Den stora tråden om Samsung Pay

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av huskul, 26 mar 2017.

  1. h.o.nordin

    h.o.nordin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2016
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    105
    Ja, det är märkligt att det är så trögt i Sverige. Jag var på semester på Irland och där hittade jag en terminal utan NFC resten hade det. Själv jobbar jag på Utö Rederi och alla terminaler vi hade på båtarna var oaktiverade. Jag ringde till Point /Verifone och frågade varför det var så. De skickade då ut nya terminaler till oss och nu finns NFC på alla Utörederi:s båtar.
    Jag tror det är bra att kunderna efterfrågar NFC terminaler och strular med Samsung Pay. Då blir det mer intressant för näringsidkarna att byta ut sina terminaler. De vet ofta inte ens att NFC terminaler existerar eller vad det har för nytta. Jag skrev till Teknikmagasinet och påtalade att deras betalterminaler inte motsvarar vad man förväntar sig av ett teknikföretag. De svarade att de insåg att det är dags att göra något åt det. Så förhoppningsvis händer det en del under 2017.
     
    David och bernard gillar detta.
  2. h.o.nordin

    h.o.nordin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2016
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    105
    Jag har sedan en tid tillbaka skippat kontanter helt och det fungerar över förväntan. Ett plastkort har jag som backup men använder det mycket sällan. Till och med så sällan att jag hade glömt koden på det när det strulade till sig på Lidl.
    I telefonen har jag Samsung Pay, SEQR och Swish. SEQR använder jag där det finns NFC, och får då 3% cash back. Kommer man till något ställe där endast kontakter gäller kan jag låta en kompis betala sedan Swichar jag henn. Detta har funderat bra för mig. Nu är jag nyfiken på varför det strulade på Lidl igår. Jag har aldrig haft några problem med Samsung Pay där tidigare.
     
  3. h.o.nordin

    h.o.nordin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2016
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    105
    Jag såg att ICA Banken lanserar Samsung Pay den 20/6 [emoji106]
     
    Dahliz91 gillar detta.
  4. Dahliz91

    Dahliz91 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    1 074
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Och där var man kund hos ICA Banken igen :P

    Edit: Lite surt bara att det enligt ICA inte kommer att gå att hämta ut scannern med Samsung Pay så man måste ju ha med kortet om man ska scanna.
     
    Last edited: 19 jun 2017
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  6. SaberBlade

    SaberBlade Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    170
    Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 10+
    Någon annan som provat kundkort med SP? Man skulle kunna lägga in egna, inte bara de som finns i listan, om jag förstod det hela rätt. Men jag har provat med både City Gross (finns ej i listan) och Apoteket och båda registreras fel oavsett om jag skannar streckkoden eller lägger in nummer manuellt. Skannar man streckkoden i SP så blir det fel jämfört med om man skannar kortet, första och sista strecken i streckkoden verkar saknas.
     
  7. Dahliz91

    Dahliz91 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    1 074
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Bägge fungerar för mig att scanna in i appen. Generellt fungerar det väldigt bra, sen har vissa butiker lite dåliga läsare (Willys) så då kan det vara svårt att använda dem. Men att lägga till är aldrig några problem.
     
  8. h.o.nordin

    h.o.nordin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2016
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    105
    Jag hoppas att de fixar scanner hämtning med Samsung Pay. Det borde inte vara så komplicerat. Man vill ju slippa plastkorten.
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    h.o.nordin gillar detta.
  10. Dahliz91

    Dahliz91 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    1 074
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Det är ju bara att ha en streckkodsläsare som kan läsa av körkortet så är det ju löst. Synd att de inte inför det som Willys och CityGross har gjort.
     
  11. corb06

    corb06 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2011
    Inlägg:
    1 163
    Mottagna gillanden:
    630
    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch5 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+ 5G
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 Wifi
    FYI: Samsung Pay fortsätter imponera. Är i Florida sen ett par veckor och S8:an med MST har gett många roliga reaktioner på kassapersonal här sen jag kom hit haha!
    Trots att de amerikanska terminaler är extra feta och ser helt annorlunda ut mot våra, så har det funkat klockrent.
     
  12. SaberBlade

    SaberBlade Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    170
    Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 10+
    Nu när ICA Banken har lanserat detta har jag varit så sugen att testa. :) Gjorde ett köp direkt på premiärdagen på ICA Kvantum, perfekt...men har "blippat" många gånger med bankkortet utan problem sedan tidigare. Tänkte prova på Lidl men killen före mig tog så lång tid att det hann växa till en kö bakom mig så ville inte prova. Testade på City Gross istället med MST och det funkade fint, ett fel kom fram men tog emot den på andra försöket. Den som stod i den bemannade självscanningskassan tittade lite konstigt på mig när jag passerade...men kvittot hade jag i handen så. :D

    Faktiskt inte sett någon betala med mobilen än personligen. Antar att det inte är speciellt vanligt och kanske än mer ovanligt i mindre orter. Blir mer testande imorgon. ;) När man handlar via MST, kommer man alltid behöva ange kortkoden? Inget bekymmer om det är så, bara en fundering jag har.
     
    bernard gillar detta.
  13. Dahliz91

    Dahliz91 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    1 074
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Ja, det måste man. MST är precis som ett vanligt kortköp med magnetremsan.
     
    SaberBlade gillar detta.
  14. rickard81

    rickard81 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    131

    MINA ENHETER

    Idag testa jag samsung pay för första gången. Resultatet på mediamarkt blev ett misslyckade vart medges ej sen andra försöket fungerar de inte alls. Sen gjorde jag två inköp på Ica och där fungerade det klockrent iaf .
    Men jag vågar inte lämna kortet hemma än iaf men de kommer nog.
     
    bernard gillar detta.
  15. SaberBlade

    SaberBlade Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    170
    Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 10+
    Samma här, känns lite osäkert med MST faktiskt. Var inne på Arken Zoo idag och hon i kassan var tvärsäker på att det inte skulle funka. Tog ett tag, men det gick tillslut. Var på väg att trycka in kortet när jag märkte att den bad om pinkod, hade tydligen tagit precis när jag tog bort mobilen från terminalen.

    Kan ju också vara att veta exakt var man ska placera mobilen mot terminalen. Flesta butiker verkar ju alla ha olika system så alla är kanske lite olika hur man måste placera den. City Gross gick rakt ovan där man drar kortet, Arkens terminaler verkade ta högre upp med mobilen i landskapsläge (sista jag provade), där var en kant vid knappsatsen som verkade vara i vägen för att få en bra vinkel direkt ovanför.
     
  16. rickard81

    rickard81 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    131

    MINA ENHETER

    Ja sen är frågan om dom i kassan gör rätt också. För när jag prova på mediamarkt första gången så fick jag slå pinkoden men fick medges ej som sagt andra och tredje försöket gick de ej alls
    Men som sagt när det fungerar så är de ju smidigt
     
  17. Herrputte

    Herrputte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2015
    Inlägg:
    466
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro
    Telefon 2:
    ett otal olika
    Platta:
    Galaxy tab a (2016)
    säg till alla kassörskor "kontokort!" " ENTER!" möjligen visa upp telefonen.
     
  18. oneman

    oneman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2011
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Jag betalar överallt med SP men det vägrar funka på Bauhaus, dvs betalningen går igenom och jag får bekräftelse i telefonen men kassasystemet (kassa systemet;)) begriper inte att det är betalt. Efter några minuter kommer pengarna tillbaka eftersom Bauhaus inte tagit emot dem. Sen får jag ta fram det fysiska kortet och då funkar det. Kanske något med tyska system? Jag har hört problem med Bauhaus, Mediamarkt och Puttgarden??
     
  19. Dahliz91

    Dahliz91 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    1 074
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Terminalen ska väl se det som att du har dragit kortet med magnetremsan så kan inte riktigt förstå varför det inte skulle fungera. Mediamarkt har dock skrivit på deras Facebook tidigare och gjort reklam för att man kan använda Samsung Pay i deras butiker.
     
  20. oneman

    oneman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2011
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Det är inte terminalen på mitt Bauhaus som krånglar, det är deras kassasystem som inte fattar att terminalen bekräftat betalningen och dragit pengarna. Därför kommer det inte ut något kassakvitto. Så efter några minuter skickar Samsung Pay tillbaka pengarna :)