Fråga: Samsung Galaxy Gear S, ägare se hit!

Diskussion i 'Samsung (Tizen)' startad av Spiderwolf, 3 jul 2015.

  1. Spiderwolf

    Spiderwolf Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2011
    Inlägg:
    307
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    TRE....
    Telefon:
    Iphone 8 + 64gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TRE....
    Telefon:
    Iphone 8 + 64gb
    Platta:
    iPad 5th gen
    Hej!

    Har blivit väldigt sugen på att skaffa en samsung galaxy gear S och har en del frågor för er som har en!


    Jag älskar verkligen att klockan är så liten men då jag ringer och smsar ganska mycket skulle ett bluetooth headset vara bra, funkar detta?

    Kan man dela internet från klockan till andra enheter? Alltså att man delar internet från simkortet i klockan till tex min dator eller ipad via bluetooth eller wi-fi?

    Kan man lyssna på Spotify?

    Tack så hemskt mycket för er tid!
     
  2. Mobilnörden2000

    Mobilnörden2000 Teen Droid Bannlyst

    Blev medlem:
    14 jul 2013
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    124
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Info:
    Huawei P9 (EVA-L09)
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 9.7"
    Hej, jag har använt min Gear S nu i snart en månad och det är en helt underbar smartklocka tycker jag. Jag tycker att det är bra om du ska skaffa Gear S:en att du också skaffar ett blåtandsheadset till den. Jag kör själv Sony SBH80 i kombination med min Gear S. Tyvärr så går det inte att internetdela från klockan och angående din fråga om Spotify så kan du inte häller lyssna på denna tjänst direkt ur klockan, däremot så kan ju styra musiken på klockan som spelas upp på mobilen, men det finns också en youtube-app i klockan som du kan använda dig utav.

    Hoppas min info var till någon nytta:)

    Mvh/Rasmus
     
    Spiderwolf och bernard gillar detta.
  3. Kung

    Kung Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2012
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    tja lånar tråden lite..
    har den bra mobiltäckning förstår att det kan vara sämre täckning på en klocka är det någonting du märkt av?
    kan man använda klockan som en telefon dvs helt utan en annan telefon
     
  4. Mobilnörden2000

    Mobilnörden2000 Teen Droid Bannlyst

    Blev medlem:
    14 jul 2013
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    124
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Info:
    Huawei P9 (EVA-L09)
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 9.7"
    Hej.

    Ursäkta för sent svar, är på Semester så uppkopplingen är sisådär.

    Jag kör Comviq kontantkort i klockan och jag märker inte av någon sämre täckning i klockan än vad jag har i mobilen, om du vill så kan du andvända klockan som en mobil helt på egen hand, dock så är det väldigt basic då eftersom att du bara kan Smsa och ringa från den, den har inte inbyggda appar för Facebook och instagram såsom Apple Watch har. Men ja, du kan kolla dessa två sociala medier via Opera mini som går att hämta hem till klockan, klockan har också ett väldigt bra inbyggt tangentbord tycker jag.

    Men tyvärr så måste man ha en Samsung-smartphone med Android 4.3 eller högre för att överhuvudtaget lyckats komma igång med klockan.

    Mvh/Rasmus
     
  5. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    Har det senaste dygnet testat Samsung Gear S - väldigt rolig pryl :)

    Idag tog jag en löprunda på 1mil med Sony Smartwatch 3 på ena armen och Samsung Gear S på den andra - de enda 2 smart-klockorna med inbyggd GPS (vad jag vet)

    På Sonyn (android wear) använde jag appen Ghostracer och ett pulsband (Polar H7) och på Samsung Gear S (Tizen) använde jag Nike+ och den inbyggda pulsmätaren.

    Jag fick liknande resultat på båda klockorna men de har båda sida för och nackdelar - som renodlad löpar-klocka så föredrar jag nog Smartwatch 3 men det är mest pga av appen Ghostracer som jag tycker är en "killer-app" för löpintresserade.

    Och det är ju lite det som är problemet med Samsung Gear S - den lanserades med en del appar som sedan inte verkar ha uppdaterats alls (?) och de flesta andra stora apparna (typ facebook och instagram mfl) lyser med sin frånvaro - det saknas bra "killer-apps"

    Gear S är mycket "roligare" att använda än andra smart-klockor pga alla möjligheter (som en smartphone på armen) men den har egentligen inga bra appar förutom de inbyggda som följer med klockan.

    Nu verkar den vara lite bortglömd både av Samsung och olika app-utvecklare - kanske blir det ändring på det när Samsung lanserar "Gear A" kommade vecka ?

    Verkar inte finnas många svenska användare heller (?) det här är den enda diskussions-tråden jag hittat.

    För de som undrar hur Gear S är som löparklocka hittade jag en bra youtube-video här:

     
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 958
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag tycker att Gear S är för stor för att funka i vardagen. Inte speciellt diskret heller.

    Saknar även stöd för fler appar på den, när jag använde den var det som en klumpig klocka om jag sprang med. Eftersom jag inte har musiken köpt så hade jag med min telefon ändå, vilket tar bort syftet en del.

    Finns inte alls många externa appar för Gear S, tyvärr. Det gör klockan mindre smart. :(
     
  7. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

  8. MiDroid

    MiDroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2015
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    24
    bernard gillar detta.
  9. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg
    Tog tag och gjorde android-installationen nu på nyårsdagen - fungerar faktiskt över förväntan :)

    Ansluter bluetooth-hörlurar och lyssnar på spotify utan problem, ska ge mig ut och testa gps:en med runkeeper imorgon tänkte jag :)
     
  10. Spiderwolf

    Spiderwolf Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2011
    Inlägg:
    307
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    TRE....
    Telefon:
    Iphone 8 + 64gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TRE....
    Telefon:
    Iphone 8 + 64gb
    Platta:
    iPad 5th gen
    Låter mycket intressant om jag ska vara helt ärlig!

    Har du någon guide på hur du gjorde?

    Med vänlig hälsning
     
  11. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    Jag följde guiden på hur rootar gear s här:

    http://forum.xda-developers.com/gear-s/development/definitive-guide-to-rooting-gear-s-t2973455

    Och sedan tog jag bara filerna som finns i första posten i tråden om android på gear s:

    http://forum.xda-developers.com/gear-s/development/dev-gear-s-android-port-t3177740

    Men det finns även en tråd med guide och youtube video här:

    http://forum.xda-developers.com/gear-s/development/tutorial-installing-android-5-1-1-cm12-t3211782

    Det är givetvis inte helt perfekt, det är fortfarande ett "hack" (lite krångel) men ändå förvånansvärt bra :)

    Appar som skalar fint fungerar bra, exempelvis så är runkeeper helt OK

    image.jpeg
    Men det saknas minnes-utrymme och batteriet tar slut ganska snabbt när man använder 3g, musik via bluetooth och GPS samtidigt.
     
  12. Spiderwolf

    Spiderwolf Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2011
    Inlägg:
    307
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    TRE....
    Telefon:
    Iphone 8 + 64gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TRE....
    Telefon:
    Iphone 8 + 64gb
    Platta:
    iPad 5th gen
    Hur länge är samtals tiden skulle du vilja påstå?
     
  13. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    Oj, just samtals-tid har jag inte blekaste aning om eftersom jag inte använder den för samtal (även om det säkerligen är fullt möjligt)

    De tester jag gjort med att lyssna på musik via spotify och bluetooth hörlurar samtidigt som jag kör ett GPS-program (typ runkeeper) visar dock att batteritiden liknar den som är när man kör orginal-OS, alltså Tizen (något kortare)

    Med allt på, alltså 3G datauppkoppling, GPS och musik via bluetooth hörlurar så får man inte mer än kanske ca 1,5 - 2h batteritid - både med Tizen org-OS och med Android (kanske lite kortare med android)

    Stänger man av 3G uppkopplingen och kör "offline" med Spotify och GPS får man lite längre batteritid - typ en halvtimme till eller så.

    (GPS är en riktig strömförbrukare)

    Men samtalstiden borde alltså likna den som är till Tizen på Gear S