en support-ticket och bad mig svara på mailet med en bild attachad. Det tog inte många minuter innan han hade kollat med någon kollega.
    Sen bad han om mitt IMEI-nummer och min "Shipping address". Då var jag ärlig och sa att jag hade köpt den i Google Store Tyskland via Borderlinx till Sverige.
    Då bad han om min hemadress i Sverige "In case we will send you a replacement phone".

    Om det funkar så smidigt så vore det ju fantastiskt men med tanke på hur osmidigt det här köpet har gått hittills så tänker jag inte räkna med det...

    Nu inväntar jag att de ska höra av sig på mail.
    Jag kommer att rapportera hur det går. Det kan ju vara intressant för alla andra som har gjort liknande import-köp.
     
    Gorgeous, tpalsson, bernard och 2 andra gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 703
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Utmärkt! Det vore fantastiskt om de löser det så smidigt i praktiken. Vi har försökt få fram information genom chatten tidigare, men då det inte handlat om ett faktiskt ärende har de varit motvilliga med att säga vad som gäller eller hur det går till om olyckan nu skulle vara framme.
     
  5. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 161
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Det vore skönt att få detta orosmoment utagerat...
    Jag är övertygad om att Google kommer skicka replacement direkt till dig. Det finns många som jobbar och lever ute i Europa, men är skriven i annat land. Det vore hål i huvudet att krångla inom Europa, tror det kan vara på gränsen till otillåtet att inte kunna returnera inom EU. Möjligt att individen måste stå för merkostnaden i form av frakt.
     
  6. riceboiler

    riceboiler Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2011
    Inlägg:
    244
    Mottagna gillanden:
    207

    MINA ENHETER

    Jag hade en grön linje på min telefon som vägrade försvinna. Chattade också med support via telefonen och de sa att de skulle skicka en replacement unit, tills de fick veta att jag bodde i Sverige. De sa något i stil med att eftersom pixel 2 inte säljs i Sverige så kunde de inte hjälpa mig.
    Som tur var beställde jag den från clove så returnerade den dit, väntar nu på svar.
     
    crabbingman gillar detta.
  7. crabbingman

    crabbingman Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Försvann linjen aldrig? Inte ens blinkade ibland?
    Det jobbiga med min rosa linje är att den kom plötsligt, blinkade och försvann, kom tillbaka och försvann om vartannat ett par timmar. Sen försvann den helt. Jag har sett den blinka till kort en gång sen dess.

    Jag fick svar på mitt support mail där en person bad mig att göra tre saker för att försöka "fixa felet".
    1. Skicka in en full bugreport
    2. Reset phone
    3. Factory reset

    Efter att jag gjort det så har allt funkat normalt, förutom en liten blinkning av den rosa linjen. Det är nästan värre än att den syns hela tiden. Då hade det bara varit att byta ut den direkt.

    I morse fick jag svar från supporten där de frågade från vilket land telefonen köptes ifrån. Jag svarade tyskland, så vi får se vad de svarar på det.
     
  8. riceboiler

    riceboiler Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2011
    Inlägg:
    244
    Mottagna gillanden:
    207

    MINA ENHETER

    Ja de frågade efter en buggrapport i mitt fall också men sa att det var hårdvarufel och att de troligtvis inte skulle hitta något. Provade en factory reset men inte hjälpte det heller.
    Kanske också skulle sagt att den var köpt i UK, men de frågade vilket land jag bor i.
    Om den blinkar lite då i då så kanske det är mjukvara?
    Hoppas det löser sig för dig!
     
    crabbingman gillar detta.
  9. crabbingman

    crabbingman Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hur funkade det att returnera till Clove?
    Var det enkelt?
     
  10. riceboiler

    riceboiler Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2011
    Inlägg:
    244
    Mottagna gillanden:
    207

    MINA ENHETER


    Returnera var inga problem, de skapade en ticket och så fick man själv stå för returfrakten, 180kr med postnord. Återstår att se när jag får en ny tillbaka
     
  11. bjsu562

    bjsu562 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2017
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova 7
    Telefon 2:
    Google pixel 2xl
    Inga nyheter om detta garantiärende? :)
     
  12. crabbingman

    crabbingman Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Den senaste uppdateringen är att jag bollats vidare till ytterligare en specialist.

    Nu vill de ha fler bilder ur andra vinklar för att kunna utreda vidare.

    Problemet, eller snarare icke-problemet, är att den rosa linjen är borta och har inte setts till på en vecka. Därav svårigheten att fota fenomenet, vilket dessutom kräver att jag går omkring med en extra mobil eller kamera i fickan.

    Jag får känslan av att de vet om det här problemet och att det kan komma och gå. Därför begär de fler bilder och när jag inte längre har problemet så är det svårt att gå vidare.

    Men telefonen fungerar utmärkt så egentligen har jag inget att klaga på. Det läskiga är ju att man vet att det har hänt förut och undrar om det kommer dyka upp igen om ett par månader eller ett år.
     
  13. bjsu562

    bjsu562 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2017
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova 7
    Telefon 2:
    Google pixel 2xl
    Fan vad irriterande. Ungefär som när man lämnar in maskin på verkstan för ett fel som uppkommer ibland...har du hittat någon i övriga världen (andra forum) som har samma rosa linje som du har fått? Har ggoglat mej till att flera mobiltelefoner av olika märken har fått en vertikal grön linje men ingen rosa..
     
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 703
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Följer fortfarande med spänning @crabbingman@crabbingman. Det är hyperintressant för importtrådens räkning att se hur Google hanterar en retur/reklamation i praktiken.

    Djäkligt trist att de trilskas med bilderna. Jag tycker du bör komma undan med att påstå att problemet inte hela tiden är där, speciellt som det inte rör ett fel som verkar helt ovanligt. Du kan knappast förväntas ha en kamera på dig 24/7 för att dokumentera problemet. De får väl undersöka telefonen själva - är knappast du som skall agera servicetekniker.
     
  15. riceboiler

    riceboiler Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2011
    Inlägg:
    244
    Mottagna gillanden:
    207

    MINA ENHETER

    Status uppdatering på min gröna linje. Köpte från clove, skickade in den för två veckor sedan, sen tog det några dagar (snålade o körde posten), väntade ytterligare någon dag för att de skulle undersöka, sen tog det någon dag innan Google skickade ut en ny telefon som jag nu har i handen. Allt som allt, två veckor
     
    bernard och bjsu562 gillar detta.
  16. bjsu562

    bjsu562 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2017
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova 7
    Telefon 2:
    Google pixel 2xl
    Skickade google ut den till dej hemma i sverige eller gick den via clove först och sedan hem till dej? Två veckor är väl helt ok om det skulle bli nå tjall, stärker min vilja att handla av clove iaf.
     
    bernard gillar detta.
  17. riceboiler

    riceboiler Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2011
    Inlägg:
    244
    Mottagna gillanden:
    207

    MINA ENHETER

    Det var via clove, Google ville inte skicka ut till Sverige när jag chattade med dem
     
  18. Peter Giggs

    Peter Giggs Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2010
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Tänkte dela med mig av mitt ärende hos Google.
    Har upptäckt en död pixel som jag nu inte kan o-se. Kontaktade den svenska supporten via Store för att fråga angående att den är köpt via Tyskland. Fick ett mail där jag kompletterade med ytterliggare info. Blev idag uppringd och fick senare ett RMA-nummer plus fraktsedel. Använde mig av en bekant i Tyskland som nu återigen får agera mellanhand.
    Alltså inga krav på bilder på problemet eller ovilja att hjälpa pga ej en produkt hos svenska Google. Försökte få en fraktsedel som gäller från Sverige men tyvärr. Får själv stå för frakten till Tyskland (ändå rimligt)
     
    galaxy81, perperub, riceboiler och 1 annan gillar detta.