Recension: Samsung Galaxy J5 (2017) - Intryck

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av dannejanne, 29 jul 2017.

  1. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    [​IMG]

    Bakgrund: Efter att ha haft ett litet äventyr med Samsungs nuvarande flaggskepp S8+ som inte blev bestående då jag inte har den kvar i min ägo i detta nu så lämnade den korta tiden med lite mersmak i min mun. Jag fick då en idé att göra något som jag aldrig har gjort förut och det är att prova på en budgetmodell ur Samsungs sortiment även om jag har varit bra skeptisk förr till deras budgetmodeller. Men utav egen erfarenhet så börjar vissa gränser att suddas ut rätt rejält ibland när det gäller skillnader mellan flaggskepp och lite mer plånboksvänliga modeller. Men vissa saker kommer man alltid att få komprimissa med det kommer man aldrig ifrån och det här är inget undantag till den regeln. Jag hade dock ingen aning om vad jag kunde vänta mig i detta fall.

    Skärm och hårdvara: Redan innan jag hade den i min hand så förstod jag ju att det är här en utav de större kompromisserna kommer att bli märkbar och det är upplösningen på panelen. Den ligger på bara 720p och det tillsammans med en Amoled som har pentile-matris som Samsung har en förkärlek för banar inte väg för någon värst vidare skärpa. Tack och lov är panalen bara 5,2" och hade den varit större hade jag nog hoppat över ett köp helt och hållet. Skärmen är verkligen inte skarp på något sätt eller vis. Oskärpan blir än mer tydlig än vad 1080p Amoled är på 5,5" skärmar. Men bortser vi från det så är det en bra panel som är kapabel till naturtrogen färgåtergivning om man håller sig till "Basic" skärmläge framförallt. Men de flesta kör nog på "Adaptive" och får får man likt S8'orna överdrivna färger men jag kan tycka mig att det är aningen mindre så på denna telefon även om färgerna fortfarande är överdrivna. Men bortser man från skärpan så är det Amoled i rätt hög klass upplevs den som och man får samma kalibreringsmöjligheter i mjukvaran som finns på S8 (bortsett från kantjustering).

    Som en notering så måste jag bara nämna här att jag hade problem med skärmarna som jag fick på mina två S8+ exemplar som jag gick igenom. De hade diverse visuella defekter som gjorde att jag inte accepterade dem. Nu när jag köpte denna budgetmodell fick jag en panel som är helt fri från de problem som jag hade med panelerna i S8+. Dessa är jämnare i ljusstyrka samt vitbalans sett till hela skärmens skärmyta.

    Byggkvalitén upplever jag som mycket god. Det här året har de gjort en tydlig uppgradering när det gäller detta då den är helt och hållet i ett stycke aluminium bortsett från skärmen. På grund av detta så föredrar jag dess känsla i handen jämfört med glaset på S8+. Jag håller inte med om att man ska ha glasbaksida på en telefon bara för att det ska vara premium jag ser enbart nackdelar med det och föredrar personligen ett stycke metall i handen. Ytan på den känns ungefär som på min iPhone 6s Plus. Den känns inte alls lika skör i handen eller lika hal som en S8. Här är en punkt då jag föredrar J5 2017 framför S8. Knapparna är tydligt taktila, mer så än på S8+ jag hade. Det känns ordentligt när man trycker in en knapp. Upplever inga skavanker eller problem när det gäller hur den är ihopskruvad. Gedigen rakt igenom. Möjligtvis känns hemknappen aningen plastig när man trycker in den och den ger ett relativt högt ljud ifrån sig. Men har för mig att det var i princip likadant på S7'orna.

    Här sitter också fingeravtrycksläsaren på en av mig mycket mer uppskattad plats och det är på framsidan. Jämfört med hur den sitter på S8'orna så är det här en befrielse. Jag finner det också märkligt att denna är på sätt och vis bättre än den i S8'orna också på grund av hur den fungerar. Jag kan svepa fingret in på den och när jag stannar så läser den fingret och låser upp. Det funkade inte på S8+ där det verkligen hade varit nödvändigt pga dess position. Man behövde pricka rätt på en gång på S8+ när man la fingret på den. Denna kanske inte är riktigt lika snabb men den upplevs ändå som bättre och markant skönare att använda. Smaksak huruvida man vill ha den på fram eller baksida men positionen på S8'orna kan nog de allra flesta vara överens om att det inte är optimalt.

    Kamera: Här är det andra området där man får märkbart tumma på kvalitén och upplevelsen. Den har inte en chans mot den kamera som sitter i deras flaggskepp. Det dynamiska omfånget är markant sämre och situationer med stor skillnad på ljus och mörker får man ofta välja vilket man prioriterar detaljer i. Man måste förlita sig på HDR-läget för att få ett bra dynamiskt omfång. Tyvärr finns inget "autoläge" för HDR utan det måste man aktivt aktivera själv om så önskas. Dessutom tycks vitbalansen vara för kall i många lägen i autoläget även utomhus i gott ljus. Så man får med fördel ofta byta till "Pro" för att manuellt ändra till "dagsljus" när det gäller vitbalans för att få varmare och finare kort som ser närmare verkligheten ut. Men Samsungs galleriapp bjuder på goda möjligheter att justera vitbalansen i efterhand steglöst i kelvinskalan och det fungerar bra när det behövs. Mörker är ett annat område där kameran givetvis får problem i vanlig ordning på billigare mobiler. Men som helhet får kameran anses vara OK för sitt pris och den är definitivt mycket bättre än den som sitter i Lenovo P2 till exempel som idag kostar några hundralappar mer. Denna kamera är kapabel till bra bilder men man får ofta jobba lite mer för det själv om man ska få så bra resultat som möjligt i grunden. S8'orna sköter det mer galant helt själva på auto. Detaljrikedomen är heller inte alls i klass som på deras flaggskepp men fullt dugligt för sociala medier som sig bör.

    Mjukvara: Upplevelsen när det kommer till mjukvaran är i det stora hela identisk med den i S8'orna. Det är den senaste versionen utav deras gränssnitt och det som skiljer är en del mjukvarufunktioner. Framförallt alla Edge-funktioner men även lite mer än så såsom "Smart Capture" och annat. Men annars är allting sig likt och i princip identiskt med samma stöd för teman och typsnitt.

    Här är också en del där jag hade förväntat mig den största skillnaden och det är flytet i gränssnittet. Men det har förvånat mig nämnvärt med dess bra flyt faktiskt. Vissa saker hanterar den här telefonen faktiskt bättre än S8'orna och det är små saker som animationen när man går tillbaka till hemskärmen. Den fick nästan jämt framedrops för mig på S8+ men här händer det i princip aldrig. Samma sak öppna deras egna applåda känns lite lenare i animationen. Så här är en liten grej som denna lilla budgetmodell slår sin storebror på fingret. Däremot är det inte alls samma fart och fläkt i den här telefonen och man märker att laddtider blir lite längre. Dock inget katastrofalt på något sätt eller vis.

    Tyvärr så laddas appar om en del pga del snåla tilltagningen utav RAM på endast 2gb. Jag har dock gjort situationen bättre genom att frysa massvis med processer som man kan göra på Samsungtelefoner utan root. På denna modell kan det faktiskt göra märkbar skillnad på grund av den låga mängden RAM. Men det är inte någon multitaskingtelefon på något sätt eller vis! 2gb är 2gb det går inte att göra under med det. En av telefonens större nackdelar. Jag har dock aldrig varit med om uteblivna pushnotiser från appar pga detta utan deras processer verkar ligga aktiva i bakgrunden ändå och pushnotiser ramlar in som de ska även om appen i fråga har blivit dödad av systemet.

    Allt som allt så är den faktiskt rätt len i animationer och skrollning. Betydligt bättre än vad jag hade väntat mig utav en budgetmodell från Samsung faktiskt. Touchen är väldigt responsiv och följsam utan något input-lag att tala om. Kör Gboard och har aldrig uppfattat att det inte hänger med då tangentbordet aldrig har laggat än så länge.

    Batteri: En av telefonens starka sidor helt klart. Här är en till punkt då den slår sin storebror på fingrarna. Denna har tydligt bättre batteritid än S8+. Man märker att den är oerhört energieffektiv både i processor och skärm. Men med 720p så blir det inte så mycket pixlar att skyffla runt heller och det kombinerat med strömsnål processor gör underverk för batterit. Har aldrig upplevet att telefonen blir mer än ljummen heller. Ens vid laddning så har den inte blivit mer än lite ljummen. Vid min allra första fulla laddning så hade jag efter 1 dag och 18 timmars upptid en skärmtid på 6 timmar och 31 minuter och då hade jag 33% kvar på batteriet. Då hade jag haft en dag utomhus i fullt dagljus med skärmen på max ljusstyrka på en del då jag var ute och fotograferade för att testa kameran inför denna recension. Men även en del med låg ljusstyrka inomhus på kvällen innan. Så blandad användning. Men uthålligheten är mycket mycket god speciellt med tanke på batteriets kapacitet på 3000mAh. Imponerande må jag säga.

    [​IMG][​IMG]

    Slutsats: Efter min upplevelse med denna telefon så kan jag inte sluta att tro att denna kommer att sälja som smör. En väldigt prisvärd mobil för under 3000kr om man kan bortse från dess upplösning samt att man inte alls får en lika bra kameraupplevelse där man får jobba mer aktivt själv för ett bättre resultat. Den har en mycket god byggkvalité och jag tycker att den är rätt snygg och den är framförallt skönt att hålla i. För sitt pris så måste jag ändå säga att den har imponerat mer på mig än vad S8+ lyckades göra. Där jag aldrig riktigt upplevde att jag fick vad jag betalade för. Det får jag däremot här, med vissa positiva överraskningar istället. Bryr du dig inte nämnvärt om bra skärpa i en panel eller en kamera som presterar bra i alla lägen är det här en mycket bra och prisvärd mobil helt enkelt något annat kan jag inte säga. Upplever inte mycket mer tröghet i denna egentligen än vad jag gjorde med dess storebror. Ett mycket gott betyg överlag helt enkelt och rekommenderas om man är ute efter en billig mobil och kan kompromissa med vissa saker.

    +Byggkvalité
    +Batteritiden
    +Responsen i skärmen
    +Flytet
    +Blir aldrig varm, inte ens när den laddas
    +Priset (2790kr)

    -Upplösningen
    -Kameran i vissa lägen
    -Mängden RAM och minne

    Notis: Lägger man till ca. 1200kr så kan man få en A5 2017 som har 1080p upplösning samt snabbare processor(?)och lite fler pixlar i kameran. Den saknar också tyvärr OIS. Dock får man vattentålighet på köpet man om man anser att det är viktigt samt funktioner såsom AOD (Always On Display).

    Testbilder från kameran nedan, allt oredigerat direkt från kameran:


    View: http://imgur.com/a/puTa5


    Bilder på telefonen:


    View: http://imgur.com/a/CGWnQ
     
    Last edited: 30 jul 2017
    thehero, Kristy, 220volt och 7 andra gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Blev väldigt förvånad av att läsa att flytet är bra i UI:t trots att Samsung verkar använda till stora delar samma mjukvara som i Galaxy S8. Det hade jag inte väntat mig med tanke på mängden appar och tjänster som följer med S7orna/S8orna.
     
  3. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Det förvånade mig också minst sagt att denna nya version av deras UI rullar så pass bra på denna hårdvara. Upplever som sagt inga större skillnader i det avseendet mellan denna och S8 i det stora hela.
     
    bernard gillar detta.
  4. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Då jag nu har uppgraderat till en A5 2017 istället så tänkte jag bara fort skriva ned lite uppenbara skillnader mellan de två som är till A5's fördel.

    -Plus eller minus men den har mer gemensamt i byggkvalitén med "premiumlurar" med ett bakstycke i glas. Den har väldigt mycket gemensamt med S7 och det får väl anses positivt. Den känns dock rejälare i handen jämfört med J5 2017 främst pga lite mer tyngd vilket ökar känslan av kvalité i mitt tycke. Känns rejälare.
    -Skärmen. Stort steg uppåt med 1080p jämfört med 720p på 5,2". Även bättre mer korrekta färger upplevs. En riktigt bra panel i A5 2017 faktiskt som inte ligger långt bakom S8 förutom upplösningen. Aldrig fått ett bättre exemplar med Amoled förut heller denna är perfekt jämn ljusa som mörka färger utan några som helst andra issues som jag upplevde med S8'orna. Tack och lov mindre mättade färger än i S8 också. Behagligare att titta på i "Adaptive Mode".
    -Bakåt och multitaskingknapparna mörka och mer osynliga. Istället belysta kort stund när man trycker på dem. Bidrar till ett snyggare och renare utseende på mobilen.
    -Kameran är märkbart bättre främst när det gäller hantering av vitbalans (varmare och finare bilder) och kvalitén har nog ökat ett steg också. Samt det dynamiska omfånget är bättre.
    -Knapparna har lite mer känsla av kvalité i dem. Låter inte riktigt lika mycket.
    -Vatten och dammtålig.

    En sak som jag faktiskt upplever som aningen sämre är fingeravtrycksläsaren. Den har failat ett par gången men främst på ett finger så jag ska nog ta och lägga in det igen och testa. Även flytet tycks ha minskat en aning. Men det är minimalt i så fall. Men 720p har säkert sina fördelar där.
     
    Last edited: 31 jul 2017
    bernard gillar detta.
  5. inact_0030

    inact_0030 Guest

    På tal om 720 vs 1080 vs 1440 upplösning så tror jag att det är en smaksak. Gränsen för vad man MYCKET tydligt ser skillnad på är väl om man går så långt ner som 720. Det syns skillnad på 1080 och 1440 också, men inte så mycket. 1440 måste man dock ha om man skall kunna använda luren till VR.
    Annars är det väl så att lägre upplösning ger rappare prestanda med samma hårdvara. Kan man ställa om till lägre upplösning som på S7 (S8?) ser man detta i ökad skärmprestanda, detta istället för som del trodde att det skulle spara energi.
    Det kan ju då hända att systemchippet i J5 inte pallar mer än 720 och i vilket fall är väl panelen kanske inte mer är 720, och då är det ju egentligen en fråga om att kunna hålla priset lågt genom låg upplösning.
    En fundering bara! :)
     
    dannejanne gillar detta.
  6. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Precis det är först vid 720p som det faktiskt upplevs som lite av ett riktigt problem om man är känslig för oskärpa. Man behöver nog inte ens vara speciellt känslig för det då det är rätt uppenbart. Blir som en textur över hela bildytan så att säga som alltid blir synlig. Nån form av kornig textur. Syns väl hela tiden längs kanterna på skärmen där displayen tar slut. Hade det varit RGB-matris så hade det inte alls varit en lika stor issue.

    Amoled 1080p på 5,2" blir matrisen mindre tydlig än på en 5,5" skärm så på denna storlek vill jag kalla det en non-issue i princip även om det går att se om man vill.

    Testade en del när jag hade S8+ och 1440p vs 1080p blir för mina ögon rätt märkbart så jag höll mig till 1440p. Vinsten i batteritid lär ju inte bli något nämnvärt för lika många pixlar lyses ju upp ändå men prestandan kan väl öka en del pga mindre runtskyfflade pixlar för processorn i första hand.
     
    bernard och inact_0030 gillar detta.
  7. ZooGiN

    ZooGiN Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Är det någon som har koll på om bankid med fingeravtryck stöds i denna mobil?

    Kollar på ny mobil åt min gamla mor.
    Hon vill gärna ha Samsung. A3 och A5 2017 går ju bort, för de fungerar inte.
     
    bernard gillar detta.