Samsung pay med tyskimporterad S8+ (garanti)

Diskussion i 'Galaxy S8+ - Allmänt' startad av Falconetti, 13 aug 2017.

  1. Falconetti

    Falconetti Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    39
    Hej!

    Har kollat runt lite på forumet och blir inte riktigt klok på vad det är som gäller beträffande garanti om man flashar om firmware från tysk till nordisk version för att få Samsung pay att fungera här i Sverige på en tyskimporterad telefon ifrån Amazon.de

    Läser man denna tråd om samsung pay så verkar det vara högst tvivelaktigt om man bör göra detta , förvisso är tråden i första hand skapad med S7 serien i åtanke, men inlägget är ifrån 1 juni - 2017.

    https://swedroid.se/forum/threads/samsung-pay-aer-nu-tillgaengligt.142632/page-18#post-2086501

    Å andra siden kanske detta inte gäller S8 serien med tanke på vad följande använder skriver i "stock rom tråden" för S8+

    https://swedroid.se/forum/threads/s...g955f-nee-norden-vds-hts.144523/#post-2072833

    Vad gäller egentligen?
     
  2. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Om du flashar den senaste stock NEE rommen så ska Samsung Pay fungera.
     
    bernard gillar detta.
  3. Falconetti

    Falconetti Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    39
    Jo, det vet jag men min fråga var mer ställd beträffande hur det påverkar garantin.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du får kanske inte exakt samma garantivillkor, men de erbjuder en garanti så länge den är köpt inom EU. Allt står i sidfoten på denna sida: http://www.samsung.com/se/support/warranty/


     
    kallemyran och Timpppa gillar detta.
  5. Falconetti

    Falconetti Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    39
    Tack, men jag är väl mer fundersam över hur flashning av rom påverkar garantin.
     
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Att flasha mjukvara från Samsung själva påverkar inte Knox eller garanti
     
    Poontus, galaxy81 och bernard gillar detta.
  7. Falconetti

    Falconetti Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    39
    I min första länk ser du att swedroid-profilen "gerhardw" har varit i kontakt med Samsung support om detta så sent som 1 juni 2017 och fått följande svar:

    "Jag har pratat med Samsung support om detta och de säger att de accepterar ingen ändring av firmware som avviker från den version som luren kommer med oavsett om Knox är trippat eller inte. Byte av CSC-land upphäver deras garanti, ingen tvekan om saken, det är dock inte säkert att teknikerna bryr sig om det när man skickar in luren, om de upptäcker det, men man skall vara medveten om detta."

    "För säkerhets skull pratade jag just med supporten på telefon och de bekräftar att det ligger till som jag säger. Sedan är det en annan sak att de kanske inte agerar på varje fall de ser, men principen är att man anser att firmware CSC som INTE överensstämmer med telefonens ursprungliga, enligt serienummer, firmware CSC är ett brott mot DERAS EGNA regler. Den är helt enkelt inte "avsedd för telefonmodellen".


    Dock så kanske saken är annorlunda för S8 serien eftersom ovanstående inlägg är skrivna i Samsung pay för S7 avdelningen av forumet. Hittade följande i S8 rom tråden skrivet av BOZG:

    "En bra resurs men det är viktigt att påpeka att NEE inte längre är sin egen CSC/firmware utan ingår i en multi-CSC, OXM, tillsammans med de andra öppna europeiska firmware! Det gamla sättet att byta CSC genom att flasha NEE ovanpå är inte längre alltid aktuellt."

    Så min fråga kvarstår, vad gäller egentligen?
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har då inte läst här på forumet att någon blivit nekad garanti pga att dem ändrat CSC kod
     
    hahadaoc och Timpppa gillar detta.
  9. Falconetti

    Falconetti Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    39
    Det är väl ungefär vad dom kom fram till i tråden jag citerade ur, dock verkar ju Samsungs inställning vara det motsatta.

    Sitter just nu på ett vimla abonnemang och funderar på att antingen behålla det och köpa telefonen för 6500 kr ifrån Tyskland eller nappa på Comviqs månadens mobil och byta operatör och därmed få telefonen för 5500 kr, med nackdelen att jag binder mig till dom på 24 månader. Vimla kostar mig 2160kr för 24 månader medan Comviq går lös på 3480kr för samma period med samma surf men obegränsade samtal och sms.
     
  10. johanruda

    johanruda Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2017
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    349
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+
    Så länge inte telefonen är stendöd kan man ju alltid flasha tillbaka stock innan man skickar in den, eller?
     
    galaxy81 och jnsson gillar detta.
  11. hahadaoc

    hahadaoc Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2015
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Är det inte bättre att du OP kontaktar Samsung och frågar dem? Det står ju inget i deras garantivillkor vad jag kan hitta om att modifiering eller liknande av programvara ska göra att garantin slutar gälla, men detta är ju helt klart ett fall där Samsungs support kommer kunna ge dig svaret på frågan du ställer.

    Bör väl finnas rätt ordentliga riktlinjer för supporten hur man hanterar en inkommande fråga angående detta då du med 100% säkerhet inte är den första som frågar.
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    I det här fallet vet nog inge supporten svaret. Eller ja, de kommer sannolikt att ge ett standardsvar från någon mall om att det inte gäller. Jag tror dock inte att Samsung Sverige har rutiner för att dubbelkolla så att IMEI stämmer överens med CSC, och om det inte gör det dra slutsatsen att telefonen flashats om med deras egen originalmjukvara och därmed betrakta garantin som förbrukad.

    Dessutom verkar CSC till viss del bestämmas av SIM-kortet på Galaxy S8. I början fick vissa problem med att telefonen reggades som en UK-lur, men genom att fabriksåterställa med SIM-kortet i insatt ändrades regionen till korrekt/NEE.
     
    hahadaoc och R3b0rn gillar detta.