Fråga: Saknar bilder, borttappad telefon

Diskussion i 'Galaxy S7 Edge - Allmänt' startad av PhR34k, 2 jul 2017.

  1. PhR34k

    PhR34k Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    721
    Mottagna gillanden:
    220

    MINA ENHETER

    Hej.
    Tjejen glömde kvar sin telefon på myrorna igår, vi märkte det ca 15 min senare. Provade att ringa till den men ingen svarade, utanför myrorna ringde jag igen och då hade den ursäkta språket, den felknullade individen stängt av telefonen.
    Jag tänkte mig inte för men jag skulle inte ringt och använt mig utav find my phone istället och typ låst den helt eller gjort något annat med den. Nu kan jag inte göra jackshit va?
    Den hade skärmlås med mönster så de lär inte få igång telefonen, däremot så finns det ett minneskort i med bilder, bilder bla från semester osv. Självklart verkar vi inte ha backup på det heller, vi köpte en ny telefon igår och körde sync mot google och samsung samt onedrive, en del bilder kom med men som sagt inte alla.
    Tänkte IMEA spärra luren också så de kommer väl kunna använda telefonen som en mp3 spelare. Något annat jag bör tänka på?
     
  2. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Polisanmäl den som stulen så bör IMEI bli registrerat som en stulen enhet och spärrad i de flesta länder. Det är annars inga problem för en tjuv att starta om luren med ett nytt simkort, men då raderas data på telefonen, men inte det på ett eventuellt SD-kort om det inte har varit krypterat.
    Har ni tur så är luren låst via firmware lås och då måste man logga in med googlekontot för att låsa upp den.
    Möjligen finns det lite mer avancerade sätt att flasha om den men om IMEI då är svartlistat går det aldrig att registrera den på ett mobilnätverk. Ännu mer avancerat är att med riktiga hackerverktyg byta IMEI, men det är inte så lätt eftersom man då måste byta till ett ledigt legitimt IMEI.
     
    bernard och PhR34k gillar detta.
  3. PhR34k

    PhR34k Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    721
    Mottagna gillanden:
    220

    MINA ENHETER

    Firmware låset är den på din standard? Kommer ihåg att jag hade ett jävla strul med min s6a när jag skulle flasha om den och jag förstog att den hade firmware lås. Men vad jag kunde minnas så hade jag inte själv valt det?
    Den är imei spärrad nu iaf.
    Gällande kryptering, sker det om man använder Knox?
     
  4. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Jag TROR att det är standard om man inte väljer att gå in och specifikt sätta det ur spel. Har du spärrat IMEI nu också har troligen ingen någon nytta av den! Krypteringen av SD-kortet går man själv in och väljer aktivt i inställningarna > Låsskärm och säkerhet > Kryptera SD-kortet. Har du/ni inte gjort detta är det okrypterat.
     
    bernard och PhR34k gillar detta.
  5. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    PhR34k gillar detta.
  6. PhR34k

    PhR34k Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    721
    Mottagna gillanden:
    220

    MINA ENHETER

    Har kollat men de stängde av telefonen efter några minuter, så går inte att spåra. Tyvärr.
     
  7. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 643
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    det är nog det första en tjuv gör stänger av den, tar ut sen sim kortet osv.. tråkigt men find my phone vet ju tjuvar också om..
     
  8. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Jo det stämmer, men man får ju trösta sig med att det inte är så lätt att få användning för en lur som har ett svartlistat IMEI. Just p g a detta med att det är så otroligt lätt gjort att bli av med eller få luren förstörd är det viktigt att alltid ha försäkring och backup. Speciellt eftersom nästa alla har väldigt viktiga saker på sin telefon.
    Tyvärr är det väl så att om man inte har detta får man väl nästan skylla sig själv, risken kan ju inte komma som en överraskning...
    Det allra flesta känner väl någon som har råkat ut för något av detta, om man inte till och med har gjort det själv! Med reservtelefon, ett simkort i reserv och aktuell backup är man tillbaks igång på nolltid.