Samsung Galaxy S7 - Snabba frågor, snabba svar

Diskussion i 'Galaxy S7 - Allmänt' startad av tontmobil, 22 feb 2016.

  1. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Om du får upp den skärmen när du har anslutit telefonen med USB i downloadläge så får datorn inte kontakt med telefonen. Då får du prova att installera om drivrutinen, se till att du har original Samsungkabeln (det är ofta mycket kritiskt att ha rätt kabel även om de ser likadana ut, en del funkar andra funkar inte), byta till en annan kabel eller prova från en annan dator.
     
  2. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    @Djurmo@Djurmo
    Stäng av både dator och mobil. Koppla inte in något. Starta datorn, starta smartswitch, gå till nödåterställning. Nu ska fliken initiering finnas. Följ instruktionerna i rutan.

    Initiering rensar allt, om den inte funkar efter det, så är det fel på hårdvaran.
     
  3. Djurmo

    Djurmo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2017
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1
    Något är inte helt rätt ändå, startade om dator, lät alla processer komma igång, avslutade autostartprogram som spotify osv. Startade Smart Switch och valde "Mer" och "Nödåterställning av programvara" Men precis som förr endast en flik.
    Anslöt telefonen i Download-läge IMG_20171111_223445.jpg

    Anslöt sedan telefon till dator...
    Enheten stöds inte.jpg
    Tänkte att då kanske det är fel på kabeln, letade upp alla som jag vet funkar att ladda med, hittade fyra stycken, anslöt dessa i tur och ordning, samma resultat. Tänkte att det kanske beror på att det är ett USB3-uttag, testade samma med mitt USB2-uttag, dock ingen skillnad.

    Sedan, det står "Do not turn off target" target, menas dator eller telefon? Ja det här kanske är lite onödigt, men ja... telefonen tar dig ju inte vidare från Download-skärmen, och det där om att inte slå av målet, om målet är telefonen så kommer jag nog att behöva så av den...
    Ja, ni ser prov på Lenovos version av skarpa mobilbilder på första bilden...

    Sedan vill jag åter passa på att tacka er för all hjälp!
     
  4. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Då finns det några alternativ som förklarar detta: Den är rootad, den har ett ändrat firmware eller den är trasig. Eller något annat som inte är lätt fixat!
     
  5. Djurmo

    Djurmo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2017
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1
    Trist.
    Är det så invecklat att det är omöjligt för en normalanvändare och bara att kasta, eller finns hopp?
     
  6. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Jag skulle nog säga att det krävs så mycket arbete att det är jobb för en riktig entusiast. Av det som har kommit fram hittills går det inte att utesluta något med säkerhet. Det kan lika gärna vara hårdvarufel som mjukvarufel. Tänk på att Samsung har minst två års garanti, så om den är köpt i Sverige och inte redan är kasserad i ett garantiärende så går det att skicka in till någon av Samsungs serviceverkstäder. Kolla att produktkoden är SM-G930FZKANEE, det står på en etikett på boxen. Eller så kan man se det med appen PhoneINFO*Samsung*, hämtas med Play Butik.
    Det värsta som kan hända är att de säger att någon har ändrat i mjukvaran i den och då går det inte på garantin. Har den inte NEE i koden är den köpt från ett annat land och Samsung i Sverige befattar sig inte med den.

    Rättelse:
    Det kan vara VDS för Telenor eller HTS för Tre också. De andra operatörerna använder telefoner med NEE.
     
    Last edited by a moderator: 16 nov 2017
  7. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    @Djurmo@Djurmo
    Testade precis och Samsung har i sin outsägliga vishet tagit bort fliken initiering från den senaste ver. av smartswitch, hur tänkte de där? sorry, visste inte det, har kört det massor av gånger senast i maj.

    Men det finns givetvis fler sätt att raka en gris.
    Det går att flasha in rätt firmware med Odin, lite mer mickel är det men fullt genomförbart, börja med att googla men gör inget fysiskt förrän du känner att du vet hur det funkar och fråga gärna innan.

    Funkar recovery mode? Isåfall kan man där se om den är rootad (knox trippat) och vilken mjukvara som ligger i just nu.

    Hopp finns det absolut om det är något fel med mjukvaran, men det vet vi först när den är rensad.
    Läs gärna i de andra trådarna oxo om samsung, finns jättemycket bra info här!

    edit: man kan ta hem en äldre version av smart switch som har fliken vi vill ha här:
    downloadcenter.samsung.com/content/SW/201706/20170601113339558/Smart_Switch_PC_Setup.exe

    Börja med att avinstallera smartswitch helt från din dator, obs ev. sparade data kan förloras, eller om du har en annan dator använd den istället.
    Installera smartswitch från länken ovan, uppdatera INTE den. Följ mitt förra inlägg.
     
    Last edited: 17 nov 2017
  8. Djurmo

    Djurmo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2017
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1
    Satt precis och skrev ett svar och sedan såg jag att du lagt en edit tänkte precis fråga om vad versionen med flik hette :)
    Testar detta i kväll.
     
  9. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Det var ett tag sedan jag körde SmartSwitch så jag hade inte sett att de tagit bort initieringen av programvaran. Jag förväxlade detta med nödåterställningsalternativet. Kunde inte tro att de tagit bort en bra funktion.
    Om man vill utbilda sig lite finns det hur mycket som helst att läsa om hur man hämtar och flashar firmware med Odin i olika forum.
     
  10. Djurmo

    Djurmo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2017
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1
    Återkoppling:
    Testade att kontakta Samsung Sverige och fick svar:

    Tråkigt att höra att ni har problem med er enhet.
    Har kikat med en tekniker och er telefon visar i vårt system är svensktillverkad och är en Samsung.
    Om ni önskar hjälp utan att kanske behöva komma in till oss vänligen kontakta Samsung support på 0771-400200.
    Annars får ni gärna komma in till oss så kan vi kika på om de är något fel i er produkt.
    Best regards / Med vänliga hälsningar


    Ringde följaktligen, de bad mig prova att köpa en äkta, genuin, original superduper-samsung-kabel. Det var tydligen en himla skilnad i hur data skickades i de olika androidkablarna, de funkar alla att ladda med, men data var en helt annan sak. 299:- senare testade jag och direkt fick datorn kontakt med telefonen, så en originalkabel från just Samsung är ingen överdrift, även om det kändes så från början...

    Naturligtvis gick det inte på första försöket, backup på telefonen samtidigt som skärmen fryser var obra, man kan inte godkänna att datorn läser informationen i telefonen då...
    Ett av felmeddelandena var detta:

    Läget för uppdatering av programvara kändes inte igen.png


    Men på tredje försöket tog telefonen sig genom hela processen. Downloadskärmen på telefonen gick igång, datorn klarade att ladda hem programvaran.

    Tyvärr har skärmen frusit fast ordentligt nu. Låter den kanske ligga över natten, det har gjort susen förr. Lite intressant i sammanhanget kan vara att detta med frysningarna alltid är värst när jag nyss har återställt telefonen, sedan är det som att med tiden så blir det bara bättre och bättre. Ja, jag vet ju inte hur det ser ut efter flera veckor, har liksom alltid återställt telefonen med rätt korta intervall, men efter en vecka så är frysningarna kortare och färre. Men en slutsats verkar vara att det inte hjälpte med en återställning.
     
  11. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Vad i hela ”svordom” är Upday är hur i ”dubbelsvordom” får man bort notiserna?
    Har varit inne i appen och stängt av notiser, dessutom tagit bort den hemskärmen ( den längst till vänster) men telefonen slutar aldrig att spamma låsskärmen eller notiscenter

    Snälla, hjälp!
     
  12. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Gå till Inställningar > Program > På listan välj Upday (om den inte syns, välj att visa systemprogram på punktmenyn uppe till höger) > Välj Inaktivera-knappen, säg ja till att den eventuellt måste avinstallera uppdateringar. Nu skall den "trippelkönsord" appen vara lugn!
     
  13. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Ska omedelbart prova denna lösning.

    Blir så lack på att samsung försöker tvinga på en saker [emoji31]
     
  14. hojan

    hojan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej, visst kan man uppdatera alla S7 till Android 7? När man kollar Black Friday erbjudanden så säljs en del med Android 6, men jag gissar att det är så de såldes först och säljtexterna inte ändrats?
     
  15. xophile

    xophile Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2013
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Ja, absolut. Det är inga bekymmer!
     
    hojan och jnsson gillar detta.
  16. Djurmo

    Djurmo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2017
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1
    s7 obehörigt försök till återställning.jpg Hej igen, jag med den lite frysiga S7:an här...
    Har testat återställning nåra gånger och det är lite olika, ibland är skärmen i läget totalfrusen, andra gånger går det bra, men ja... varje gång jag kommer in i telefonen efter en återinitiering av programvaran (händer då och då) så ser jag detta meddelande:
    "Ett obehörigt försök har gjorts för att återställa enheten till fabriksinställningarna. Anslut till ett Wi-Fi-nätverk eller mobilnär och verifiera din identitet."

    Sedan när jag loggar in får jag alltid möjlighet att återställa till någon av de tidigare "enheterna" känns ju rätt värdelöst som fullständig återställning, eller?
    Jag gissar att jag aldrig gjort en total återställning ännu


    Kan detta innebära att telefonen inte låtit mig göra en fullständig återinitiering? Är telefonen på något vis skyddad, skulle jag ha gjort något inifrån telefonen innan jag återställer??? Ja, tacksam för svar i alla fall! :)
     
    Last edited: 2 dec 2017
  17. Djurmo

    Djurmo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2017
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1
    Den här spök-luren fortsätter att imponera. Den har fungerat klockrent några veckor. Skulle hämta ut ett paket, behövde in i telefonen för kolli:id... frysen, första gången på länge... Men gick ut i bilen igen gjorde ett annat ärende, kollade sedan kolli:idt i telefonen innan jag slog av bilen funkade. Hämtade paket... Kom ut i bilen skulle kolla ett messenger-pling, frusen skärm, slog igång bilen, då kom jag in... Började ana att det hade med Blåtanden i bilen att göra. KOm hem, inne i huset var skärmen frusen, men om jag gick ut i bilen och slog igång motorn så funkade allt. Testade då att logga ut ut blåtanden och slå av blåtand i telefon. Efter det gick den inte igång på ett dygn :) Nu funkar den klockrent igen... Jag är rätt säker på att det handlar om ett mjukvarufel. Och den där varningen om att ett obehörigt försök har gjorts att återställa till originalinställningarna, ja det gör ju att man undrar om jag någonsin lyckats göra en fullständig reset av allt.

    Hur gör man ett "Behörigt" försök att återställa till originalinställningarna?
     
  18. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    apparna som lagts till i batterioptimering... samsungs egna i stil med sätt appar som inte varit aktiva på 3 dagar i viloläge... kan man resetta den delen på något vis? Har inte lyckats hitta hur 'ännu och funderar på om det kan vara anledningen till batteriproblemen jag dragits med under en vecka.. har förvisso haft appar som stängts ner osv så kanske borde göra en factory reset men inbilligar mig att det beror på hur den stänger ner appar som inte användst osv och att det gett upphov till sämre batteritid. har mycket cpu har användsts och vaken tid i gsam.
     
  19. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Efter att luren laddat ur och stängt ner laddade jag med snabbladdare upp den till 100 procent på typ en timme... Det känns väl spontant som alldeles för fort... Frågan är ska man byta batteri för 799 eller köpa ny telefon den duger ju mer än nog ännu eg
     
  20. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Jag bytte batteri, det är ALLDELES för liten uppgradering att byta till en ny telefon ännu. Jag bytte själv och kom väl undan med några hundralappar mindre. Man måste dock ha lite verktyg och den dubbelhäftande specialtejpen och en värmepistol. Har men detta är det bara tålmodigt arbete som gäller. Det finns en uppsjö av Youtube-filmer i ämnet.
    En ny topplur kostar ju snart närmare 10.000 kr även om man försöker lura sig själv med att dra ut på betalningen, så valet är egentligen inte så svårt även om man lämnar bort den och betalar 799 kr för batteribyte.