Samsung Gear S

Diskussion i 'Samsung (Tizen)' startad av Droid55, 28 aug 2014.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Last edited by a moderator: 29 aug 2014
    indika gillar detta.
  2. tcntad

    tcntad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2012
    Inlägg:
    1 842
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat
    Hade Gear (Kptes via Telia med deras Note 3 erbjudande) Skn klocka, rckte ett par dar.

    Sjlvklart r man intresserad ven av denna, inte fr att man har nn anvndning fr den. Skulle skert kunna erstta arbetsluren p nt stt men 3600 r lite vl saftigt.
     
  3. Ult

    Ult Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2010
    Inlägg:
    1 147
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Tja. Jag är intresserad att köpa en sådan klockan pga STRAVA appen någon som vet om den funkar på klockan?
     
  4. stantemo

    stantemo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2009
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Blev lite besviken när jag såg Samsungs presentation. Jag räknade med att den skulle vara stor men den såg väldigt mycket klumpigare ut än vad jag tyckt innan.

    Sent from my SM-N9005
     
  5. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag tyckte den såg trevlig och stor ut men så fick jag höra att den krävde en smartphone (Galaxy?) för appar eller nått. Med andra ord inte helt fristående som jag trott även om det som redan finns på den (eller som läggs till) fungerar ute på vift utan vara ihopkopplad till en smartphone.
     
    Last edited by a moderator: 4 sept 2014
  6. jamas

    jamas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag har kört både Strava och Endomondo på min Gear 1 som extension till mobilappen. Troligen lär deras appar fungera även på Gear S på samma sätt. Däremot har jag inte hört om de kommer att utveckla någon fristående app som utnyttjar Gear S till fullo.
     
  7. MiDroid

    MiDroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2015
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    24
  8. Mackarena

    Mackarena Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2013
    Inlägg:
    151
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    MiDroid gillar detta.
  9. funn

    funn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag bumpar den här tråden.

    Jag är sugen på en Galaxy Gear i denna storlek och med simkort. Är det någon idé att köpa denna modell, eller är det en ny på gång? Jag vet att batteriet inte räcker så länge, men skulle ändå kunna lägga några tusen på en sådan smartwatch.

    Jag vill alltså både kunna få sms och surfa på enklare sidor, utan att ha med mobilen. De nya små modellerna är jag ej intresserad av.
     
  10. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    Nja, detta är nog den enda smartklockan med sim-kort, iallafall från de stora tillverkarna - det har ju kommit uppföljare i form av Gear S2 och nu även S3, men de använder ju e-sim istället (som tydligen inte fungerar i sverige ännu)

    Jag har en Gear S som jag inte använder - främst för att det inte finns några vettiga 3:e parts appar till den (typ spotify mfl), men jag har även testat att installera vanliga android på den, då blir den användbar men något ostabil.
     
  11. funn

    funn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack för svaret. Trodde faktiskt att marknaden skulle bli större efter Gear S. Vem man än pratar med och beskriver klockan som har plats för simkort och att man slipper ha med mobilen, blir helt lyriska och säger att de också vill ha en sådan.

    Det enda motargumentet från Samsung har varit att det är svårt att fixa lång batteritid, men är det verkligen ett problem? Man har med klockan under sitt träningspass på ett par timmar och sedan laddar man den?

    Själv är jag rätt trött på att de satsar på stora skärmar till mobiler, vilket gör det ännu mindre lämpligt att ha med mobilen när man springer. Det måste väl finnas en marknad för oss som vill ha något i liten storlek? Skulle aldrig betala 7000kr för en mobil, men absolut 7000kr för en bra smartwatch.
     
  12. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    När jag nyligen köpt klockan använde jag den för att skicka/ta emot sms och surfade med webläsaren Opera - det fungerar, men är ganska otympligt och man tröttnar snabbt.

    Batteritiden är inte superlång, men jag har inte sett det som ett stort problem - laddar man över natten och använder den dagtid räcker den utan problem.

    Om man ger sig ut och springer med GPS, pulsmätning och musik via bluetooth-hörlurar sjunker batteritiden (givetvis) snabbt. Men det följer ju även med ett extra batteripack när man köper klockan (den används som laddare)

    Hade det dykt upp appar som utnyttjar klockans möjligheter - exempelvis löp-appar som Runkeeper eller Strava som kunnat utnyttja klockans GPS och pulsmätningen, och Musik-appar som Spotify, Deezer eller liknande med offline-stöd skulle jag fortfarande använt den för just löpning.

    Nu finns inget av detta och jag tittar efter bättre alternativ (har många andra modeller som jag testat)

    Felet är inte hårdvaran utan avsaknaden av bra mjukvara.
     
  13. funn

    funn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    1
    Pratade med en kompis som har Gear S. Han hade lagt in Android 5.1 och då kunde han installera Spotify. Problemet var att Bluetooth då lade av så han hade ingen nytta av det. Jag såg inte exakt vilka andra appar han installerat, men det var ganska många fler, jämfört med det "egentliga" operativsystemet.

    Han är i övrigt nöjd med klockan och batteriet räcker en hel dag om man inte använder den för mycket. Det som drar batteri är GPS när han springer och då klarar batteriet typ 3 timmar.
     
  14. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    Ja, så har jag gjort också - jag har även fått spotify att fungera på klockan och lyssnat på både online och offline musik med android 5.1

    GPS fick jag att fungera, men vissa gånger hittar den inte satelliter alls så den var inte direkt stabil som löparklocka med Android 5.1

    Det är ju trots allt ett "hack" och det är inte alls meningen att klockan ska fungera med Android - exempelvis fungerar inte pulsmätaren med någon app.

    Jag gick sedan tillbaka till Tizen för att se om någonting uppdaterats till det bättre, men det hade inte hänt.

    Jag kommer antagligen testa en ny version av Andoid igen om/när det sker uppdateringar från mannen bakom portningen.
     
  15. funn

    funn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    1
    Har en kompis som mailade Samsung och frågade om det är någon ny klocka på gång, som påminner om Gear S, med plats för simkort. Supporten svarade "Det skulle jag också vilja veta".

    Finns det någon bra sida för kommande releaser för Samsung?
     
  16. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    De har ju precis släppt en ny klocka och det är nog högst osannolikt att de släpper någon ny innan nästa IFA mässa (Aug 2017)
    Chansen att de skulle släppa en modell med fysiskt sim-kort är i princip obefintlig - då är det mycket mer troligt att de svenska operatörerna kommer igång med e-sim (som Samsung Gear S2 och S3 använder)

    Om du absolut vill ha en klocka med fysiskt sim-kort är nog en begagnad Gear S (1) det bästa alternativet.
     
    bernard gillar detta.
  17. funn

    funn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    1
    Vill ha en klocka där man kan kolla enklare sidor på internet och Hotmail, utan att behöva ha med sig en mobil. SIM-kort eller ej spelar mindre roll. Är inte så insatt i e-sim.
     
  18. corb06

    corb06 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2011
    Inlägg:
    1 172
    Mottagna gillanden:
    635
    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch5 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+ 5G
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 Wifi
    Mm Sverige halkar efter och vi konsumenter går miste om Gear S2 3G och S3 LTE =/
    Norge har en mobiloperatör som heter OneCall.no, de är först i Norden med att samarbeta med Samsung och erbjuda e-sim abonnemang till privatpersoner. Tyvärr så måste man ha Norskt personnummer och vara folkbokförd i Norge för att teckna ett abonnemang hos dem.
     
    bernard gillar detta.
  19. funn

    funn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    1
    Finns det två olika Gear S? Har läst att Gear S ska ha en kamera som tar kort när man svänger med armen, men min kompis som har en Gear S, påstår att det inte finns någon kamera i hans klocka.
     
  20. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    Det finns en modell som heter "Samsung Gear" och en som heter "Samsung Gear S"
    Det är modellen som heter kort och gott Gear som har kamera:
    [​IMG]
     
    funn gillar detta.