Samlingstråden för Googles backupfunktion i Android-telefoner

Diskussion i 'Allmänt' startad av N6290, 24 okt 2017.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Det finns ett antal trådar om den inbyggda backupfunktionen i Android-telefoner men jag tycker att en samlingstråd behövs. Specifikt är det Googles backup-lösning jag berör i första hand.

    I många fall verkar det råda oklarhet bland vissa om vad som egentligen säkerhetskopieras. Jag har gått igenom detta på mina telefoner (Pixel och Nexus 5X) och kan dela mina slutsatser. Det går bra att ställa frågor samt att komplettera min sammanställning nedan och att fylla i de uppgifter som efterfrågas/saknas!

    Vissa beskrivningar i detta inlägg är ganska detaljerade, vilket kanske inte är nödvändigt för huvuddelen av användarna på forumet. Tanken är emellertid att detta inlägg ska kunna läsas som en form av "guide", t.ex. för oerfarna eller för användare som nyligen bytt från iOS till Android.

    Enskilda telefontillverkare, typ Samsung, kan bygga sin egen backupfunktionalitet men i regel kräver det ett aktivt val av användaren för att aktivera den, t.ex. att man loggar in på ett Samsung-konto, Sony-konto eller dylikt. Jag tror att ganska få personer gör det. Denna tråd är främst avsedd för Googles backupfunktion, vilken är aktiverad som utgångspunkt för nästan alla. Vissa utvikningar i tråden till andra tillverkare kan vi såklart tillåta oss, t.ex. om någon vill komplettera med något viktigt angående Samsung, Sony, HTC etc. Jag vet att Samsung och de andra erbjuder funktionalitet som i vissa fall sammanfaller med den Google erbjuder.

    Backupfunktionen är sedan några år knuten till Google Drive. Detta innebär inte att du kan få tillgång till datan i Google Drive eller ladda ner den därifrån. Den finns sparad i en dold mapp i Drive som bara telefonens programvara har tillgång till. Det verkar mestadels vara en marknadsföringsgrej att döpa det till "Drive backups", i stil med att Apple kallar sitt system för "Icloud backups". Tyvärr lurar detta vissa som tror att datan kan laddas ner från Drive med ett knapptryck men så är det inte.

    Jag har i många år varit väldigt kritisk mot Googles tafatta försök att bygga ett bra backupsystem. Nu tycker jag att backupsystemet äntligen börjar bli någorlunda bra, även om det finns en del saker som måste åtgärdas.

    Jag har använt min Nexus 5X - och senare min Pixel 1 (2016) - för sammanställningen nedan. Dessa har kört Android 8.0 och 8.1 Oreo, just nu senaste versionerna. Man ska komma ihåg att resultatet kan variera mellan olika telefoner. Sms-backup släpptes redan i Android 7.0 för Pixel-telefoner, men när funktionen kom till Nexus-telefoner i Android 8.0 så såg många personer inte röken av den förrän efter en fabriksåterställning. Så var försiktiga, och kolla upp vad som ingår i just din telefons backup!

    Vilken data som är sparad går att kolla i Google Drive (appen) --> Säkerhetskopior. Menyn finns tillgänglig från webben också, länk: Meet Google Drive – One place for all your files. Tidigare gick det att hitta samma info i Google Dashboard - länk: Sign in - Google Accounts - men när den sidan fick "Material Design" skickas man istället vidare till Google Drive. Dashboard kan fortfarande visa datumen för när din telefon första gången aktiverades och lite annat intressant, så kolla där ändå.

    Sms-backup har för många varit problematiskt, där det kunde stå "Waiting to backup" under en lång period, vilket tydde på att funktionen tillfälligt stängts av eller dragits tillbaka av Google. Var uppmärksamma på sånt innan ni återställer telefonen.

    --------------

    För sammanställningens skull ska det nämnas att det finns två typer av backup och synkronisering på Android-telefoner.
    1) Den mest praktiska är när data synkroniseras "across devices", dvs mellan alla dina enheter och webben, och så sker i de flesta av Googles appar, såsom Gmail, Kontakter, Foton, Keep, Kalender osv. Tappar du din telefon, så vet du att den allra senaste datan redan har hunnit säkerhetskopieras/synkroniseras (så gott som alltid). Samma data kan delas mellan ett stort antal enheter, t.ex. alla telefoner som är inloggade på ditt konto. På detta sätt borde all backup och synkronisering ske anser jag, men tyvärr så finns metod 2) också (se nedan), som denna tråd främst handlar om.
    2) Det andra sättet är när datan endast kan användas på en telefon, och så är fallet med Google Drive-backuper som denna tråd främst ska handla om. Genom denna metod säkerhetskopieras appars data (appdata), enhetens inställningar och lite annat smått och gott. Vad som är dåligt är att denna data endast synkas några få gånger per dygn (ibland inte ens en gång varje dygn). Det sker främst om du laddar telefonen och har Wifi aktiverat - ofta på natten eller när skärmen varit släckt länge. Ytterligare en dålig sak är att Google Drive-backupen raderas efter två månader om du slutat använda din telefon regelbundet. Det kan ställa till med problem, t.ex. om man använder en Iphone under en period eller om man skulle hamna i häkte eller fängelse så kommer alla sms, wifi-nätverk, personlig ordlista m.m. att tas bort efter två månader. (Så länge du har kvar telefonen kan du starta den och göra en ny backup därefter dock).

    Här kommer till sist sammanställningen.

    Vad ingår i det som marknadsförs som "Drive backups"?
    -Wifi-lösenord
    -Personlig ordlista
    -Bakgrundsbild
    -SMS (på Android 8.0 och uppåt. Pixel har haft funktionen sedan Android 7.0)
    -Samtalshistorik
    -Blockerade nummer
    -Hemskärmens ikoner (i varje fall om du har Pixel Launcher eller Google Now Launcher).

    Även andra inställningar följer med, såsom:
    -Do Not Disturb-inställningar (när telefonen automatiskt ska slå på ljudlöst)
    -Hotspot-inställningar, t.ex. namn och lösenord för hotspoten.
    -Personligt meddelande på hemskärmen
    -Notifikationsfältets ikoner - alltså Ficklampa, Nattläge, Cast, Hotspot, Mobilnät, Bluetooth (vilka av dessa du valt ska synas följer med).
    -Batteriprocent (om den ska synas eller inte följer med).
    -Valda språk i tangentbordet (i varje fall om man använder Gboard).
    -Appars behörigheter följer med. Till exempel att en app har rätt att se platsinfo måste inte godkännas på nytt.
    -Inställningar såsom "Ambient display" och "Lift to check phone" följer med.
    -Inställningar för "Other sounds and vibrations" (typ dial pad tones och touch sounds) följer med.
    -Klock-appens inställningar, såsom skapade alarm och den personliga listan över tiden i valda städer, följer med (sedan februari 2018, en välkommen förändring).

    Vad ingår INTE?
    -Ringsignal (varken standardringsignal eller en egen fil du valt synkroniseras).
    -Lokala filer i t.ex. Downloads-mappen laddas ej upp till Google Drive (krävs en tredjepartsapp).

    Vissa inställningar som INTE säkerhetskopieras:
    -Tillagda bluetooth-enheter och det Bluetooth-namn telefonen
    -Notifikationsinställningar
    -Lockscreen-kod/PIN/fingeravtryck - du måste på nytt ange en PIN-kod/mönster/fingeravtryck.
    -Smart Lock-data, till exempel att telefonen ska låsas upp när man befinner sig hemma måste konfigureras på nytt.
    -Om jag i Telefon-appen har valt att en persons mobilnummer ska vara standardnumret vid uppringning eller liknande, så måste det konfigureras på nytt.

    Dessa saker kunde jag konstatera. Om ni har märkt av andra saker, nämn gärna det, dvs komplettera gärna listan.

    Såhär ser det ut för mig i Google Drive:


    [​IMG]

    "Device settings" från bilden ovan innehåller naturligt nog de flesta inställningar. Men en del inställningar - såsom bakgrundsbild, blockerade nummer m.m. - döljer sig förvirrande nog under kategorin "Apps" där de fått egna rubriker. Borde egentligen lyftas ut, så som man gjort för SMS och Call history.
    Under rubriken "Apps" finns appdata för dina appar, men bara för vissa appar. Alla appar har inte stöd för tjänsten. Exakt vilka appar det gäller kan man endast se i Google Drive (appen) --> Backups, inte i webbversionen.
    Varje apputvecklare måste individuellt aktivera appdata-backup som ni säkert känner till. Ganska många har aktivt valt att stänga av det (av lathet?) och det blir därför en del pillande med appar när man återställer sin telefon.

    Två chatt-appar, nämligen Google Allo och WhatsApp, använder av någon outgrundlig anledning Google Drive-backuper för sina konversationer istället för ett eget system med kontinuerlig uppladdning till molnet. Var alltså noggrann med att slå på backup för dessa appar, annars förlorar du alla konversationer om du inte har en backup.

    Det borde införas en knapp kan jag tycka, typ "Synkronisera nu", för att få fräsch data uppladdad till molnet när man vill. Viss data, t.ex. SMS, borde synkroniseras hela tiden anser jag, ifall man skulle förlora sin telefon. Allt som går borde synkas "across devices" istället för med Google Drives backupfunktion. Till exempel när det gäller wifi-lösenord och personlig ordlista så vill nog folk att nya nätverk eller nya ord ska dyka upp på alla telefoner man äger, vilket idag inte är fallet pga begränsningarna i Google Drive-backupen.

    Vi lämnar appdata och går över till apparna i sig. Vilka appar man har installerade, var sparas det? Om du installerar en app, sedan återställer telefonen några minuter senare (jag har testat just det) så kommer Google Play minnas att den appen var installerad, trots att Google Drive-backupen inte har hunnit köra på de få minuterna. Så det tycks vara något eget system, där endast Google Play är inblandat och inte Google Drive. Även tredjepart-APK:er verkar ingå i denna säkerhetskopia, de följer alltid med. Jag har "sideloadat" Googles nedlagda app MyTracks (som inte finns i Play Store längre) och varje gång jag återställer telefonen numera kan jag välja att den ska laddas ned tillsammans med övriga appar.

    Så sammanfattningsvis: om Google fixar några små detaljer, t.ex. erbjuder backup av ringsignal, lokala filer osv, så skulle jag vara nöjd! Gärna också att man erbjuder lagring utan tidsbegränsningen på två månader och lägger till en "Synkronisera nu"-knapp. En annan dålig sak är att en backup inte går att återställa till en äldre Android-version än du använde för att skapa den - det är riktigt dåligt.


    Vad jag INTE har testat, som någon kanske vill fylla i:
    -VPN-inställningar
    -Skrivare (Google Cloud Print eller HP:s motsvarighet)
    -Default apps (jag använder bara standardapparna och vet inte om andra val följer med)
    -NFC/Android Beam-inställningar
    -Andra nätverkstjänster- och inställningar, såsom gränsen för mobildatavarning m.m.
    -Bluetooth tethering och USB tethering
    -Tredjeparts mailkonton, typ Exchange, kommer dessa läggas till automatiskt igen?
     
    Last edited: 29 jun 2018
    Joline80, nallhed, janson och 9 andra gillar detta.
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Ingen som kan rapportera om de fått "sms" och "call history" att dyka upp i Google Drive --> Säkerhetskopior? Och vilken version ni kör också.
     
    bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Mycket bra sammanfattning, uppskattas. Googles backupfunktion har alltid varit rörig.

    Vad gäller SMS och samtalshistorik tror jag backup endast fungerar med Googles appar/Nexus och Pixel - eller?

    Har inte varit med om att jag fått backup på detta med telefoner från andra tillverkare nämligen.

    Jag vet dock inte hur det är på Sonys Oreo-telefoner. Har någon koll på om dessa kör backup på samtalshistorik och SMS via Google? Det hade varit förnämligt om så var fallet. Jag tror inte att man får backup med Nougat i alla fall.
     
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Har ett svagt minne av att någon Huawei-användare rapporterade i ett kommentarsfält att sms-backup var aktiverat i Google Drive för hans telefon. Så det är helt klart rörigt! Såväl 7.0. och 8.0 verkar ha funktionen, men bara några få användare! Jag misstänker därför en långsam "server-side rollout", kanske i kombination med att Google tillfälligt drog tillbaka funktionen en period och nu (?) återigen har lanserat en fungerande version.
    Man behöver inte använda Googles Telefon-app eller deras sms-app (Android Messages) för att backupen ska funka, backupen sker ju djupare i systemet oberoende av den app man har valt som standardapp.
    Hoppas också att någon med Sonys Oreo-telefoner vill rapportera!

    Några saker som kan tilläggas till trådstarten:
    De flesta chatt-appar (t.ex. Facebook, Hangouts) använder en automatisk backup av meddelanden man skickar och tar emot. Det är då självklart att meddelanden omedelbart går att nå i webbversionen av tjänsten och i andra instanser av appen, om du har flera telefoner. Du behöver aldrig oroa dig för att meddelanden försvinner. Ovan har jag kallat denna metod för "across devices" och det är väldigt enkelt och användarvänligt.
    Det finns dock två undantag, där ens meddelanden i en chattapp istället säkerhetskopieras till Google Drive genom den funktionalitet som jag beskrev i trådstarten. Dessa är:
    -WhatsApp
    -Google Allo
    Denna lösning är såklart mycket sämre, och det innebär att datan endast säkerhetskopieras varje natt (ibland oftare, om du laddar telefonen på dagen till exempel). Vet att en del haft problem med detta, och förlorat en eller några dagars konversationer när de bytt till en ny telefon. Dessutom är det så att i Allo måste man slå på detta manuellt, det är inte påslaget som standard (kan vara samma i WhatsApp). Detta är bra att känna till! Inte för att jag tror att någon använder Allo, men WhatsApp är ju väldigt populär bland många (inget jag själv använder dock).

    Många vet kanske redan om detta, men om vi ska samla så mycket kunskap som möjligt i denna tråd - t.ex. för de oerfarna som läser - så är det ju bra att nämna :-)
     
    bernard gillar detta.
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Sådär, jag uppdaterade trådstarten lite och lade till några saker som jag kom på!
     
  6. drkrupp

    drkrupp Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    769
    Mottagna gillanden:
    102

    MINA ENHETER

    En sak som är tristare än att så få appar sparar sin data på Drive, är att du inte ens kan återställa från din backup om du byter mobil till en som kör en lägre version av Android.

    Bytte från Nexus 5x till Oneplus 3T (med äldre Androidversion). Fanns ingen backup att återställa ifrån, vilket gjorde att jag fick börja om på ruta 1. (Om jag inte ville återställa från min gamla Nexus 5 som mitt konto är kvar på och barnen fortfarande leker med...)
     
    bernard gillar detta.
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Jag hade två lånetelefoner under sommaren, båda av något äldre slag. Jag valde inte att återställa min 5X-backup på någon av dessa, men jag vill minnas att min 5X dök upp som förslag, trots att de kör äldre versioner. Kan dock minnas fel.
    Skulle därför vilja fråga, var det så att du möttes av ett felmeddelande först när du valde en viss backup att återställa, eller var det så att telefonen inte alls dök upp i listan över backuper?

    Du har säkert rätt i det du säger, och det är ju väldigt dåligt! Bra att du informerar. Kunde du varken återställa appdata eller enhetsinställningar?
     
  8. drkrupp

    drkrupp Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    769
    Mottagna gillanden:
    102

    MINA ENHETER

    Inga felmeddelanden men bara en telefon (Nexus 5) i listan att återställa från vid uppstart. Jag dubbelkollade förstås att det fanns en backup av min Nexus 5x, vilket det gjorde. Men den fanns inte i listan.

    Jag provade först att "kopierade kontot" till Oneplus-luren genom att para ihop dem, vilket fungerade. Vet dock inte vilka inställningar som kom med förutom själva inloggningen, för eftersom den inte hämtade några appar eller gav några alternativ mer än att starta upp som en ny lur, så resetade jag luren och valde att logga in med anv.namn och lösen istället, men det enda som dök upp då var som sagt alternativet att återställa från Nexus 5. Inte 5x.

    Efter mycket letande på nätet förstod jag att det inte gick att lösa eftersom Oneplus satt på äldre version helt enkelt.
     
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Ok jag förstår! Detta visar ju på flera påtagliga brister i backupsystemet. Man tvingas i princip ha den senaste versionen för att kunna göra något vettigt med sin backup.... Och inom kort (om det inte redan har gått två månader för dig) kommer du alltså förlora Wifi-nätverk och annan sparad data (och till och med SMS, om du haft en sådan backup gjord) från Nexus 5X. Illa, Google!

    Jag ser att Oneplus 3T har ett beta-program för 8.0 Oreo. Gissar att den kör 7.0 Nougat idag? Nexus 5X har ju Oreo också, fast det beror på om du hann uppgradera till Oreo eller inte. (Jag vet ju inte hur länge sedan detta skedde, det kanske är ett tag sedan....). Du kanske redan har löst problemet på bästa sätt för dig, men jag hade funderat på att gå med i beta-programmet bara för att kunna få ner datan till min telefon innan datan raderas! För mig vore det alldeles för jobbigt att förlora inte bara 150 Wifi-nätverk (har samlat på mig många genom åren...) utan även tusentals ord i min personliga ordlista. Har man bara några enstaka wifi-lösenord sparade och inget större behov av resten av säkerhetskopian så är det kanske lugnt, men för mig vore det ganska katastrofalt och jobbigt. Som tur är använder jag Smsbackup+ (utmärkt app föreslagen av användare i en annan tråd här på forumet) så jag skulle i varje fall inte förlora sms och samtalshistorik om detta hände mig.


    Bra att denna information finns här i tråden i varje fall, tack!
     
  10. drkrupp

    drkrupp Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    769
    Mottagna gillanden:
    102

    MINA ENHETER

    Detta var i februari och min 5x körde då 7.1.2 vill jag minnas, och Oneplus 3T var på 7.0 tror jag. Min 5x-backup är borta sedan länge. Det mesta som jag inte ville förlora har/hade jag en eller annan typ av kopia av. Såg till att synka vissa appar till annan enhet, spara backup i Drive/Dropbox med de appar som man kan göra sånt manuellt i osv, men ändå riktigt surt och det tar sin stund innan man är tillbaka där man slutade. Man borde åtminstone få apparna installerade från Play store kan man tycka.
     
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Kristy och bernard gillar detta.
  12. Mjoo93

    Mjoo93 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2017
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    5
    Häftigt
     
  13. doolar

    doolar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2013
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    359
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro
    Platta:
    Ipad Pro 11 2018
    Min Essential med Oreo-beta rapporterar sms och samtal som backade.
     

    Bifogade filer:

    bernard gillar detta.
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag ser samma sak på Xperia XZ efter Oreo-uppdateringen.

    Oreo tycks medföra backup av SMS+samtalslogg på alla telefoner. Äntligen :)

    Har också noterat ett uppsving av GDrive-backupen bland appar och spel. Backup-UI:t i Oreo gör det enklare att se att apparna faktiskt backas up i molnet, och vilka appar man har på enheten som har stöd för det. I nougat var det utanför Googles egna telefoner klurigare att se. Gick i princip bara att sätta av/på och sedan fick man ett meddelande om att "appdata backas upp i molnet". Inte särskilt informativt....
     
    Nicole, doolar och hahadaoc gillar detta.
  15. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Man kan se sina backups i Google Drive, webb eller app. Där står också vilka enheter som håller på att bli "gamla". Det finns en tidsgräns hur länge Google spara en kopia och för att förlänga behöver man använda/aktivera enheten. Så har man något som ligger i lådan man ändå vill spara en backup av, så behöver man då och då slå på den :)
     
    bernard gillar detta.
  16. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Tack för bra info!

    Jag har en Pixel XL och Oreo 8.0 och har backup på både "SMS" och "Call logs" enligt Drive-appen.
     
  17. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Håller med mycket bra info! en fråga då min skärmdump på säkerhetskopieringen ser ut så här
    Betyder det att Google gör en backup även på Textra sms app och inte bara den generiska?
     

    Bifogade filer:

  18. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Synkroniseringen i Xiaomis MIUI tar med även sms och call history.

    Jag har haft svårt att få detta att fungera fullt ut tidigare, har funkat bara ibland.
    Men nu verkar det fungera, utan att jag har direkt gjort något själv åt det.

    MiCloud backup däremot verkar inte ta med dessa, men den är rätt värdelös som den är, väldigt seg och med bara 5GB gratis.
    .
     
  19. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Finns det något sätt att tvinga en refresh av den där backup:en? Om jag nu t.ex skulle vilja fabriksåterställa min telefon och då inte få en 3 veckor gammal backup återläst.
     
  20. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag du har rätt där på min axon 7 kommer sms back up ej upp i google drive men däremot på min nexus 6p.... återigen begriper jag inte riktigt varför detta ska vara exklusivt för googles telefoner..hoppas det blir tillfäligt.