Säkerhetskopiera appar?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Kristy, 15 aug 2017.

  1. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Hej!
    Jag sitter och tittar igenom inställningarna för min (relativt) nya telefon och ser att man verkar kunna säkerhetskopiera det mesta, antingen det behövs eller inte. Men, är det verkligen klokt att säkerhetskopiera appar? Säkerhetskopierar man inte eventuella malware också då om man skulle råka få in något så att det inte hjälper att fabriksåterställa?

    Sedan funderar jag också på vad som egentligen händer vid en fabriksåterställning. Försvinner alla uppdateringar som gjorts sedan telefonen tillverkades så att man måste göra en jätteuppdatering eller ligger uppdateringarna kvar?
     
  2. nicklaskarlsson81

    nicklaskarlsson81 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2014
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det där med apparna vet jag inte. Med total återställning återställs allt till fabriksdata, med undantag av att os är kvar i samma version. Men alla appar, inklusive de som kommer med i oset, behöver uppdateras på nytt
     
    Kristy gillar detta.
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Som sagt, vid en fabriksåterställning är du kvar på samma Android-version, och behöver inte uppdatera på nytt.

    När det gäller backup av appar (och appdata) så beror det lite på vilken telefon du har. Googles funktionalitet (dvs främst Pixel- och Nexus-telefoner) är faktiskt urusel, och Apple ligger långt framför Google på detta område. Inte ens sms säkerhetskopieras. Endast viss appdata säkerhetskopieras (några få appar har stöd för det) men de allra flesta appar måste du ställa in på nytt, dvs göra alla inställningar på nytt. Du kan vid en återställning välja vilka appar som ska laddas ner, och om någon app innehåller malware (och du förhoppningsvis vet vilken app det är) så väljer du helt enkelt att den appen inte ska laddas ner. Det finns också funktioner som Google Play Protect som tar bort malware. Jag har aldrig hört om någon med problem med malware på sin telefon.
    Har du inte Pixel eller Nexus utan en annan tillverkares telefoner, är det mesta nog likadant (dvs att de förlitar sig på Googles backup-funktioner), men det kan skilja sig lite. Till exempel har jag inte hängt med hur Samsung numera sköter backup. Kanske har de lagt till fler och bättre funktioner till idag?
     
    Kristy gillar detta.
  4. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Tack, då förstår jag hur det fungerar. :) Skönt att Android kvarstår, det kan ju bli väldigt stora uppdateringar annars.
    Jag har en Samsung S8 och de har lagt till möjlighet att säkerhetskopiera det mesta - telefon, klocka, hemskärm, appar, inställningar, meddelanden, musik, röstinspelning och dokument. Lite överkurs kanske, jag har bara valt inställningar och dokument förutom det som sparas på Google. Jag funderade som sagt på appar också men det är ju inte värre än att man kan ladda ned dem igen. Vad jag förstår behöver man väl inte betala igen när det är samma konto. :)
     
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Ok, intressant! Har du möjlighet att lägga upp en printscreen som visar de val som finns när det gäller säkerhetskopering? Visst, du räknar upp det ovan, men det vore intressant att se hur det ser ut.

    Mitt tips: slå på säkerhetskopiering av allt som går. När olyckan väl är framme så ångrar man det inte. När min telefon blev stulen i utlandet år 2012 så bestämde jag mig för att aldrig vara med om något liknande igen :P
     
  6. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Försöker... Jag har aldrig gjort det förut men jag läste mig till hur man gör en screenprint så nu ligger den i Google Foto. Problemet nu är att jag inte får in den här - trycker jag på "Bifoga en bild/fil" får jag bara upp ett begränsat urval appar att hämta från och ingen av dem är foto
    Jag försökte från datorn också och då får jag upp den vanliga "öppna"-dialogrutan där jag kommer åt det mesta men fortfarande inte Google Foto. :( Hjälp! :P
     
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Om du vill göra det från datorn kan du gå till photos.google.com och ladda ner bilden från webbsidan. Sen borde du kunna ladda upp den här.

    Väljer du att göra det från mobilen så borde det gå bra att välja "Bilder" eller "Nedladdat" eller "Senaste" för att hitta den i filväljaren, om Google Foton inte syns där.
     
  8. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Hm, inget av de alternativen kommer upp på telefonen, bara "Kamera", "Videokamera", "Röstinspelning", "Mina filer" samt "Dokument". Konstigt!
    Jag prövade från datorn också och det gick bra att hitta och ladda ned men trots att jag kan se filen i filhanteraren så är den "borta" från mappen när jag skall infoga den. Alla andra bilder i mappen finns så jag antar att det beror på formatet - Chrome HTML. Jag försökte spara om den i annat format men lyckas inte. :( Jag är inte van vid Google Foto heller, kameran på min förra telefon var helkass så jag har hittills bara fotat med systemkamera.
    Självklart skulle jag kunna maila den till dig eller något, men nu vill jag verkligen klara av det här. Jag är superirriterad på mig själv, så svårt kan det väl ändå inte vara! :(
     
  9. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Jo @N6290@N6290 , nu gick det, Photoshop kunde omvandla den. Men det måste finnas något lättare sätt, alla har ju inte ens P Screenshot_20170822-214424.jpg hotoshop...
     
  10. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Åsså blev det knas igen, att jag inte tycks kunna göra NÅGONTING rätt... :(
     
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Tack för att du ansträngde dig, du fick ju upp printscreenen i ditt näst sista inlägg så inget blev knas den gången såvitt jag kan se!

    Vad jag misstänker att du gjorde fel först:
    Chrome HTML ska det inte bli, det finns inget fotoformat som heter så. Du kanske tryckte direkt på bilden och försökte ladda ner (högerklick, "Spara som")? I en meny på photos.google.com kan du välja "Ladda ner", den vägen bör du använda istället, så får du rätt filformat. Tryck på de tre "strecken" uppe till höger, då ska rätt meny dyka upp. Nu pratar jag alltså om photos.google.com från webbläsaren på datorn.
     
    Kristy gillar detta.
  12. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Det är jag som skall tacka @N6290@N6290, jag fick ju lära mig något nytt och det är därför jag är här! :)

    Konstigt nog har jag för mig att jag gick via menyn som du beskriver men jag är inte säker, jag var för trött i går kväll. Strunt samma, huvudsaken att jag vet hur man gör nu. :) Skall försöka undvika att få bilden mitt i texten nästa gång bara. :P
     
  13. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    1 427
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Bump [emoji851]

    Jag brukar kopiera APK filer just in case något inte faller mig i smaken i den nya uppdateringen, alt bug i uppdateringen...

    Sparar APK i appen Telegram/Mega molnlagring, lätta att göra rollback vid behov [emoji846]

    Jag har störtkoll på vad och vilka appar som uppdateras, ingen automatik här inte, men trots det kan ju något som jag inte gillar slinka igenom [emoji851]
     
    jogge gillar detta.
  14. Marianne

    Marianne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2010
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    85
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 10"
    Jag kör Norton Mobile Security (ingår i mitt Norton-abonnemang) och backar upp allt som går via Samsung back up-tjänst. Är inte bara smidigt efter fabriksåterställning utan också när man byter mobil. Förutsatt att är Samsung - - > Samsung förstås.
     
    Nicole gillar detta.