Samsung Galaxy S7 - Snabba frågor, snabba svar

Diskussion i 'Galaxy S7 - Allmänt' startad av tontmobil, 22 feb 2016.

  1. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Vad exakt menar du med "inflyttande"? Det är ju helt avgörande för att man skall kunna räkna ut vad det är som orsakar ditt fel. Utan information om vad du gör som orsakar felet är det fullständigt omöjligt att räkna ut vad som är orsaken. Eftersom den fungerar efter fabriksåterställningen så är ju det enda vi vet att det måste vara "inflyttningen" som orsakar felet.
     
  2. Djurmo

    Djurmo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2017
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1
    Oj... ja inflyttande... alltså att migrera över data och appar
     
  3. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Ja... och? Vilka appar är det då som du har installerat som då kan orsaka problemet? Vilken systemversion har du på luren? Har du kollat systemuppdatering? Är luren rootad eller har den varit rootad? Kunde vara bra med lite information.
     
  4. Djurmo

    Djurmo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2017
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1
    Detta började redan när inget annat än fabriksåterställningen fanns i telefonen, men blev värre... Nu försökte jag ta mig in i telefonen igen... möttes av detta... bild 1
    Alltså en inloggnng med i bugg-läge så inte touchen fungerar... testade då alla kombinationer av att hålla in olika knappar i tio sekunder, volym ner, power och hemklapp gav bild 2 men den där nedladdningen hände det verkligen inget med, efter tio minuter så tryckte jag power och volym ner och då kom bild ett igen... ja, jag tror jag har fuckat upp lite...
     

    Bifogade filer:

  5. Djurmo

    Djurmo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2017
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1
    Ja, sorry, vilka appar... lite svårt att svara på nu då telefonen inte funkar, men ja... typ, swedbank, bankid, swish, sr-play, netflix, messenger, fb, outlook, jorte, comviq, willys, veckans e, terminius (raspberry-terminal, ej startad ännu) vnc (virituellt skrivbord raspberry, ej startat) runkeeper, 27 crags, maprika, lokalsinne ja, typ de jag kommer ihåg, tror inte jag han peta hem fler....
     
  6. Djurmo

    Djurmo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2017
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1
    En kil grej... vid låsskärm var jag ju liksom fast, kunde inte slå in kod, testade då att trycka på nödsignal, då kunde man plötsligt slå nummer, valde återgå till låsskärm och då funkade nummerknapparna att slå in låskoden med :)
     
  7. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Downloadläget kommer man ifrån genom att hålla alla fyra knapparna inne en lång stund. Att den går till downloadläge tyder på att något är fel med en uppdatering eller en misslyckad flashning. Har den varit eller är rootad? Har den förre ägare experimenterat med flash, rootning och custom roms?
     
  8. Djurmo

    Djurmo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2017
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1
    Nej, de har bara haft den helt som en vanlig telefon. Kommer in i telefonen nu, tror jag lyckades pricka de flesta apparna. Tittade på några pdf:er nyss, då frös telefonen typ tre minuter för att sedan komma loss igen.
    PS är android 7.0
     
  9. xophile

    xophile Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2013
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Men gör en ny fabriksåterställning? Eller om något gått riktigt snett så ladda ner den senaste firmwaren och börja om från början helt och hållet.
     
  10. Djurmo

    Djurmo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2017
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1
  11. Djurmo

    Djurmo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2017
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1
    Fabriksåterställning... läste lite om detta, i vissa instruktioner så ska man först försöka ta bort alla PIN och andra lås på telefonen. I andra verkar detta inte ha någon betydelse, vad gäller?
     
  12. Djurmo

    Djurmo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2017
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1
    Har testat fabriksåterställning nu, skärman låste sig första gången när man skulle välja språk sedan på samsung account... gissar att det är fel redan i den inladdade versionen av nougat... eller vad tror ni
     
  13. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Det blir ju inte fel bara sådär, utan gå du tillbaks till säljaren och begär att pengarna tillbaks. Det har ju varit något fel hela tiden om den inte ens går bra efter fabriksåterställning. Innan detta kan du prova att göra en helt ny initialisering med Samsung SmartSwitch. Hämte hos Samsung och installera programmet på datorn och starta SmartSwitch från knappen "Mer" uppe till höger och välj "nödåterställning av programvara". Ha serienumret framme och anslut telefonen när programmet kräver detta, inte direkt alltså.
    Detta laddar ner det aktuella firmwaret från Samsung direkt och flashar alltihop, baserat på serienumret så det blir alltid rätt version. Detta har löst många problem!
     
  14. Djurmo

    Djurmo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2017
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1
    Nej då, jag kommer inte ställa krav på säljaren, han skrev i annonsen att telefonen fryser ibland. Jag visste nog vad jag köpte, men jag kan i och för sig leva med sådana frysningar som säljaren beskrev, de var rätt sällsynta och telefonen kommer alltid tillbaka efter ett tag. Jag har svårt att tro att det är maskinvarufel, utan snarare något i mjukvaran. Traderaannons och 1475:- telefonen är i övrigt i nyskick. Så jag testar den där SmartSwitch-grejen, skriver väl här och berättar hur det går... kommer säkert att behöva lite mer hjälp när jag väl kommer igång.

    Hur som, tusen tack för hjälpen så här långt :)
     
  15. Djurmo

    Djurmo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2017
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1
    Som befarat :) Någonstans blir det alltid lite svårt, nu har jag tagit hem programmet SmartSwitch men kör fast på Återställningskod...
     

    Bifogade filer:

  16. inact_0030

    inact_0030 Guest

  17. Djurmo

    Djurmo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2017
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1
    Tackar otroligt mycket!!! :)
    Det här var en väldigt instruktiv video, testar detta i helgen och lovar återkomma med resultatet.
     
  18. Djurmo

    Djurmo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2017
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1
    Min telefon beter sig inte som den på filmen... jag får inte upp den där bilden med IMEI och serienummer som han får upp vid 1:46. Testat tre gånger, inga problem att ta sig till "Varningssidan" men när jag trycker på "Home" så går den direkt till "Download", får försöka luska ut något sätt att ta reda på IMEI och serienummer ändå... återkommer
     
  19. inact_0030

    inact_0030 Guest

    *#06# på knappsatsen ger dig båda.
     
  20. Djurmo

    Djurmo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2017
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1
    Ursäkta frånvaron, men telefonen frös i läget "PIN-kod" så jag tog mig inte in i telefonen... kul då jag satt ett alarm klockan 06:00.. med repetition alla dagar, en mardröm då det inte går at slå av. Men så i morse så reagerade touchen när jag försökte logga in. Dock lyste endast inloggningssidan i 5 sekunder och eftersom den laggar rätt hårt så gav aldrig tid nog för att en pin skulle hinna slås in. Att registrera första tecknet tog tre sekunder.. I alla fall så försökte jag somna om flera gånger, men så vid ett alarm-tillfälle så reagerade "slå-av-alarmet" knappen. Fattade att det är läge att snabbt logga in och det gick :) Slog genast av all inloggning och kollade nummer med *#06#, SN = med det som står på lådan :) alltså ostulen lur...

    Sedan vidtog arbetet med att följa videon, men... SmartSynk verkar inte kunna hjälpa mig. Smartsynk låter mig säkerhetskopiera innehållet, det funkar alltså. Men det jag ska göra är ju en Nödåterställning, från "MER" knappen i övre högra hörnet. När jag klickar där får jag upp ett fönster som vill göra en lista över misslyckade uppdateringar, men den hittar inga sådana, så detta fält blir tomt.

    Smartsynk ser ut så här för mig när jag väljer
    "Nödåterställning av programvara":

    s7 nödåterställning.png

    Den andra fliken som syns i videon "Enhets-initiering..." ja den fliken finns inte ens.

    Jag kan egentligen bara välja "Nödåterställning med återställningskoden och ja, den får jag inte tag i.

    Men!!! Nu kommer några spekulationer...

    • Kan det vara så att den här telefonen aldrig blivit återställd eftersom det inte finns någon enhet i listan på bilden här ovanför? I så fall, kan det vara så att jag ska göra en återställning direkt från telefonen först? (Rätt säker på att jag har gjort det redan i o för sig)
    • Kan det vara så att säljaren försökt med misslyckats och därför efterfrågas en återställningskod?
    • Är det läge att testa kombinationen "Volym ner + home + power" och vid download-läget välja "Volym upp"?
    • Är det något jag missar i användandet av SmartSynk?
    • Om inte SmartSynk kan hjälpa, är nästa steg då att försöka göra samma sak men med ett "Icke-samsung"-program?
    • Om inget annat funkar, är det då bara rootning som återstår?

    Jag är rätt säker på att telefonen inte är stulen då lådan var med och samma serienummer finns på etiketten som i telefonen.

    Ja, jag framstår säkert som en komplett idiot, vilket säkert kan ha viss sanningshalt, men jag har haft en s7:a förut, dock blev den ryckt ur nävarna på mig och sedan dess har jag lidit helvetets alla kval som ägare av en Lenovo a2016, en veritabel mardröm i alla avseenden förutom det behändiga formatet. Ett exempel på den låga produktionskvalitén är t.ex. att för att scanna räkningarnas ocr-nummer måste man sätta ett förstoringsglas för linsen, kameran tar ständigt suddiga bilder, men med "glasögon" blir det skarpt igen... Att jag inte smackade på med en s7:a utan några problem beror på rent ekonomiska motiv. Så ja... jag fortsätter nöta med denna lite kinkiga lur, jag hoppas att jag ska lyckas återställa helt.

    Jag tror det här problemet helt och hållet ligger i mjukvaran, troligen har säljaren råkat få någon form av virus som uppehåller ram-minnet, troligen ett sådant lite mer djupgående root-kit som inte försvinner vid en enkel fabriksåterställning.