Problem: SGS går inte att starta alls

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av kroffe, 15 feb 2013.

  1. kroffe

    kroffe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Ja, så hände det här också, som hos så många andra. Telefonen vill bara inte starta. Hade varit utomlands några dagar och när vi kom hem igen till Helsingborg, berättade sambon att hon såg att hon fortfarande var uppkopplad mot det danska telenätet. Det har hänt förut och vi gjorde nu så som vi gjorde då. Stängde av telefonen snyggt och prydligt. När knapparna också släcktes ner, tog jag ut battertiet, väntade en kort stund och startade om igen. Tidigare hjälpte detta och vi kom in på svenska nätet igen. Men denna gången funkade det inte bara.

    Vid uppstarten svirrar puzzlet runt till melodin och sedan kommer det stora S:et fram tillsammans med Galaxy S texten. Sedan händer det inte så mycket mer. Efter en stund vibrerar den kort och står likadant vidare. Efter detta släcks skärmen utom knapparna och med några minuters mellanrum vibrerar den två gånger och så upprepas detta tydligen hur länge som helst.

    Jag har sökt här på forumet och det verkar som om detta fnomen har hänt långt fler än mig. Men trådarna har inte någonstans lett fram till någon åtgärd som hjälpt.

    Provade gå in i recovery mode för att fabriksåterställa, men det blev bara samma start som jag beskrev här. Försökte gå in i download mode med volymen ner istället för upp och den gula gubben kommer upp. Så den biten funkar dit i alla fall. Sedan känner jag mig själv som en gul gubbe som inte vet var jag skall göra åt det. De instruktioner som jag sökt mig fram till här berättar om lite för avancerade saker som jag inte riktigt vågar mig på. Har också kunnat läsa de flesta gånger att glädjen hos dem som fick dessa instruktioner avtog rätt snart då det ofta visade sig att det alltid hängde sig någonstans längre fram.

    Finns det någon som skulle vilja försöka hjälpa mig vore jag ytterst tacksam och kanske ännu bättre om någon i Helsingborgskrokarna skulle kunna tänka sig att tjäna en slant för att få igång den.
     
  2. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Testat hard reboot med hjälp av tre knapparna nedtryckta i sekvens?
     
  3. kroffe

    kroffe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Ja jag har gjort det, men som jag skrev hjälpte det inte. Det var bara download som fick fram gula gubben
     
  4. IvanBoring

    IvanBoring Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Trösten i det hela är att din mobil åtminstone inte är brickad. Den verkar helt enkelt ha kraschat och hamnat i en bootloop.

    Att sedan reda ut det kan vara lite bökigare men ska se om jag kan hjälpa dig. Du kommer uppenbarligen in i download mode och det är därfrån du ska flasha ny firmware på din mobil. Här kommer ett sätt att gå tillväga:

    Det du först ska göra är att ta dig till http://www.sammobile.com och registrera dig om du inte redan gjort det. Därefter ska du ladda ner en svensk firmware och lite annat. Det finns även bra guider på sidan så ta dig tid att kolla igenom noga.

    Här har du sidan med firmware men du måste som sagt vara registrerad innan du kan ladda ner. Kanske kan verka lite bökigt men ta dig tid så kommer du garanterat greja det.

    Återkom om du undrar något.
     
  5. kroffe

    kroffe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Detta verkar inte funka så bra för mig. Nerladningen av firmware skulle ta en halvtimme. Efter 25 minuter blev det fel och avbröts. Sedan måste jag vänta en ny halvtimme innan jag får börja om. - Såvida jag inte betalar pengar för att ladda ner!
    Sedan hittar jag inte guiderna du skriver om. Just nu verkar det så deppigt: telefonen fungerar inte, kan inte ladda ner deras officiella firmware, hittar inga guider som visar hur man skall göra om jag mot förmodan skulle kunna ladda ner. :-( :-(
     
  6. kroffe

    kroffe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Nu har jag efter några timmars väntan fått laddat hem FW filen. Men när jag klickar på det som kallas flashguide på Sammys sida, så får jag svaret att det är en Invalid or Deleted File. Jaha, kul... finns det något bättre sätt att ta reda på hur jag skall använda den nya nerladdade firmwaren?
     
  7. T4JZ0N

    T4JZ0N Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2011
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

  8. Zteam

    Zteam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2011
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

  9. kroffe

    kroffe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Är det rätt detta? Det står hur man flashar Galaxy SIII med Odin ver 3.04. Mitt problem gäller Galaxy S.

    Jag är osäker på om man kan följa intruktioner till en nyare telefon utan att ställa till det för sig!
     
  10. T4JZ0N

    T4JZ0N Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2011
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    My mistake!
    Då fanns det en guide i detta forum redan. :)
     
  11. kroffe

    kroffe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Tack för ännu ett tips. Följde detta senaste, men det blir inte rätt nu heller:
    ID:COM ställer sig till 0:(COM4] med ett gult fält.
    PIT har jag pekat till .pit-filen
    Har bockat i PDA och pekat på FW-filen
    I message står det <ID:0/004> Added!!
    Strax därefter blir det Removed!! och sedan Added och Removed gång på gång efter varandra i en liten evighet.
    Jag provade att trycka på Start när Added var det senaste.
    Då meddelas Odin ver3 engine (ID:4)..
    File Analysis..
    Get PIT for mapping..
    Firmware update start..
    cahe.rfs
    -- Och sedan blev det removed!!

    Det gula fältet släcktes och ovanför står det CACHE. Telefonen får hela tiden datorn att säga 'dong.. dong.. ' som om den kopplar USB upp och ner utan slut.

    Tycker att jag varit noga och följt instruktionerna, men fattar inte om jag ändå gjort något galet. Någon som av detta kan tipsa?
     
  12. kroffe

    kroffe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Nu har det hänt saker... Helt plötsligt gick det att uppdatera. Men det blev ändå märkligt. Nu försöker telefonen starta om igen, men efter att den stått stilla med det stora S:et och Galaxy S nertill under några minuter, då virvlar puzzlet runt igen, fast nu utan ljud och sedan blir det samma logga igen under några minuter, osv, osv utan uppehåll.

    Ett steg längre än från allra första början. Men ingen normal start ändå.
     
  13. T4JZ0N

    T4JZ0N Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2011
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Fick du success av Odin?
    Kan du komma in i recovery-mode? (vol+/home/power)
    Om du kan, gör en factory reset där. Brukar lösa problem med ev bootloops.
    Om inte, prova att flasha igen.

    Här hittade jag ännu en guide.
     
    Last edited: 17 feb 2013
  14. kroffe

    kroffe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Det verkar som om jag har fått det här problemet på halsen för alla mina synders skull :-(

    I det jag gjorde innan ditt senaste inlägg kunde jag efter att ha installerat om USB rutinerna få igenom en uppdatering av telefonen. Så läste jag det nya du skrev och kunde faktiskt komma in i recovery mode. Glad som en speleman trodde jag att problemen var förbi. Efter att ha gjort den där fabriksinställningen så dog den helt. Kunde inte starta alls och heller inte komma in i recovery igen.

    Följde då den nya istruktionen eftersom det gick att komma in i download mode. Använde mig av Odin ver 1.7 (mot 1.0 tidigare) och försökte köra efter instruxen, nu även med PHONE och CSC, fast med den gamla PDA som jag hämtat tidigare på Sammobile sidan, eftersom både den och ROOT var felaktiga i zip filen enl nya instruktionen.

    Det blev ett stort rött FAIL efter
    setup connection
    <OSM> All threads completed (succeed 0/fail 1)
    Removed!!

    Detta blev sedan likadant varje gång oavsett om jag testade med eller utan PHONE och CSC.

    Så jag är tillbaka på ruta ett eller i alla fall två. Det är bara download mode som kan öppnas.
     
  15. T4JZ0N

    T4JZ0N Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2011
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Download är bra! Då är allt lugnt än så länge :)
    Vad heter firmwaren du försöker få in? Är det flera filer när du packat upp eller bara en .tar-fil?
     
  16. kroffe

    kroffe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Tack det känns bra med lite tröst när jag var på väg att förlora hoppet :-)
    FW heter JVH_J3_JPO.tar och jag har hämtat den på Sammobile.com (numera går det inte att välja längre vilken telefon man vill ha för. Det gick då, men inte igår och inte idag). När jag haft dessa svårigheter hittade jag också en annan variant som heter JVH_J3_JPO.tar. Ej heller lyckats med den. Båda skulle vara för GT-I9000 Sweden 2.3.3.

    Enligt den andra guiden du tipsade om, hämtade jag hem ett paket som vid uppackning svarade att en av ovanstående filer hade crc problem eller vad det var och därför hoppades den över. Likaså en fil som skulle ha med Root att göra. Men de två andra filerna kunde jag få fram och de heter CSC_NEE_JV3.tar och PHONE_XXJVO.tar. Samt s1__odin_20100512.pit.

    Jag har alla gångerna fått problem oavsett om jag använt PHONE och CSC filer eller ej och i olika kombinationer med JVH filerna. Har så klart använt .pit filen i alla försök.

    Min dator har vid några tillfällen protesterat över att den inte kände igen någonting via USB. Då har jag ett par gånger installerat om USB rutinerna igen.

    Jag har också för att utesluta datorfel lagt in allt ovanstående i en helt ren dator som jag bara har till bokföringen.

    På slutet i Message fönstret i Odin v1.7 står det
    <ID:0/004> Get PIT for mapping..
    Firmware update start..
    cache.rfs
    modem.bin
    boot.bin
    factoryfs.rfs
    Complete(Write) operation failed.
    <OSM> All threads completed. (succeed 0 / failed 1)
    Removed!!

    Det där med skrivfel har jag sett flera gånger. Kan det vara så att internminnet helt plötsligt har gått sönder någonstans?
     
  17. T4JZ0N

    T4JZ0N Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2011
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Ok. Då ska vi se till att få det här rätt nu då :P
    Måste faktiskt säga att guiderna verkar grötiga och något missvisande/krångliga.
    Efter en snabb koll på XDA så verkar det som att Odin3 v1.82rekommenderas.
    Sen öppnar du Odin med högerklick/kör som administratör.
    Nu ska jag tillägga att jag aldrig flashat just en i9000, men många andra Samsung telefoner och plattor utan att behöva gråta och slita mig i håret :)
    Laddade faktiskt ner "JVH_JV3_JPO.tar" bara för att se vad vi jobbar med, och allt verkar finnas där. Alltså en one-file.
    Klicka på PDA i Odin och välj "JVH_JV3_JPO.tar"-filen.
    Sätt telefonen i download mode. (vol- / home / power). Sätt i usb och koppla till datorn. Gärna en usb på baksidan om du nu inte sitter vid en laptop.
    När Odin hittar luren trycker du bara på start!


    Men...men.. .PIT-filen då? tänker du säkert..
    Saken är den att .pit (Partition Information Table) behövs sällan. Endast om partitionerna är helt fu**ade, och det vet vi inte om dom är.
    Om det inte fungerar utan .pit , prova igen med .tar-filen i PDA, .pit-filen i PIT & bocka även i rutan Re-partition och prova igen.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 18 feb 2013
  18. kroffe

    kroffe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Vi är nog på rätt väg nu i alla fall! Inga skrivfel här inte och nya Odin visade till slut PASS i grön ruta för första gången! Därefter stod en massa rappakalja på telefonens skärm. Även reboot, så då tryckte jag på mittenknappen. Telefonen startade om med puzzlet och ljud. Därefter det stora S:et med Galaxy S längst ner.

    Efter några sekunder släcktes skärmen och puzzlet kom igen, fast nu utan ljud (har kommit så här långt en gång tidigare som jag berättade högre upp). Så loggan igen, släckning, puzzle utan ljud, logga, släckninig, puzzle osv osv i en oändlig loop.

    Nu stänger jag bara av telefonen här för att inte kladda till det innan du hunnit läsa detta.
     
  19. kroffe

    kroffe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    - Gick inte att stänga av på vanligt vis utan den startade bara om som efter första rebooten. Fick ta ut batteriet.
     
  20. T4JZ0N

    T4JZ0N Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2011
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Provade du även att flasha med .pit-filen tillagd?
    Provat att ta dig till recovery igen? (vol+ / home / power)
     
    Last edited: 18 feb 2013