Shopaholic när det gäller smartphones?

Diskussion i 'Off Topic' startad av flipp, 4 jan 2017.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Fler här som är beroende av att ständigt förnya sig på smartphonefronten? Har bytt telefon ofta men senaste året eskalerade det rejält med ett mer än ett köp per månad. Tröttnar i regel rätt snabbt på en ny telefon och vill testa något nytt. Ofta tänker man att "nästa telefon ska jag behålla" men så går det några veckor och så kliar det i fingrarna igen. Det här är ju rätt kul men det går samtidigt mycket pengar och tid och man kan undra om det är en sunt att hålla på så är i längden. Misstänker att det är rätt många här på swedroid som känner igen sig i detta. Här är några frågor till er.

    Vad finns det för fördelar och nackdelar med att ständigt köpa nya telefoner? Du som är beroende, vill du ändra på detta beteende eller känns det tillräckligt harmlöst för att fortsätta? Vad säger er omgivning (familj, vänner etc) om att ni ständigt "uppdaterar er" på smartphonefronten? Ni som varit beroende av att hela tiden köpa nya lurar men slutat, hur gjorde ni? Var det ett medvetet val eller tröttnade ni bara, om det var medvetet tog ni en "cold turkey" eller körde ni på en gradvis avtrappning? :)
     
    bernard gillar detta.
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Just beroendet att byta till nytt lägger sig för min del när jag flashar en ny rom på telefonen. Så mitt tips skulle vara att välja en telefon med stor community så man har mycket att välja på.

    Har ifs aldrig känt behov att byta ofta men tror att ovanstående hjälpt en hel del.
     
    bernard gillar detta.
  3. Nappandroid

    Nappandroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2011
    Inlägg:
    1 577
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Jag har tyvärr köpt alldeles för många telefoner den senaste tiden och jag inser att jag snart borde sluta för det är väldigt mycket pengar det handlar om. Å andra sidan är detta ett intresse, så det kan vara svårt att lägga av med eftersom jag tycker det är kul :)
     
  4. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Sen jag fick min LG G3 har jag inte känt något behov av att byta vardagsmobil. MEN jag är ändå lite av shopaholic för jag vill kolla in, testa, pilla på massor av olika mobiler. Så jodå, det passerar en del genom mina händer och hamnar sen ofta hos familj eller vänner. I och med att jag nästan bara köper begagnat går det inte sanslösa summor, men visst kostar det mig en del. Men alla hobbies kostar ju. Och mina vänner är jätteglada över sina fina mobiler! :)
     
    bernard gillar detta.
  5. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Nej det finns INGA fördelar.
    Ja jag vill absolut inte ändra på mitt beteende :D.
    Frugan har gett upp helt och lägger sig inte i ett dugg :P.
     
    bernard gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag brukar ha en telefon som jag inte orkar installera om, med BankID osv. Det är oftast en Nexus-enhet, men numera en OnePlus 3 (Pixeln var ju bara på tok för dyr att importera, ~10k...). Brukar sedan ha en lur vid sidan om att ha skojs med, och växlar någon gång i månaden skulle jag tro. Brukar dock sälja av enheterna rätt fort, och ser till att bevara dem väl, så den ekonomiska smällen blir inte så stor.

    Ett riktigt flaggskepp köper jag nog bara en gång om året att ha som "daily driver".
     
    Last edited: 4 jan 2017
  7. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Precis som många andra här har jag teknik som främsta intresse, kanske framförallt smartphones nu på senare tid. Det är apparat man bär med sig hela dagen och förmodligen det man använder allra mest, och således tröttnar på snabbast? ;) Det är teori jag har..

    Jag köper och säljer nästan uteslutande begagnade telefoner. Det lindrar förlusten då det i mitt fall oftast skiljer ett par hundralappar/en tusenlapp i pris (upp och ner) Så utslaget på ett år blir den faktiska kostnaden så stor.

    Har oftast en huvudmobil som jag använder dagligen, sen en/ett par till vid sidan om som jag experimenterar med och "sällananvänder" Just nu har jag dock lite andra utgifter att prioritera, så har för första gången på länge endast en telefon!
     
    bernard gillar detta.
  8. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    När jag hade min Nexus 6 växlade jag en del mellan olika romar, håller med om att det hjälper en del, samtidigt är det något speciellt med att ha ny hårdvara i sin hand. :)
     
  9. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Jag anser och tycker alla telefoner är snarlika. De som skiljer mest är Android och Ios. Trist att inte alla Android kör senaste versionen ala Nexus. Så intresset har försvunnit. Nästa modell blir en Google-mobil/Pixel eller en Iphone, de känns mer konsekventa och man slipper det mesta av bloat.
     
  10. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 369
    Mottagna gillanden:
    5 157
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Känner igen mig även om det för min del har gått från byte 1ggr/år till 1ggr/halvår, kliar i fingrarna rejält nu att byta ut min P9, trodde att ny surfplatta för en månad sen skulle stilla hungern, men det hjälpte inte länge... Roligast precis i början med ny telefon att ställa in allt o prova allt nytt men sen ledsnar man fort.
     
    Last edited: 4 jan 2017
  11. kupster

    kupster Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Kul att höra att de är fler som är som jag. Vet hur många tusenlappar jag lagt på telefoner. Saknar alltid något. Känns som jag har hittat hyfsat rätt med s7 edge. Men saknar ljudet från HTC och ps4 remote från z5 premium. Men jag har insett att man kan inte få allt tyvärr. Man får kombinera, kör en z3 tablet och s7 edge nu. Får se vad framtiden ger. Antagligen kommer de komma så mycket nytt i vår så man får byta 2-3 ggr iaf. Men som flera andra påpekar så finns de pengar att spara på begagnad marknaden. Tycker Swedroid är riktigt bra med seriös säljare och de mesta är i bra skick. Men de är ett intresse som många andra, vissa gillar bilar, andra inredning jag gillar telefoner.....
     
  12. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag är kanske inte lika extrem som vissa andra här men jo, jag är nog beroende/besatt av byta/uppgradera min smartphone. Det har varit mycket tjafs här hemma om det. Haft hela 7 telefoner sedan 2013 varav 5 av dessa var iPhones (dyra telefoner mao).

    Hur jag slutade? Pengarna tog slut. Haha, nä men lite så. Dock är det först nu jag bytte plattform. Innan var det bara köpa ny iPhone (skulle egentligen byta plattform men valde om iPhone flera ggr pga. osäkerhet).

    Nu har jag en S7 edge som jag är nöjd med. Jag ville egentligen ha Note 7 men den gick ju i graven. Hade varit sugen på Google Pixel också om det inte vore för priset och ingen OIS samt import. Jag la stor vikt på kamera/video när jag valde S7 edge och nu i efterhand känner jag att jag gjorde rätt val.

    Inte alls intresserad av en ny telefon nu. Tror det kan ändras när nästa Note kommer eller när nästa Pixel kommer (om den lanseras i Sverige). I dagsläget finns det dock inget jag hellre vill ha. Min pappa skulle dock behöva en ny...
     
  13. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Haha! Låter bekant! "Barnen kan inte spela Pokemon Go på sina nuvarande" har varit min ursäkt för ett par affärer under hösten.
    Det är det jag också gillar mest! Och det behöver absolut inte vara nån ny värsting för mig, bara nåt som är lite annorlunda än det jag har. "Hur funkar det på den här då?" "Vad är det här för konstig funktion" "Jahaaaa, ser det ut så här på den här?!"
     
  14. Droid55

    Droid55 Guest

    Haha, nja. Det har väl inte varit min ursäkt. :P Pappa har sagt att han inte vill ha mina telefoner för jag ska köpa andra dyra och han har således en budgetlur själv. Han vill inte spendera såna summor som jag gör. Kanske lika bra med tanke på hur oförsiktig han är med sina prylar. xD
     
  15. robber

    robber Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    303

    MINA ENHETER

    Jag fick stopp på mitt beroende för ca 2år sedan.
    Hade då jobbat igenom mig ca 450st telefoner mellan 1995>2005 dvs 10år dvs ca 3,75st per månad...

    Det vad just när jag gjorde ovan ekvation som jag hajjade till.

    Sätt i system att köpa testa, lägga upp test och kräng?

    /R
     
  16. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Jag slutade köpa så mycket olika telefoner efter jag köpte iPhone.
     
  17. hickan

    hickan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    685
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Jag har ingen koll alls på hur många jag köpt / sålt men någon fördel ser jag inte mer än att det är ett intresse.

    Vännerna skakar på huvudet och sambon bryr sig inte.

    Ur ekonomisk synvinkel är det ej ett problem, köper uteslutande i andra hand ofta på blocket från någon som förköpt sig. Lockas lika mycket av en bra affär som ny teknik.

    Ibland önskar jag att jag la mer tid på för mig viktigare intressen.

    Men oavsett vad jag har för intressen så snöar jag in totalt och spenderar för mycket tid på det. Innan Swedroid så pysslade jag med armbandsur och la osunt mycket tid på det. Innan dess hemmabio.. ni fattar.

    :cool:
     
  18. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Håller med om att det inte behöver vara en jättedyr hobby om man köper begagnat och säljer av lurarna allt eftersom, då är nog tiden det tar ett större problem. Har också lätt för att snöa in på saker och det brukar variera med tiden, brukar ofta snöa in ett år och sedan hittar jag ett annat intresse att snöa in på, men nu har jag fastnat rätt länge på just androidtelefoner. Sedan jag började importera kinatelefoner fick jag en nytändning. Tror inte alls jag köpt lika många lurar om det inte fanns så mycket att välja och vraka på från kina.
     
  19. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    jag har lugnat mig rätt mycket då jag äntligen insett att det inte har hänt speciellt mycket de senaste åren iaf... man kan lura sig själv med alla "nya" funktione osv men det är inte värt de där summorna iaf..
    själv har jag börjat med vape och där köper man saker konstant... det börjar bli fullkomligt skitlöjligt hur mycket grejer jag har köpt på bara några månader...
     
  20. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 822
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Jag kan nog ställa mig till skaran shopaholic här på Swedroid, förra året hade jag totalt 11 olika telefoner inklusive den jag har idag, en S7.

    Men mitt intresse har dalat rejält den senaste tiden, och den där "wow" känslan har inte infunnit sig på någon av de senaste jag ägt. Det beror nog mest på att utveckling har avtagit och att de flesta telefoner idag håller väldigt hög kvalité så skillnaderna blir så små.

    Det behöver inte kosta multum att byta telefon varannan månad om man håller sig till begagnat eller gör bytes affärer. Men pengar förlorar man i regel alltid, för oftast köper man något/några tillbehör så som skal och skärmskydd och det är ganska svårt att få igen de pengarna.

    Själv brukar jag oftast köpa helt nytt så jag har väl förlorat betydligt mer, dock inget som drabbat mig ekonomisk men det finns ju faktiskt roligare och vettigare saker att lägga de pengarna på har jag börjat inse.

    Som det känns nu så kommer jag ha kvar min S7 en lång tid framöver. Den är nog den mest kompletta telefonen jag ägt. Bra skärm, bra kamera, snabb, IP68, plats för micro-sd och stabil batteritid [emoji106]