Diskussion: S8 med annan launcher ?

Diskussion i 'Galaxy S8 - Allmänt' startad av Larsgmb, 25 apr 2017.

Taggar:
  1. wick3d

    wick3d Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2010
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Jag la in Nova Launcher Prime direkt på min, fungerar utmärkt.
     
    Larsgmb gillar detta.
  2. Mars Mountain

    Mars Mountain Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2009
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Jag tror de bakgrunderna ligger under "live wallpapers" i Nova. Om man duttar på "search apps" högst upp i applådan kan man se ett urval med annan sortering, tex de senast uppdaterade/installerade. Alltid nåt kanske.
     
    Larsgmb gillar detta.
  3. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    När man startar telefonen kan man inte låsa upp med biometriska uppgifter. Men sen ska det gå bra.
    Fast om man släcker skärmen i Nova med dubbelknackning så tolkar telefonen det sen som om telefonen startats om. Dvs biometriska uppgifter duger inte för att låsa upp. Lite irriterande.
     
  4. osvanberg

    osvanberg Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2012
    Inlägg:
    1 181
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 8
    Finns en work around för just det i Novas advanced settings :)!
     
    Larsgmb och bernard gillar detta.
  5. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Tack. Ja jag såg det sen.
    Jag hade ju klickat i första alternativet först, utan att läsa ordentligt. Fy.
    . Screenshot_20170502-071646.png
     
    osvanberg gillar detta.
  6. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Nu har jag provat ut 3 väldigt olika launchers på S8, och alla fungerar som de ska. Förutom vissa undantag när man inte kör Samsungs egen launcher (TouchWiz). Så vilken annan launcher som helst skulle helt säkert fungera bra.

    Av de 3 jag testat är Total launcher det givna valet, OM man tycker att det viktigaste som finns är att kunna anpassa/ändra i princip vad som helst.

    Nova är också väldigt anpassningsbar. Dock inte alls lika mycket som Total. Den stora fördelen med Nova är att det inte alls är lika komplicerat som i Total. Passa därför gemene man/kvinna betydligt bättre.

    Men lättast att använda är förstås den inbyggda TouchWiz. Knappt något går att anpassa/ändra, men till skillnad från Nova klarar den att sortera apparna i den ordning man själv vill.
    Så själv kör jag faktiskt TouchWiz av den orsaken, plus att jag vill kunna använda medföljande tema, och vädret, och Bixby. Och den har ju blivit mycket bättre med åren.
     
  7. osvanberg

    osvanberg Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2012
    Inlägg:
    1 181
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 8
    Temamotorn funkar dock helt & bra ändå, fast du kör annan launcher. Bixby med (så klart).
     
  8. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Ja ska man vara noga, och det ska man ju, så fungerar tema delvis även i andra launchers. Men ikonerna från temat får man inte med sig.
    Och Bixby finns fortfarande i bakgrunden med andra launchers. Bara att man inte kan bläddra sig dit på hemskärmen.
    Jag skulle också kunna nämna en drös andra detaljer om alla 3. Men jag ville att ni skulle få veta de övergripande skillnaderna.:cool:
     
    osvanberg gillar detta.
  9. osvanberg

    osvanberg Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2012
    Inlägg:
    1 181
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 8
    Jo Yes jag förstår. Jag ville bara förtydliga ditt inlägg lite, så ingen stackare råkar luras & tro helt fel gällande annan launcher + tema & Bixby ;)!
     
    Larsgmb gillar detta.
  10. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Om man trycker på en ikon i vanliga launchern (TouchWiz) får man bl.a. alternativet Sömn.
    Den använder jag för att lugna ner Spotify. Jag vill inte att den ska löpa på och dra batteri när jag väl satt igång en spellista till mina externa högtalare.

    Men hur gör man i Nova? Där får man ju inte Sömn-alternativet om man håller ner en ikon.
    Vad jag än gör så kommer Spotify tillbaka.
     
  11. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Jag har haft 3-parts launchers/appstartare till varje Samsung i flera år. Samsungs egen TouchWiz har ju inte hållit måttet.
    Men med S8(+) är det klart bättre.

    Hemskärmen fyller sin funktion med docka, plats för widgets och genvägar. Och är lätt att variera med Samsungs egna teman eller ikonstilar.

    Och den uppfyller de 3 grundläggande kraven:

    1. Appskärmen är lätt att nå med svepgest från hemskärmen, och lika lätt att komma tillbaka.
    2. Och man slipper bläddra sida upp och sida ner eftersom man kan stoppa appar i mappar. Då kan det räcka med en sida på appskärmen även om man har många appar.
    3. Och man kan enkelt, med drag n drop, lägga appar som hör ihop bredvid varandra, som t.ex. office. Eller enkelt dra dem till nästa sida.

    Men visst är man även nyfiken på andra små finesser, t.ex. hos Nova som flera kör här på forumet.
    Men då upptäcker man att den inte grejar punkt 3 ovan. Endast fast alfabetisk sortering. Och den är allmänt gammalmodig och omständig.

    Action Launcher har flera trevliga små finesser. Men grejar inte heller de grundläggande kraven (punkt 2 ovan)

    Om man mot förmodan hittar någon annan launcher som också uppfyller kraven så är det istället något annat som stör rejält. T.ex. helt saknar appskärm, så att appar och widgets m.m. måste trängas tillsammans. Eller så får man inte behålla den appstil man valt. Eller har en massa reklam, eller att den är för krånglig eller barnslig etc.

    Men har du möjligen hittat någon launcher/appstartare som är bättre än TouchWiz?
    Som grejar de 3 grundläggande kraven ovan utan något stort irritationsmoment. Och som har några värdefulla finesser som TouchWiz saknar.
     
    bernard gillar detta.
  12. Andresin

    Andresin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    En annan launcher är just det, en annan launcher. Man behöver inte bli förvånad för att den inte funkar precis lika som touchwiz launcher.

    Jag har använt action launcher i flera år. Jag fastnade för "shutters" (man har en vanlig ikon för en app men drar man uppåt på den så kommer en mapp fram) och nu vill jag inte vara utan det.

    Genväg till Samsungs väderapp kan man lägga in som en 1x1 widget på de flesta launchers skulle jag tro.
     
  13. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Visst måste man vara öppen för att andra launchers har andra lösningar än TouchWiz. Men hur man än vrider på det så är appskärmen i Action launcher oanvändbar, om man som jag inte orkar bläddra sida upp o sida ner för att nå en viss app.
    Dels tillåter den inte mappar, vilket iaf skulle få ner antalet appar att bläddra i. Och dels har den fast alfabetiskt sortering. Man kan alltså inte lägga frekventa appar högst upp i appskärmen och inte heller lägga appar som hör ihop bredvid varandra.
    Nej, Action launcher är bara en i högen av alla launchers som lockar med en trevlig finess som t.ex. shutters, men som brister i de grundläggande kraven.

    Då är det lite lättare med Nova launcher, trots att den har fast alfabetisk sortering.
    Den tillåter iaf mappar, så man kan få ner antalet återstående appar att bläddra i.
    Och man kan skapa en ytterligare appskärm (flik) där man lägger mindre frekventa appar.
    Appskärm1 innehåller då några mappar och ett fåtal appar som är lätta att hitta trots att de inte ligger i den ordning man föredrar.

    Men det som är förvånande är att tillverkare av avancerade 3-parts launchers inte utgår ifrån de funktioner som finns i enkla standard launchers som TouchWiz. Att man öht ska behöva brottas med t.ex. fast alfabetisk sortering på appskärmen.
     
  14. Andresin

    Andresin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Tjusningen med Action launcher är att man inte behöver använda appskärmen utan kan få en lite annorlunda, enkel (clean) och snabb launcher. Quickdrawer till vänster om startskärmen är mycket snabbare än en klassisk appskärm för mig och jag använder aldrig appskärmen. Ett svep åt vänster och alla appar är där. Tryck på appens begynnelsebokstav och du hittar den direkt. Det i kombination med att ha de mest använda apparna som covers (eller shutters eller vad det heter) på startskärmen och de näst mest använda i dem (man trycker alltså en gång vanligt för att starta appen eller drar uppåt för att öppna mappen som är "dold" bakom den") gör att man får en otroligt snabbhanterad och också clean launcher. Jag behöver bara fem covers på startskärmen. Ska jag starta någon app jag använder mer sällan swajpar jag fram quickdrawer.

    Sen går det att sortera appskärmen och quickdrawer efter mest använda om man vill (jag tror den sorterar efter faktisk användning, inte att man själv kan bestämma vilka som ska komma först), eller i alfabetisk ordning fast med några mest använda först. Det verkar dock inte gå att sortera den precis som man vill.
     
    bernard och Larsgmb gillar detta.
  15. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Tack:)
    En sådan uttömmande beskrivning är nog vad gamla gubbar som jag behöver för att inte avfärda en intressant launcher som oanvändbar :P
    Covers verkar lovande. Liksom quickpage.
    Återkommer:cool:
    --------------------
    Då har jag kommit fram till 2 upplägg med Action Launcher, om det kan vara av intresse.

    1. De 4 mappar jag brukade ha på appskärmen lägger jag istället på hemskärmens sida 2.
    Jag har gjort dessa till Covers så jag kan starta 1a appen direkt i varje utan att först öppna mappen.
    Sen har jag lagt många appar i en 2-sidig docka, bl.a. i 2 mappar.
    Alla dessa totalt 92 appar har jag sen dolt i appskärmen. Resterande appar är så få att de då ryms på en sida på appskärmen, och är därför lätta att hitta.
    Quick Drawer innehåller då också betydligt färre appar, men att söka på 1a bokstaven är ändå inget alternativ för mig så jag inaktiverar Quick Drawern.

    2. En variant är att istället lägga de 4 mapparna/covers på Quick Page, tillsammans med de appar som inte platsar i någon mapp.
    Då behöver man inte alls använda appskärmen, och skulle inaktiverat den om det gick.
    En fördel med Quick Page är att appar och mappar där kan placeras i precis den ordning man vill. Appskärmen i Nova har ju fast alfabetisk sortering.

    Sen vilken launcher jag fastnar för i slutändan får vi.
    Lutar åt Action, Nova eller Total.
    -------------------------------
    Nu har jag gjort mitt val.
    Både Nova och Action är exempel på bra launchers som tillför extra finesser som enkla standard launchers som t.ex TouchWiz saknar. Och man slipper irritationsmoment som t.ex. reklam.
    Men de missar samtidigt något grundläggande behov.
    Men det gör inte Total, som ändå tillför en massa extra finesser.
    Den tar även hänsyn till det avlånga formatet på S8/S8+. Mappar med många appar hamnar ju högst upp i appskärmen på Nova. Men i Total kan man placera dem längst ner, närmast tummen :)
     
    Last edited: 4 sept 2017
    bernard och Andresin gillar detta.
  16. Adder

    Adder Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2011
    Inlägg:
    353
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Om man byter t ex till Nova får man då funktionen multi user?
     
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nej, Nova är bara en luncher
     
  18. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Såg en iPhone 7 där skärmen släcktes automatiskt när man la den på ett bord, och tändes automatiskt när man lyfte upp den.
    Någon som har sett en launcher på Android som grejar det?

    En launcher jag testat själv (Total) grejar första delen, att skärmen kan släckas när man lägger telefonen ifrån sig.
    Men den grejar inte andra delen, att tändas automatiskt.
     
  19. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Larsgmb gillar detta.
  20. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Tack för tipset:)
    Testade apparna som nämns där. KinScreen kan tända/släcka på lite olika kriterier. Dock inte de jag är ute efter, när man tar upp resp. lägger ifrån sig luren.
    Gravity Screen var närmare. Kunde släcka, men hade problem att tända, förmodligen pga S8-ans AOD.
    Men då vet jag att det är appar jag ska kolla efter, inte launchers.:)

    Fast lite märkligt att detta inte fungerar från scratch, som det gör på iPhone, när S8 verkar stödja det rent hårdvarumässigt.:(
     
    Asawi gillar detta.