Samsungs begränsade producentgaranti.
Allmän beskrivning
Samsung tillhandahåller en begränsad producentgaranti (European Bloc Warranty) för konsumenter som inom EU/EES/Schweiz - direkt eller via återförsäljare - har köpt en Samsungprodukt såld av Samsung inom EU/EES/Schweiz (”Produkt”). Krav på garantiservice ska då också framställas av konsumenten inom vilket land som helst inom EU/EES/Schweiz. Konsumentens rättigheter under garantin (garantitid och garantiservice) är de som gäller i det land där kravet på garantiservice framställs. Notera att denna garanti är en frivillig producentgaranti som ger rättigheter i tillägg till, och som inte påverkar, dennes rättigheter under tillämplig nationell konsumentköprättslig lagstiftning.
Den begränsade producentgarantin (European Bloc Warranty) gäller alltså inte för Samsungprodukt som köpts på annan marknad än EU/EES/Schweiz. Av denna anledning rekommenderar vi konsument som önskar European Bloc Warranty att vid köptillfället säkerställa att produkten är en Europeisk modell.
Du kan läsa mer om den begränsade producentgarantin längre ner på denna sida.
Erbjudanden av mer tidsbegränsad/tillfällig karaktär som innebär förlängning eller utökande av producentgarantin är landsspecifika och kan inte åberopas i andra länder än det/de specifika land där erbjudandet gäller.
Garantiperiod, omfattning mm
Garantins längd, omfattning och avgränsningar finns specificerade på det producentgarantikort som vanligtvis medföljer Produkten. Du hittar också information om tillämplig garantiperiod för respektive produktgrupp ovan. Exempelvis omfattar Samsungs producentgaranti så kallade ursprungsfel. Vid bekräftad garantiskada kommer Samsung att reparera eller byta ut den defekta Produkten. Samsung beslutar vilken av dessa åtgärder som skall utföras.
För närmare information om relevant garanti, se det medföljande producentgarantikortet. Notera att garantin normalt sett t ex inte omfattar följande:
• Tapp-, fuktskador eller annan yttre åverkan*
• Skada som orsakats av felaktig användning av Produkt, t ex i strid med Samsungs instruktioner
• Skada orsakad av felaktig installation av Produkten
• Garantiservice av Produkt som saknar serienummer
• Användning av Produkten inom ramen för affärsverksamhet
* För särskilda Produkter som Samsung Electronics Nordic AB (Samsung Nordic) från tid till annan marknadsför med särskilda egenskaper, t ex att de tål fukt eller annan yttre påverkan, gäller inte sådana eventuella undantag i garantin som direkt strider mot Samsung Nordics marknadsföring eller andra utfästelser som Samsung Nordic gör i produktmanualer eller produktspecifikationer. Garantin gäller dock fortsatt inte för skada som orsakats av felaktig användning av en Produkt, t ex i strid med Samsungs instruktioner, för reparation av en Produkt som installerats felaktigt, för reparation av en Produkt som saknar serienummer, eller för sådan annan rimlig begränsning av garantin som framgår av Produktens gällande garantivillkor.
Åberopa garantin
För att åberopa garantin behöver du:
• Åberopa garantin inom Produktens garantiperiod som startar vid tidpunkten för första köpet av Produkten.
• Uppvisa det ursprungliga inköpsbeviset, t.ex. i form av originalinköpskvitto eller annan inköpshandling. Av inköpsbeviset måste framgå när produkten ursprungligen köptes av en konsument, namn på återförsäljaren samt modell- eller produktnummer.
• Visa att Produktens skada omfattas av villkoren i garantin (se medföljande producentgarantikort)
• Om produkten lämnas in för garantiservice måste du meddela eventuell PIN-kod och lösenordsskydd avseende Produkten, och det är även ditt ansvar att ta ta back-up på din information innan Produkten lämnas in
Vilken servicetyp som erbjuds samt vart du kan vända dig för att åberopa garantin finns specificerat under respektive Produktgrupp ovan.
Konsumentköplagen
Konsumentköplagen reglerar förhållandet mellan dig som konsument och den återförsäljare som du köpt produkten av. Samsungs garantier påverkar inte och gäller i tillägg till dina (konsumentens) rättigheter enligt lag, t ex reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Besök gärna Konsumentverkets hemsida (
www.ko.se) för att se vad du som konsument har för rättigheter och skyldigheter.
Garantier för produkter som inte har sitt ursprung från Samsung Nordic
I enlighet med vad som framgår ovan utför Samsung Electronics Nordic AB (Samsung Nordic) garantiservice och support avseende Samsungprodukter köpta av konsumenter i andra länder inom EU/EES/Schweiz förutsatt att Produkten omfattas av den begränsade producentgarantin. Det finns även exempel på Samsungprodukter som omfattas av internationella garantier, dvs som gäller inköp i andra länder, och även i dessa fall utför Samsung Nordic garantiservice och support i enlighet med de specifika garantivillkor som avser sådana produkter. För Samsungprodukter köpta utanför EU/EES/Schweiz och som saknar internationell garanti, kontakta din återförsäljare eller importör för information om dina rättigheter.
Click to expand...