Fråga: SD-kort - SDHC vs. SDXC

Diskussion i 'Samsung' startad av Runarsson, 7 dec 2016.

  1. Runarsson

    Runarsson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Info:
    Apex Launcher Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 2014
    Info:
    Apex Launcher Pro
    Jag har köpt ett Samsung 64GB Evo som jag lät ligga eftersom det var en miss av mig så jag strax efteråt köpte ett Samsung 64 EVO+. Någon vecka senare köpte jag en till platta, Samsung Galaxy Tab3 Lite 7".
    Plattans specifikationer säger att plattan ska stödja SD-kort upp till 32GB, med vilket jag då gissar(!) menar att den stödjer typerna SD och SDHC. Överallt läser jag att enheter som (bara) stödjer SD och SDHC inte ska stödja SDXC... MEN jag har även läst personer som i förbifgående nämnt att dom använder 64GB-kort i telefoner som bara stödjer upp till 32GB-kort.

    Nu börjar det bli tajt om tid att lämna tillbaka det felbeställda SDXC-kortet och jag undrade om jag kunde behålla det, så jag provade 64GB-kortet från den större plattan i den mindre för att kolla om det funkade... och för mig verkade det så. (Det var en snabbkoll genom att både spela en film på det och skriva en filmfil till det.)

    Så frågan blir: Hur märker jag om en enhet som (enligt specifikationerna) stödjer SD-kort upp till 32GB INTE stödjer ett 64GB-kort? Vad är egentligen skillnaden mellan SDHC och SDXC (förutom lagringskapacitet)?