Problem: Samtal + 4g

Diskussion i 'OnePlus 5 - Allmänt' startad av Prelow, 10 jul 2017.

  1. Ronii10

    Ronii10 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2015
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    141
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T
    Jag vet faktiskt inte först trodde jag att det var en bugg i romen jag flashade (Resurrection Remix) sen så tittade jag in noggrannare i problemet och jag tänkte för mig själva "det funkar ju att ringa och ta emot samtal med 3G varför ska det inte funka med 4G?" Efter några dagar så kom jag på att Vimla inte har stöd för VoLTE. Efteråt gick jag in i sim inställningarna och såg att nätverkstypen var inställd som "LTE only" jag ändrade till LTE/WCDMA och sedan så funkade det fint nu skiftas den automatiskt till 3G när jag ringer eller tar emot ett samtal. :)
     
  2. Prelow

    Prelow Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2011
    Inlägg:
    2 688
    Mottagna gillanden:
    258
    Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb
    Telefon 2:
    iPhone 6S
    Telefon 3:
    Htc Desire, SGS2+
    Platta:
    iPad Pro ”11
    Ok! Bra jobbat hehe, tack för hjälpen ännu en gång!
     
    Ronii10 gillar detta.
  3. herrober82

    herrober82 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2012
    Inlägg:
    440
    Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Tre SE
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre SE
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Mycket smart...
    Det kallas CS fallback. Dvs varje gång ett samtal kommer in eller man ringer upp skall mobilen gå över till 3G eller 2G för att kunna ta emot röstsamtalet.
    Det märkliga är att den är satt till LTE only från början. Det borde helt klart Vimla supporten ha koll på!

    Någon borde ringa dem och hjälpa den med det....
     
  4. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Hur ska Vimla veta att det är fel i inställningarna på OnePlus 5?
     
  5. Ronii10

    Ronii10 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2015
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    141
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T
    Det är inte Vimlas fel det är romens fel, jag hade inga problem på MIUI
     
  6. herrober82

    herrober82 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2012
    Inlägg:
    440
    Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Tre SE
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre SE
    Telefon:
    Oneplus 8T
    För att inställningarna troligen ligger i simkortet....
    Eller hade kunden ifråga själv satt mobilen i LTE only? Kanske har missuppfattat...

    Telefon är default i 4G/3G/2G
     
  7. Prelow

    Prelow Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2011
    Inlägg:
    2 688
    Mottagna gillanden:
    258
    Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb
    Telefon 2:
    iPhone 6S
    Telefon 3:
    Htc Desire, SGS2+
    Platta:
    iPad Pro ”11
    Hej!

    Kommer med en uppdatering angående problemet. Det har tyvärr inte blivit löst, vissa samtal kommer fortfarande inte fram.. Vi misstänker att problemet inte är telefonen i sig, utan att det möjligen har med operatören att göra. (Telia i detta fallet)

    Någon som möjligtvis har en ide på någon lösning?
     
  8. exionen

    exionen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    kom ihåg, det är aldrig operatören, enligt operatören själv då... Alltid ditt fel... (ev. tillverkarens fel... ev. din mammas fel... kanske din chefs fel...)
    Hade liknande problem, men var inte operatörens fel det var telefonen. Konstiga var att mitt kontantkort hos en annan operatör fungerade klockrent, vilket jag då nämnde, då blev det lite stammande och ett nytt simkort skickades, för han kom ju helt plötsligt på att jag hade ett gammalt simkort med gammal teknologi som inte stödde LTE eller nått sånt...

    Liknande historia med frugans lur som helt plötsligt kunde bryta samtalet och låta som den blev invaderad av aliens... Enligt tillverkaren så var det operatören och enligt operatören var det tillverkaren, som även enligt operatören visste om problemet och en lösning genom update var påväg... vilket tillverkaren aldrig hade hört talas om... update kom däremot nån dag senare(ev. nån vecka senare) och problemet blev löst :D Vad var förklaringen till vad som var fel, telefonen stödde inte deras simkort fullt ut...

    Kanske skulle skriva något hjälpsamt, har du prata med Oneplus? Kan ju vara simkortläsaren som har probs...

    Ännu en edit, men har du provat ett sim från annan operatör för se om problemet kvarstår? Kan ju vara bra i kampen mot dumförklaring och bortförklarande från operatör :)
     
    Last edited: 16 jul 2017
  9. Prelow

    Prelow Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2011
    Inlägg:
    2 688
    Mottagna gillanden:
    258
    Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb
    Telefon 2:
    iPhone 6S
    Telefon 3:
    Htc Desire, SGS2+
    Platta:
    iPad Pro ”11
    Hej!

    Det är precis vad vi skall göra, han ska beställa en simkort från en annan operatör och testa om det funkar bättre. Skulle inte det fungera, ja då har jag ingen aning om vad det skulle kunna vara.. Får väl ta och kontakta Oneplus då och se om de eventuellt har någon lösning. Fortsättning följer... :)
     
  10. exionen

    exionen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    Det låter så likt mitt problem jag hade, så hoppas det löser det.
     
  11. Prelow

    Prelow Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2011
    Inlägg:
    2 688
    Mottagna gillanden:
    258
    Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb
    Telefon 2:
    iPhone 6S
    Telefon 3:
    Htc Desire, SGS2+
    Platta:
    iPad Pro ”11
    Tack! Uppdaterar tråden efter att vi har testat får vi se om det har blivit löst. :)
     
  12. Ronii10

    Ronii10 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2015
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    141
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T
    Jag kom precis på en grej, har du startat om mobilen sen du ändrade inställningarna?
     
  13. Prelow

    Prelow Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2011
    Inlägg:
    2 688
    Mottagna gillanden:
    258
    Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb
    Telefon 2:
    iPhone 6S
    Telefon 3:
    Htc Desire, SGS2+
    Platta:
    iPad Pro ”11
    Oj, missade att svara dig här ser jag...
    Jag tror inte att han startade om telefonen, men nu, de senaste dagarna (veckan) så har det inte varit några missade samtal alls. Så förhoppningsvis så är problemet nu löst. Att han missade samtal efter att vi satt den i LTE/WCDMA kanske berodde på att telefonen behövde lite tid att ställa sig in på det? Vet inte riktigt hur det fungerar.. Men hur som så verkar det lira som det ska nu :)

    Så tackar åter igen er alla för hjälpen, återkommer om problemet uppstår :P
     
    Ronii10 gillar detta.
  14. Gero

    Gero Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2011
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Nu när Hallon har aktiverat VoLTE varför har jag inte stöd för det på telefonen? Oneplus 5 borde väl stödja det?
     
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    OnePlus 5 stödjer VoLTE ja, men det kan vara så att Hallon inte godkänner OnePlus 5. Du får höra av dig till Hallon, det är helt på deras sida om de vill aktivera stödet i nätet för OnePlus 5 enheter
     
  16. Gero

    Gero Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2011
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Har pratat med Hallons kundtjänst nu de stödjer inte VoLTE på Oneplus 5/6 :(